LÅN?

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
JohanneSchou

LÅN?

Indlæg af JohanneSchou » 14.02.2012 18:01:56

Kære alle!
Jeg er lige flyttet til sverige og skal nu søge visum til min mand, så han kan komme hertil.
Jeg har et lidt hastende spørgsmål der lyder, om det på nogen måder kan hindre min mand i at få sit visum hvis jeg tager et lån i banken til en lejlighed her i Sverige og på den måde har "gæld"? - Jeg skal jo kunne forsørge ham, hvilket jeg også kan, men er det dumt at have et lån i bagagen når vi skal søge?

Håber atnogen af jer ved lidt om dette.

Alt det bedste,
Jo

fundiver199

Re: LÅN?

Indlæg af fundiver199 » 14.02.2012 18:32:17

Det primære ved vurderingen af en visumansøgning er følgende:

1) Er der grund til at tro, at visumansøgeren vil begå en terrorhandling?
2) Er der grund til at tro, at visumansøgeren vil begå anden kriminalitet?
3) Er der grund til at tro, at visumansøgeren vil arbejde sort?
4) Er der grund til at tro, at visumansøgeren vil blive ulovligt i landet, efter at visummet er udløbet?
5) Er der grund til at tro, at visumansøgeren vil søge om asyl?

Herudover skal der også, som noget relativt uvæsentligt og rutinemæssigt tages stilling til, om der er grund til at tro, at visumansøgeren ikke vil være i stand til at betale for sit basale underhold under rejsen og for sin hjemrejse. Og her må man nok sige, at hvis visumansøgeren har en "sponsor", som han skal besøge, så vil man normalt anse, at der ikke er nogen grund til at nære bekymringer af den art, og man vil ikke undersøge sponsorens økonomiske situation i detaljer.

Det svarer lidt til, at hvis den rejsende kan fremvise et amerikansk pas og to internationale kreditkort, så vil man næppe heller begynde at stille en masse spørgsmål i paskontrollen om, hvordan han har tænkt sig at betale for sit ophold, og man vil næppe bruge en masse tid på at undersøge, hvor mange penge, han kan trække på sine kreditkort.

Hele denne regel om, at man skal råde over "tilstrækkelige midler", kan og bør således forstås som noget, der kan hives frem og bremse indrejsen for en person, hvis der er en konkret grund til at tro, at der er noget galt. I princippet har de også sådan en regel i Thailand, men det betyder jo ikke, at alle de millioner af turister, der rejser til landet hvert år, bliver tilbageholdt 96 timer i paskontrollen, medens man kontrollerer deres bankudskrifter og lønsedler fra de sidste 23 år. Man bruger kun reglen til noget, hvis man har en konkret mistanke, f.eks. fordi en person møder op i paskontrollen og ligner en vagabond.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 14.02.2012 18:35:57

PS: Hvis I skal bo sammen i Sverige, bør du læse vores vejledning om at flytte til Sverige/EU-land. Dit spørgsmål er sådan set fuldstændig irrelevant, for hvis du som dansk statsborger udnytter retten til fri bevægelighed i et andet EU-land, så har din ægtefælle ret til at få udstedt et visum gratis og hurtigt og uden krav om noget som helst andet end at fremvise en gyldig vielsesattest og dokumentation for, at du opholder dig eller planlægger at indrejse i det pågældende EU-land.

JohanneSchou

Indlæg af JohanneSchou » 14.02.2012 18:59:27

Tak for svar.
Jo, jeg udnytter min ret til fri bevægelighed. Så det vil sige at der intet problem bliver i at tage et lån?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 15.02.2012 06:21:42

Hvad tror du selv ud fra mine svar? :wink:

soreng

Indlæg af soreng » 15.02.2012 09:17:03

JohanneSchou skrev:Tak for svar.
Jo, jeg udnytter min ret til fri bevægelighed. Så det vil sige at der intet problem bliver i at tage et lån?
Lad os sige det på denne her måde...Det faktum at du kan få din bank til at give dig et lån i disse krisetider, tyder på en stabil økonomi, som nok kan holde til at brødføde din mand i tidsrummet mens hans visum gælder. Hvis det faktum at man har et lån i banken gjorde at man ikke har tilstrækkelige midler til at kunne være sponsor på et visum, så var en ikke uvæsentligt del af danmarks befolkning uden tilstrækkelige midler.

I Paskontrollen er de jo basalt set interesseret i 2 ting når det vedrører dette punkt.
1) Hvordan skal personen få et sted at sove.
2) Hvordan skal personen få noget at spise.
Hvis man ikke har en sponsor, så er det jo ting som man skal have penge med til, da man jo ikke må tjene dem. Har personen en sponsor så kan paskontrollen jo nok godt regne ud hvordan de 2 behov kan blive dækket. Enten ved at bo og spise hos sponsoren, eller ved at sponsoren bekoster et hotelværelse og giver penge til mad.

Besvar