opholdstilladelse ved organ donation

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
PBS

opholdstilladelse ved organ donation

Indlæg af PBS » 28.12.2011 12:25:16

Jeg skal have en nyretransplantation. Min thailandske kone er godkendt af hospitalet her som donor. Hun er bosiddende i Thailand men opholder sig p.t. i Danmark på et tre-måneders turistvisum, som udløber primo februar. Jeg er dansk og bor i Danmark.
Hospitalet kræver at hun har opholdstilladelse der er gyldig mindst tre måneder efter operationens udførelse, men kan ikke fastsætte en dato før opholdstilladelsen foreligger. Jeg har dokumentation fra hospitalet desangående. En tre-måneders forlængelse af hendes turistvisum vil derfor ikke være tilstrækkelig.
Spørgsmål: US er nedlagt. Hvor skal jeg henvende mig for at få den krævede opholdstilladelse, hvem skal jeg tale med, hvor lang er ekspeditionstiden, og hvad skal jeg iøvrigt udfylde af papirer.m.v.?
Hjælp, det haster!

fundiver199

Re: opholdstilladelse ved organ donation

Indlæg af fundiver199 » 28.12.2011 14:11:18

Udlændingeservice er ikke nedlagt. Det meste af styrelsen er videreført under det nye navn Udlændingestyrelsen, og adresser og telefonnumre mm. er stadig de samme. Du kan finde disse på:

http://www.nyidanmark.dk

Der findes ingen opholdstilladelser specifikt med det formål, at en person skal være nyredonor i Danmark. Så umiddelbart vil jeres eneste mulighed være at søge om en ganske almindelig opholdstilladelse som f.eks. familiesammenføring. Sagsbehandlingstiden for familiesammenføring er normalt 3 måneder, men herefter skal din kone bestå indvandringsprøven, og der skal stilles bankgaranti. Så det kan der jo godt gå lidt ekstra tid med, hvis I ikke er klar med begge dele, når de 3 måneder er gået.

Og så er det jo også et åbent spørgsmål, om I overhovedet kan opfylde alle de mange krav til familiesammenføring, som der stilles lige pt. Så måske er det bedre at vente, til den ny regering har fået lavet reglerne om. Det er annonceret, at et lovforslag herom skulle blive fremsat i slutningen af januar 2012.

Besvar