Spørgsmål ang visum og aupair muligheder..

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Mark1979

Spørgsmål ang visum og aupair muligheder..

Indlæg af Mark1979 » 25.04.2012 07:57:43

Hej Forum

Jeg står i den situation at jeg er flyttet tilbage til dk med min kone fra filippinerne. og alt er som det skal være. Men mens vi båede i sverige fik vi hendes søster op på et schengen visa og fandt derefter en aupair plads til hende i DK.

Familien har søgt, men efter de ca 3 mdr så fik de brev om at hun i morgen skulle møde på immigrationen med hendes pas - hvilket lugter langt væk af en afvisning. Min kone er naturligvis helt fra snøvsen over det.

Så jeg har lige et par spørgsmål:

Vil en afvisning som aupair påvirke hende således at hun ikke kan få visum til dk igen?

Hvilke legale muligheder har man når man bliver afvist? Kan man søge aupair plads i fx sverige - inden hun skal hjem? eller er der nogen andre ideer eller muligheder for at undgå at hun skal tilbage til filippinerne? - da hun har ingenting at komme hjem til..

Mvh
Mark

soreng

Re: Spørgsmål ang visum og aupair muligheder..

Indlæg af soreng » 25.04.2012 08:27:48

Du skriver at i fik hendes søster herop på et schengen visum, og mens hun var her, fandt i en au-pair plads til hende, og 3 måneder efter ansøgningen blev indgivet af familien har i nu fået et brev fra US om at hun skal møde op med hendes pas...Er det nogenlunde korrekt kogt ned?

Hvis der er korrekt, så er hendes schengenvisum vel udløbet ikk'? Hvilken slags visum/opholdstilladelse er hun her på lige nu?

Af andre muligheder er jo at studere, eller få en arbejdstilladelse. Begge ting kommer jo helt an på hendes nuværende uddannelsesniveau for at kunne have en ide om det er realistisk...Men det er givet ikke noget der kan klares inden hendes visum udløber, så i kommer nok ikke udenom at hun skal en tur hjem, og så søge om et nyt schengenvisum når hun kan igen.
Senest rettet af soreng 25.04.2012 08:31:34, rettet i alt 1 gang.

Mark1979

Indlæg af Mark1979 » 25.04.2012 08:30:40

Hej søren
Ja det er sådan ca korrekt. Hun har opholdt sig på procesuelt ophold - imens hendes Aupair ansøgning bliver behandlet.

mvh
Mark

Mark1979

Indlæg af Mark1979 » 25.04.2012 08:31:28

Og jo hendes schengen visum er udløbet. :-(

soreng

Indlæg af soreng » 25.04.2012 08:36:35

Nu spørger jeg helt sikkert helt hen i skoven, for jeg skal være ærlig og sige at jeg kender reglerne for at søge om familiesammenføring bedre end reglerne for at søge til au-pair, men jeg kan ikke finde nogle steder på US side hvor der står at man gives procesuelt ophold ved behandling af ansøgninger om au-pair.
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/a ... soeger.htm

Har i fået et brev fra US om at hun er blevet tildelt procesuelt ophold mens hendes ansøgning behandles?

Mark1979

Indlæg af Mark1979 » 25.04.2012 08:51:27

Hej Søren,
Værtsfamilen som inkludere en advokat - siger at hun har processuelt ophold og at han har dokumenter der giver hende ret til det. Men må indrømme kan ikke selv finde noget om det.
Men bottom line... hvis hun ikke har processuelt op hold - så giver det sig selv at hun skal hjem.
Hvis hun har processuelt ophold som jeg er 99% på at hun har... hvad er der så at gøre?

soreng

Indlæg af soreng » 25.04.2012 09:06:13

Muligvis har værtsfamilien ret, men du vil få et chock hvis du vidste hvor mange gange en advokat har rådgivet folk direkte forkert når de bliver bedt om at forholde sig til udlændingeloven. Men det vil tiden jo vise. Jeg kan bare ikke finde nogen steder at det gives når jeg læser reglerne på nyidanmark.dk.

De helt generelle regler om at indgive en ansøgning mens man er i danmark, er at man ikke må have fået en udrejsedato. Hvis hendes ansøgning bliver afvist,enten pga hun ikke længere har lovligt ophold i danmark, eller pga ting i ansøgningen, så så får hun en udrejsedato. Så snart hun har fået den, kan hun ikke indgive ansøgninger om andre slags ophold fra Danmark af. I kan selvfølglig klage over afgørelsen, men det er lidt tidligt at sige om det vil give mening.

Så lige pt har i vitterligt lagt alle jeres æg i den kurv der siger at værtsfamilien kendes udlændingeloven til punkt og prikke. Det bekymrer mig dog enormt at din kones søster ikke har fået noget brev om at hun tildeles processuelt ophold. Sådan et brev modtager ALLE der får tildelt processuelt ophold normalt. Brevet er en del af hendes dokumentation på at hun opholder sig lovligt i landet hvis hun skulle blive stoppet af politiet f.eks, og det er ikke et brev der vil blive sendt til værtsfamilien, for det har intet med dem at gøre.

For problemet er jo at HVIS hun ikke har fået tildelt processuelt ophold, på trods af hvad advokat værtsfamilien siger, så opholder hun sig ulovligt i landet, og hun står til at få flere års indrejseforbud i Schengen pga dette.

Mark1979

Indlæg af Mark1979 » 25.04.2012 09:18:51

Hej,
Nu har jeg lige snakket med hende, hun har fået et brev - på dansk - stilet til hende. :-)

Men det vil sige at selv om hun har processuelt ophold... så er der ikke så meget at gøre ved en afvisning?

Men vil en afvisning påvirke hendes mulighed for at få et touristvisum på sigt - altså hvis søsteren skal på besøg i danmark..?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 25.04.2012 09:19:38

I og pigens værtsfamilie har desværre gjort i nælderne, rent ud sagt!

Læs fx her: viewtopic.php?f=6&t=9249&p=55004&hilit= ... ark#p55004
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 25.04.2012 09:27:40

Au-pair hører under studie- og erhvervsområdet. Og her er reglerne helt generelt, at man godt kan søge om opholdstilladelse i Danmark, hvis man har såkaldt ”lovligt ophold”, og som udgangspunkt kan man samtidig også bevilges et processuelt ophold. Altså helt som på familiesammenføringsområdet. Så søsteren har formentlig ikke gjort noget ulovligt.

Man alligevel er loven sådan, at det betragtes som en slags misbrug af visum at søge om opholdstilladelse på studie- eller erhvervsområdet, medens man befinder sig i Danmark. Så alle, der gør det, og bliver her efter, at deres visum er udløbet, får 5 års karantæne, hvor de ikke kan få et nyt schengenvisum til Danmark. Og det gælder vel at mærke uanset, om ansøgningen imødekommes eller ej. Og det gælder også uanset, om der er søgt om au-pair ophold, studieophold på højskole eller opholdstilladelse efter jobkortordningen.

Så hvis det er et ”nej”, og det er det nok, er der ingen vej uden om, at hun må rejse hjem. Og herefter må hun søge om f.eks. en au-pair opholdstilladelse til Sverige fra sit hjemland, hvis hun kan finde en værtsfamilie der. Man kan således godt søge og få opholdstilladelse, selvom man har en visumkarantæne, men man kan ikke få et nyt visum. Og derfor synes jeg ærlig talt også, at det er et lidt småskidt råd, advokaten har givet. Søsteren burde således være rejst hjem og have indgivet sin ansøgning om et au-pair ophold der.

Mark1979

Indlæg af Mark1979 » 25.04.2012 09:37:43

Hej alle..
Tusind tak for jeres svar - havde dog håbet på lidt mere opløftende nyheder.

Så må vi krydser fingere for det ikke er et nej. Men hvis man får et brev om at møde op i udlændingeservice med sit pas. og intet andet - så kan det vel ikke være meget andet end en afvisning - sådan som jeg ser det.

Mvh

mark

Mark1979

Indlæg af Mark1979 » 26.04.2012 13:25:32

Hej,
Vil lige følge op på tråden.

Det viser sig at at udlændinge service bare ville kontrolere at hendes engelsk kundskaber lever op til aupairkravene. så efter 20 min test. bestod hun og vil få hendes opholdstilladelse med posten.

Hvorfor pokker ikke lige skrive det i brevet, så man havde sluppet for det følelses og gråd helvede.. :-(

Men tak for hjælpen her inde.

soreng

Indlæg af soreng » 26.04.2012 13:30:28

Det var da super nyheder. :-) Tillykke med det. :D

De skriver det ikke i brevet af den simple grund, at hvad skulle de så skrive hvis de gerne ville se hente til en afvisning? De holder brevene neutrale, da det vil være svært at få folk til at møde op for at modtage en udvisning, hvis de allerede vidste at det var det de skulle have.

Men igen tillykke med opholdstilladelsen. Det skal fejres går jeg ud fra. ;-)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 26.04.2012 13:38:29

Ja tillykke med det. Men I skal være klar over, at hun stadig har fået 5 års visumkarantæne. Så hvis I f.eks. vil invitere hende til at fejre juleaften med jer i 2015, så bliver det et afslag.

Mark1979

Indlæg af Mark1979 » 26.04.2012 14:05:20

Hej,

Søren : tak for det og ja det kan bande på vi skal :-) . Tænkte godt det var noget i den stil der var grunden til det neutrale brev. Men syntes stadig at det er synd, at det skal gå ud over dem som så egentlig møder op, og ikke havde tænkt sig at udeblive.

Fundiver : ja - det ved jeg godt ( nu ), men nu er tingene i hvertfald i orden de næste to år og så tager vi den derfra :-)

Besvar