Visum til Sverige efter afslag på visum til Danmark

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Misse

Visum til Sverige efter afslag på visum til Danmark

Indlæg af Misse » 20.11.2011 06:58:20

Hej

Jeg vil gerne søge visum til min mand gennem EU-reglerne, men jeg vil først høre om der er nogen der kan vejlede mig og fortælle om det overhovedet er en reel mulighed?

Min mand er tidligere asylansøger i Danmark, og han er pga det blevet nægtet visum til Danmark tidligere i år. Vi har en datter sammen, hende har han fået afslag på familiesammenføring med.

Nu vil vi så flytte til Sverige, og benytte os af EU-reglerne. Der skulle vi kun kunne få afslag på visum hvis det anses som snyd. Betrægtes det som snyd at søge om visum, hvis han har tænkt sig at søge om familiesammenføring når han er i Sverige?

Visum til Sverige og Danmark udstedes begge på den norske ambassade i Kampala, kan det være til hinder for os at det er samme ambassade? Og kan vores tidligere afslag til Danmark have negativ indflydelse på behandlingen af vores sag til Sverige?

Hvordan skal vi skrive ansøgningen, skal vi lægge vægt på at han kun vil være i Sverige i tre måneder, eller at vi har tænkt os at søge familiesammenføring?

Mit sidste spørgsmål handler om det svenske personnummer, kan vi indgive visum-ansøgning allerede når jeg har søgt om det, eller skal jeg have modtaget mit svenske personnummer først?

Jeg håber I kan hjælpe mig, og det takker jeg for.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Visum til Sverige efter afslag på visum til Danmark

Indlæg af mh1 » 20.11.2011 07:58:57

Det er naturligvis ikke snyd at bruge det særlige visum til EU-borgeres ægtefæller til at søge om opholdskort, eller evt. søge fs efter nationale regler, det er jo netop det, visum er beregnet til.

Noget andet er så, hvor godt uddannet personalet i Kampala er, men hvis de er i tvivl på trods af de klare regler, så skal de jo sende ansøgningen videre til Migrationsverket, da ambassaden ikke selv må give afslag. Migrationsverket kender jo reglerne og vil udstede visum. Når din mand søger om visum til at slutte sig til sin EU-ægtefælle, så er det noget han har KRAV på at få, medmindre han kan anses for at være til fare for samfundet. Der kan dog nok kun udstedes nationalt begrænset visum, dvs. kun til Sverige, så han fx ikke kan mellemlande i København, men skal flyve til en lufthavn i Sverige.

I skal blot sørge for at udfylde ansøgningen korrekt, særligt rubrikkerne 34 og 35, og vedlægge den nødvendige dokumentation (invitation, oversat og legaliseret vielsesattest, dit svenske personnummer). I skal IKKE lægge vægt på opholdets længde, I skal blot oplyse de datoer, som I ønsker at de 90 dage skal ligge imellem. Det er udelukkende en formssag, og skyldes at der ikke er et særligt visum til EU-borgeres ægtefælle, så alle visa skal udstedes til max 90 dage. Derfor skal din mand også søge om opholdskort inden 90 dage efter, at han er kommet til Sverige.

DU skal først have dit svenske personnummer, så du kan sende det med 'ändamål inbjudan' til din mand.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar