Besøg fra Libanon:D

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Pigen
Geografisk sted: Denmark, Sønderjylland

Besøg fra Libanon:D

Indlæg af Pigen » 21.11.2007 10:22:01

Hejsa allesammen.

Ja jeg savner min kæreste og vi kom til at snakke om at hun har ferie til jul og at hun så kunne komme og besøge migen uges tid, i stedet for at jeg med min søn skulle besøge hende i Libanon :)

Har læst lidt om viseringspraksis o.s.v.
Libanon hører tl Immigrationslandegruppen og man skal have en referænce for at få Visum. Og ja hendes referænce er jo mig hendes kæreste.

Der skal stilles bankgaranti. Jeg har aldrig taget lån før, men har haft den samme bank i 10 år. Og har for tiden et fuldtidsjob. Hvordan stiller man det. Er det bare at gå ned til sin bank og snakke med dem om det?

Et andet vigtigt spørgsmål jeg har er: Da vi er homoseksuelle og vi ikke ved hvordan medarbejderne på ambassaden eller konsulatet i libanon reagere på det, kan man så bede Udlændingeservice om selv at behandle ansøgningen så vi undgår at skulle snakke med de ovenævnte??

Håber nogen ved noget. Tusind tak:D glæder mig allerede

Pigen

Indlæg af Pigen » 21.11.2007 11:02:09

ringede lige ind til US. Hun sagde at hvis det skulle være til jul var det for sent nu fordi sagsbehandlingstiden varer fra 5-7 uger fra at de har modtaget ansøgningen fra den danske repræsentant i udlandet (ambasaden/konsulatet)

Jamen så tager hun da bare ferie lidt senere:D

Og jeg fik nummeret til udenrigsministeriet for at spørge om hvad man skal gøre for at blive behandlet ordentligt i vores tilfælde.

Pigen

Indlæg af Pigen » 21.11.2007 11:39:20

Hej Hej,

Nu fik jeg fat i udenrigsministeriet.

Jeg kom til at snakke med en som fortalte mig at der ikke nødvendigvis behøver at stå i invitationen at vi er kærester. Men at vi bare kan starte med at skrive at vi er gode veninder og har kendt hinanden længe o.s.v. Og bare kan tænke os at besøge hinanden.

Og at ambassaden så sender sagen videre til Udlændinge service i danmark hvor jeg her vil få tilsendt et skema som jeg kan beskrive vores forhold i.

ABJ78

Indlæg af ABJ78 » 21.11.2007 15:05:51

Hej.
Det lyder jo som en fin løsning - dejligt, at der er forståelse for jeres situation, både hos US og Ministeriet.
Mht. garantien skulle det ikke blive noget problem ifl. din beskrivelse af bank- og økonomiske situation. Det bedste er at tale med din bankrådgiver på forhånd, så de kender til proceduren når tiden kommer (måske er de allerede bekendt med den) og du er sikker på at kunne stille garantien!
Altså, det er sådan set banken, der stiller garantien for dig, og du betaler for at få den oprettet. Ligeså snart din kæreste er vendt hjem kan du få afviklet garantien igen. Med andre ord - banken taber ikke noget på det udover den arbejdstid de skal bruge for at lave papirarbejdet - de tjener så et oprettergebyr og lidt provision af beløbet, som du skal betale. Når I så søger visum vil du få besked om at der skal stilles garanti inden den og den dato, og US sender de relevante papirer, som du skal tage med ned i banken og få udfyldt.
Held og lykke med det hele!

Pigen

Indlæg af Pigen » 23.11.2007 19:11:00

hmm.. nu sidder jeg og skal skrive invitationen.. Men er helt låst fast. Jeg begyndte på en på engelsk og det gik fint nok, da det var meningen den skulle sendes til min kæreste og hun så skulle vise den på ambassaden troede vi.

Men så var det at vi så vi kunne sende ambassaden en mail for at få en tid. Men pludselig aner jeg ikke hvordan jeg skal gøre.

Skal jeg skrive invitationen og bede om en tid hos dem. og til hvad egentlig?

Skal de have invitationen tilsendt af mig eller skal min kæreste have den med når hun har fået en tid. det er lidt forvirrende lige pludselig.

keff

Indlæg af keff » 23.11.2007 20:36:28

Hej Pige
Jeg forstår godt at du er forvirret.
<jeg er også igang med at skrive invitation til min kone.
Jeg har checket reglerne direkte på den danske ambassade. Det er den bedste måde fordi reglerne er så forskellige i verden.Du kan faktisk ikke bruge informationerne fra nyidanmark.dk...

Her er ambassadens site:
http://www.ambbeirut.um.dk/en

How to apply for visa:
http://www.ambbeirut.um.dk/en/menu/Cons ... orDenmark/

Ansøgningsformular J:
http://www.nyidanmark.dk/NR/rdonlyres/9 ... onForm.doc

Ansøgningsformular J1:
http://www.nyidanmark.dk/NR/rdonlyres/4 ... 912005.doc

Du skal nok forberede din kæreste på at hun nok kommer til et interview på ambassaden ,når du har sendt invitationen. Nogle ambassader fra immigrationslandene kan være meget nærgående i deres spørgsmål,specielt hvis det er kærester eller ægtefæller.

Venligst Keff..

Pigen

Indlæg af Pigen » 23.11.2007 22:44:48

hej Keff

Tusind tak.

Det med de punktopdelte tekst om hvordan man gjorde havde jeg ikke set før. Men det andet nedenunder havde jeg læst på den ambassaden i syrien.
Det er en god hjælp.

Vi har faktisk næsten besluttet os for at alligevel at skrive i invitationen at vi er kærester. for vi vil gerne undgå ventetid og evt. problemer med to forskellige udsagn.

men vi tænker stadig over det.

Pigen

Indlæg af Pigen » 26.11.2007 17:03:56

Hej,

så kom vi i forbindelse med ambassaden idag. Jeg ringede til dem og spurgte hvad man skulle gøre.

Damen sagde at jeg skulle sende dem den invitation som jeg havde sendt til min kæreste. helst per fax. og at jeg så kunne ringe ind og spørge om de havde modtaget den, og derefter kunne min kæreste ringe ind og bestille en tid.

og igår havde jeg sendt dem en email også som jeg svar på imorges lige efter telefonopkaldet.

her er svaret:
Ambassaden i Damaskus 26-11-07

Kære M,

Ambassaden takker for din mail af 25-11-07.

Ambassaden kan først bestille tid til ansøger, når der foreligger en skriftlig invitation af ansøger fra referencen i Danmark.

Af den skriftlige invitation skal fremgå følgende oplysninger:
Reference og ansøgers fulde navn samt hvilken relation, der eksisterer mellem disse. Endvidere kan eventuelt udlændingenummer med fordel oplyses;
I hvilken periode reference ønsker besøg af ansøger;
Garanti for at reference om nødvendigt vil kunne afholde alle rejseomkostninger samt andre omkostninger i forbindelse med ansøgers ophold i Danmark. Såfremt reference ikke skriftligt bekræfter en sådan garanti skal ansøger medbringe en bankudskrift, som bevidner, at ansøger har råd til at betale alle omkostninger i forbindelse med opholdet;
Håndskreven underskrift fra reference
Underskrevne invitationer kan scannes og sendes pr. mail eller faxes til ambassaden.

Når ambassaden har modtaget invitationen, kan ansøger ringe til ambassaden for at bestille tid til indlevering af visumansøgning. Ambassaden kan kontaktes mandag til onsdag fra 9.00-10.00 (lokal tid) på tlf: (+963) (11) 61909001. Indleveringen skal gøres personligt af ansøger selv her i Damaskus.

Se venligst ambassadens hjemmeside for yderligere information vedrørende visumansøgninger:

http://www.ambdamaskus.um.dk/da/menu/Bo ... npublished

Med venlig hilsen
Så jeg skrev en invitation og sende den så per fax til ambassaden. så må vi lige se hvad der ellers kommer til at ske.

Ja og jeg skrev. L.. and I are girlfriends.. osv.. vi har valgt at nævne det men diskret.:D håber det går

Pigen

Indlæg af Pigen » 28.11.2007 19:15:36

hej.

min kæreste har fået en tid på ambassaden d. 29. januar! det er 2 måneder. det er der godt nok lang tid til. men så må vi se hvad der kommer til at ske...

keff

Indlæg af keff » 29.11.2007 20:51:02

Super
Det virker ikke som om de er så strikse som andre ambassader..

Og 2 måneder kan være lang tid når man savner hinanden,men jeg må nok vente 3 måneder(ifølge ambassaden) fordi december åbenbart er storerejse-måned i afrika. :(
Men så længe man chatter sammen hver dag så føles det ikke helt ulidelidt. Man må bare tage en dag af gangen og holde humøret oppe. :D

Lad os endelig høre hvordan det går.

Keff

Pigen

Indlæg af Pigen » 29.11.2007 21:43:40

Der er jo både jul og De muslimske helligdage i dececmber. det må være grunden til den lange ventetid. for på deres hjemmeside står det. og der står de bestræber sig på at holde de 4 uger.

Men vi må håbe vi får accept med det samme ellers skal vi vente endnu 5-7 uger på behandlig hos us i dk..

Pigen

Indlæg af Pigen » 29.11.2007 21:57:38

hov kom til at tænke på når nu jeg skal stille en bankgaranti så skal ansøgningen om visum sikkert sendes til dk først. og vi skal sikkert vente endnu 5-7 uger. øv:(

ProudLeb

Visum

Indlæg af ProudLeb » 05.02.2008 19:55:13

Hej!

Faldt lige over denne her på den danske ambasades hjemmeside:

If the application is submitted to the Consulat Général de France the invitation has to be legalized by a notarius publicus in Denmark.

hvordan og hvor får man gjordt det ?
jeg har hørt at invandrerådgivningen skulle være autoriserede, er der nogen som ved noget om det ?

Pigen

Indlæg af Pigen » 05.02.2008 20:28:49

jeg snakkede med en fra udenrigsministeriet som fortalte mig at hvis man ikke havde haft visum før var det ikke en god ide at søge via den franske ambassade, da man højst sandsynligt ville få afslag. men ved ikke hvad der glkder når man er gift.

ProudLeb

Indlæg af ProudLeb » 06.02.2008 16:44:05

Nå ja det lyde da ikke så godt..

sagde de så hvor du skulle søge fra ?.. den Danske ambassade i Syrien eller bare det danske kosulat i Libanon ?

Tak!

Besvar