Hej
Min mand har fået visum til Sverige!!! Jeg er så dejligt glad, det har været en lang proces. Men et stort tak til jer for jeres hjælp, det har virkelig hjulpet os meget. Nu skal vi til at købe flybillet.. Jeg har modtaget et brev hvor der står at han har fået visum kategori C, som så vidt jeg kan se er Schengen-turistvisum.
Nu er mit spørgsmål så om han kan flyve til København eller skal han direkte til Sverige. Vi har søgt efter EU-reglerne og er flyttet til Malmø, da han tidligere har fået afslag på visum til Danmark. Det ville være nemmest for os hvis det var København, men vi ikke risikere noget.
Et stort tak for al jeres hjælp
Min mand har fået visum til Sverige:) Kan han flyve til Kbh?
-
Re: Min mand har fået visum til Sverige:) Kan han flyve til
Ja din mand kan sagtens flyve til Kastrup Lufthavn, hvis han har et schengenvisum. Visum gælder til hele schengenområdet, og der er intet krav om, at man nødvendigvis skal ankomme i det schengenland, der er hovedmålet for rejsen, og som derfor har udstedt visum.
-
Men man skal tilbringe mest tid i det land som har udstedt visum. Og har man visum fra Sverige og man rejser ind via danmark så er det maget smart at have dokumentation på at man reelt set har opholdt sig mest i sverige (dokumentation kan være hotelregninger eller tilsvarende, alternativt alle andre kvitteringer på alm. indkøb til livets ophold).fundiver199 skrev:Visum gælder til hele schengenområdet, og der er intet krav om, at man nødvendigvis skal ankomme i det schengenland, der er hovedmålet for rejsen, og som derfor har udstedt visum.
Man kan desværre komme ud for at US vil påstå at man har tilbragt mest tid i DK og derved forbrudt sig imod schengen reglerne, dette kan kun imødegås ved at kunne dokumenterer at man reelt har været mest i det land der har udstedt visum.
Ovenstående skal man tage i betragtning specielt hvis man senere vil søge opholdstilladelse/FS senere.
Det er en udbredt misforståelse at et såkaldt schengenvisum giver fri og ubegrænset opholdstilladelse i hele schengenområdet efter eget behag og behov.
Et visum til et schengenland giver adgang til dette land og transit (og kortere ophold) via andre schengenlande uden yderligere ansøgninger/tilladelser.
-
Det er ikke korrekt, hvad St. Petersborg skriver her. Et schengenvisum giver fuldstændig fri og ubegrænset adgang til hele Schengenområdet. Men der er to forhold, som man skal observere, og som sikkert er årsag til misforståelsen:St. Petersborg skrev:Et visum til et schengenland giver adgang til dette land og transit (og kortere ophold) via andre schengenlande uden yderligere ansøgninger/tilladelser.
1) Man skal i ansøgningen angive, hvad formålet med rejsen er, og her må man naturligvis ikke lyve. Så man må f.eks. ikke skrive, at formålet med rejsen er at være turist i Grækenland eller besøge en tante i Belgien, hvis formålet med rejsen i virkeligheden er at besøge en kæreste eller ægtefælle i Danmark.
2) Visum skal søges til det schengenland, hvor man forventer at tilbringe mest tid. Eller, hvis man ikke ved det på forhånd, til det første land, man ankommer til. Den sidste bestemmelse er primært relevant for turister, der planlægger en rundrejse i Schengen. Så man må f.eks. ikke søge om visum til Belgien eller Grækenland, hvis man på forhånd ved, at man vil tilbringe mest tid i Danmark, fordi hovedformålet med rejsen er at besøge en kæreste eller ægtefælle, der bor her.
Overholder man reglerne jævnfør de ovenstående to punkter, så er der absolut ingen som helst begrænsninger på, hvor lidt eller meget tid man må tilbringe i de enkelte schengenlande, når først man har fået sit visum. Og som en tilføjelse er dette jo også stort set umuligt for nogen at kontrollere, da der ikke gives stempler i passet ved de indre grænseovergange.
-
Ja det er klart, at man kan komme ud for det, hvis man jævnfør mit forrige indlæg har forbrudt sig imod reglerne og søgt visum til det forkerte land. Og det er klart, at sådan en mistanke meget let kan opstå, hvis en person er indrejst i Schengen på et visum udstedt af Spanien eller Polen, og herefter søger om FS med en person, der hele tiden har været bosat i Danmark. De ansatte i US er jo ikke født i går, så de kan også godt finde ud af, at det lugter rimeligt meget af, at der er blevet søgt om visum til det forkerte land.St. Petersborg skrev:Man kan desværre komme ud for at US vil påstå at man har tilbragt mest tid i DK og derved forbrudt sig imod schengen reglerne, dette kan kun imødegås ved at kunne dokumenterer at man reelt har været mest i det land der har udstedt visum.
Men nu bor Misse jo i Sverige, og der er også søgt visum til Sverige, så derfor er alt, som det skal være i lige netop hendes tilfælde. Og hvis Misse og manden finder ud af, at de har lyst til at tilbringe 85 af de 90 dage, som hans visum gælder, i Italien eller Østrig for at stå på ski, gør de absolut intet ulovligt derved, og ingen vil i øvrigt nogensinde interessere sig for, hvor de har været.
Den situation, der er mest relevant for brugerne af forum, er jo den, hvor der søges om visum for at besøge en vært i Schengen. Og her siger det vel ærlig talt sig selv, at man skal søge om visum til det land, hvor værten bor, og ikke et andet schengenland. For ellers lyver man jo omkring formålet med rejsen, og det siger igen sig selv, at det er ulovligt og kan have negative konsekvenser.