Hej!
Jeg skal vies med min tyrkiske kæreste (tyrkisk statsborger) og har været inde på min kommunes hjemmeside samt ringet derind, men synes damen jeg talte med virkede usikker og hjemmesiden var mangelfuld på oplysninger. Og jeg vil gerne sikre mig at han har de rigtige papirer med så vi undgår overraskelser og forlænge sagsbehandlingstiden unødvendig. Der er flere ugers sagsbehandlingstid...
Er det en "civilstandsattest" ("bekarlik belgesi" på tyrkisk) eller en "prøvelsesattest (går jeg ud fra det hedder på dansk - på tyrkisk hedder det: "evlenme ehliyet belgesi" og er flersproglig og de kalder den international attest dernede) jeg skal sende til min kommunes bryllupskontor.
På hjemmesiden står "en civilstandsattest". Men denne såkaldte "civilstandsattest" er blot en udskrift fra kommunen i Tyrkiet, hvor der står man er ugift. Det er nok denne de mener, men er det ikke bedre jeg afleverer "prøvelsesattesten"??? Min kæreste har været i sin kommune og fået begge udleveret.
En anden ting: Jeg har hørt at når man som dansker gifter sig med en udlænding skal man også underskrive en erklæring om at man kender til udlændingeloven og i tilfældet af at man skulle søge fs skal man vide... blah blah... Der står intet om denne erklæring på kommunens hjemmeside og heller ikke damen jeg talte med nævnte det. Hvis der findes en sådan erklæring jeg skal underskrive så må jeg selv nævne det over for bryllupskontoret så de ikke forlænger min sag unødvendigt. Kan lige se for mig, at de, inden de skal godkende vores papirer, liiiiige finder ud af at hov..., der er sgu lige en erklæring her vi skal få underskrevet! Sker dét, så mister jeg også to uger her! For breve er nu om dage 5 dage om at nå ud til folk i dagens DK. Frem og tilbage med denne erklæring - så er sagsbehandlingen i hvert fald forlænget med to uger...
vh
M77
Vielse i DK med tyrkisk statsborger
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: Vielse i DK med tyrkisk statsborger
Du kan læse i tråden her, hvad han skal bruge:
viewtopic.php?f=5&t=15852&p=94949&hilit=nüfus#p94949
PS - hvis han fortæller at han skal giftes i udlandet, er det nu muligt at få dokumenterne som 'internationale', så man slipper for at skulle have dem oversat. De skal stadig have apostille.
viewtopic.php?f=5&t=15852&p=94949&hilit=nüfus#p94949
PS - hvis han fortæller at han skal giftes i udlandet, er det nu muligt at få dokumenterne som 'internationale', så man slipper for at skulle have dem oversat. De skal stadig have apostille.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG