Flyvebillet ...

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
firat

Flyvebillet ...

Indlæg af firat » 15.05.2012 18:29:20

Er det ok at købe en tur billet, da vi efter indrejsen skal søge om opholdskort, eller den være tur&retur med samme dato som visum stempelt ... ?

Mvh
Firat

fundiver199

Re: Flyvebillet ...

Indlæg af fundiver199 » 16.05.2012 02:21:40

Det gælder i Schengen som de fleste andre steder i Verden, at for at blive lukket ind på noget, der formodes at være et midlertidigt ophold dvs. et visumophold eller et visumfrit besøg, skal man kunne redegøre for, hvornår og hvordan man har tænkt sig at forlade det pågældende land/område igen, f.eks. ved at fremvise en returbillet eller en billet til videre rejse.

Hvis der er tale om et familiemedlem til en person, der udnytter retten til fri bevægelighed i EU, stilles et sådant krav dog i princippet ikke. Men problemet er, at personalet ved indcheckning i lufthavnen samt i paskontrollen jo ikke har nogen mulighed for at vide, at dette er tilfældet, med mindre den rejsende f.eks. medbringer et brev fra ambassaden, der forklarer det. Det visum, som familiemedlemmet typisk har fået udstedt, er således et ganske almindeligt schengenvisum, og derfor vil både indcheckningspersonale og personale i paskontrollen helt automatisk gå ud fra, at der er tale om et midlertidigt besøg i Schengen, hvorfor de vil spørge efter returbillet eller billet til videre rejse.

soreng

Indlæg af soreng » 16.05.2012 09:21:51

Betyder det reelt set at man ikke kan indrejse schengen hvis man har planer on at forlade schengen igen via en bil, tog, skib, cykel, og at man ikke allerede før afrejse har sørget for at bestille togbilletter til måske op til 3 måneder ind i fremtiden?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 16.05.2012 09:56:48

Man kan jo vælge at købe den billigst mulige form for enkeltbillet til en destination uden for Schengen, fx en discountbillet til England eller Irland, eller tog-/busbillet til Rumænien eller Kroatien. Det koster nogle få hundrede kroner for ro i sjælen.
mh
Rådgiver for ÆUG

firat

Indlæg af firat » 16.05.2012 11:37:57

mh

tusind tak for hjælpen.
Senest rettet af firat 19.05.2012 23:13:55, rettet i alt 1 gang.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 17.05.2012 06:16:37

soreng skrev:Betyder det reelt set at man ikke kan indrejse schengen hvis man har planer on at forlade schengen igen via en bil, tog, skib, cykel, og at man ikke allerede før afrejse har sørget for at bestille togbilletter til måske op til 3 måneder ind i fremtiden?
Man må i hvert fald være forberedt på, at man risikerer at blive afkrævet en nærmere forklaring og understøttende dokumentation, hvis man rejser ind i et land (område) med fly og har tænkt sig at forlade det med et andet transportmiddel, da dette må siges at være et temmelig usædvanligt rejsemønster.

Dette gælder ikke specielt for Schengen men stort set overalt i Verden. Hvor nøje kontrollen så tages, det er noget helt andet, og afhænger sikkert meget af omstændigheder og den rejsendes fremtonen.

I paskontrollen i lufthavnen i Manila skiltes der med, at man skal fremvise sit pas, en indrejseform og flybillet (til den videre rejse / returrejsen), men de sidste mange gange har jeg undladt at vise flybillet og er heller ikke blevet spurgt om det. Men jeg har også mange stempler fra Filippinerne i mit pas og rejser altid iført pænt tøj. Og er jo i øvrigt en "hvid mand", hvilket i den del af Verden ses som en kilde til indtægt for landet og ikke en risiko for illegal immigration.

Og fordi jeg kan slippe ind i Filippinerne uden at vise en flybillet (som jeg i øvrigt har, jeg gider bare ikke finde den frem fra tasken), er det jo ikke det samme som, at en person, der møder op i paskontrollen i et schengenland med et fuldstændig blankt pas og/eller en fremtoning, der påkalder sig opmærksomhed af en eller anden grund, også slipper ind uden at vise, hvordan han har tænkt sig at forlade Schengen igen.

Og som mh skriver: Det koster nogle få hundrede kroner for ro i sjælen, hvis man anskaffer sig en billig "showticket" eller alternativt køber en billet, der kan refunderes, såfremt den ikke benyttes.

I disse moderne tider med e-tickets, som jo er meget nemme at ændre i, er det mit indtryk, at man mange steder tager denne del af immigrationskontrollen lidt lettere, end man gjorde tidligere, men det er ikke det samme som, at reglerne ikke stadig findes.

Besvar