Hej med jer!
Nogen der kan hjalpe mig med pkt. 28 i Application for Schengen Visa ?
Jeg er simpelthen ikke klar over hvad der menes med det spoergsmaal.
I pkt. 26 svarede jeg ja til visa har vaeret udstedt foer og gyldighed fra 270112 til 260212,
er der en samhang mellem de to spoergsmaal ?
Andet spoergsmaal er hvordan jeg kan soege visa efter EU-regler, er der en sarlig blanket jeg bare ikke kan finde eller er det samme blanket ?
Gaelder visa efter EU-regler kun ved familesammenfoering eller hvordan er det ?
Vil soege multiple entries visa til min hustru efter EU-reglerne om fri bevaelighed kan jeg det og hvordan goer jeg ?
Paa forhand tak for hjaelpen
Thaimanden
Pkt 28 i Visa ansogning
-
fundiver199
Re: Pkt 28 i Visa ansogning
Punkt 28 skal udfyldes, hvis man rejser transit via Schengen f.eks. fra Bangkok til London via Frankfurt på to forskellige flybilletter. Så vil myndighederne gerne vide, om man har de papirer, man skal bruge for at komme ind i UK, da man jo ellers vil strande i Schengen.
EU-reglerne om fri bevægelighed gælder for unionsborgere, der bor i et andet medlemsland end deres eget, f.eks. en dansk statsborger, der bor i Grækenland eller Sverige. I så fald har denne danske statsborgers ægtefælle ret til indrejse i Grækenland eller Sverige, og visum skal udstedes gratis og uden en del af de "normale" krav.
Hvis unionsborgeren bor i sit eget land eller uden for EU, udnytter han ikke retten til fri bevægelighed i EU, og så kommer visumansøgningen fra hans ægtefælle ikke ind under disse regler. Hvis en udlandsdansker gerne vil besøge Danmark med sin ægtefælle, er det således et rent dansk anliggende og har ingen forbindelse med den fri bevægelighed i EU.
EU-reglerne om fri bevægelighed gælder for unionsborgere, der bor i et andet medlemsland end deres eget, f.eks. en dansk statsborger, der bor i Grækenland eller Sverige. I så fald har denne danske statsborgers ægtefælle ret til indrejse i Grækenland eller Sverige, og visum skal udstedes gratis og uden en del af de "normale" krav.
Hvis unionsborgeren bor i sit eget land eller uden for EU, udnytter han ikke retten til fri bevægelighed i EU, og så kommer visumansøgningen fra hans ægtefælle ikke ind under disse regler. Hvis en udlandsdansker gerne vil besøge Danmark med sin ægtefælle, er det således et rent dansk anliggende og har ingen forbindelse med den fri bevægelighed i EU.