pas udløber til juli

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
ProudLeb

pas udløber til juli

Indlæg af ProudLeb » 02.01.2012 15:58:45

Hej,

Jeg har lige et spørgsmål.

Min Kone har fået 5 års opholdstilladelse og hun har stadig 2 og 2 måneder tilbage. Men hendes Pas (Det libanesiske) hvilket er det eneste pas hun har. Udløber der til sommer (juli) 2012.

Min kone fik i sin tid klisteret et opholdslabel ind i passet. og senere hen fik hun et opholdkort i plastik version der svarer til e alm. Dankort.

Nogen ide om: Vil min kone kunne rejse frem og tilbage på sit Visum/opholds kort som hun har fået, selv efter hendes Pas er udløbet ?

Eller skal hun reelt set ned til libanon for at få hendes pas fornyet, inden juli ?

vi har planer om en ferie til november, så vi vil lige være på forkant.

Obs: hun er kommet hertil via Eu-reglen (Sverige)

På forhånd tak
//Proud

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: pas udløber til juli

Indlæg af mh1 » 02.01.2012 20:56:38

Man kan ikke rejse uden pas, uanset om man har tidsbegrænset eller varig opholdstilladelse. Din hustru er faktisk også pligtig til at have pas, selv om hun bliver indenfor den danske grænse. Til gengæld behøver hun ikke at rejse til Libanon for at få fornyet pas, det kan hun få på den nærmeste libanesiske ambassade.
mh
Rådgiver for ÆUG

ProudLeb

Indlæg af ProudLeb » 03.01.2012 09:27:31

Hej Mh

Jeg siger mange tak for hjælpen.

//Proud

St. Petersborg

Indlæg af St. Petersborg » 03.01.2012 10:59:10

mh skrev:Til gengæld behøver hun ikke at rejse til Libanon for at få fornyet pas, det kan hun få på den nærmeste libanesiske ambassade.
Det kan godt være lidt mere bøvlet end bare møde op og bede/ansøge om et nyt pas.
Mogle lande kræver at dets statsborgere skal ansøge om (nyt/forlængelse) pas i hjemlandet, nogle lande giver mulighed for at dets statsborgere der er registreret (registreret i hjemlandet som bosiddende udenfor hjemlandet) som bosiddende udenfor hjemlandet kan få nyt pas på en lokal representation i det land de nu bor i.
De fleste landes representationer, om ikke alle, er behjælpelige når et pas er bortkommet, nogle udsteder dog kun et egentligt nødpas der har meget kort løbetid, andre udsteder et normalt pas.

Besvar