Visum?

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
demkar

Visum?

Indlæg af demkar » 19.11.2011 22:23:26

Hej

Jeg havde før flere gange skrevet her, men ikke under visum. Jeg er gift med en tyrker. Vi har fået afslag for ægtefællesammenføring 2 gange pga. mistanke om tvangsægteskab. Han blev sendt tilbage til Tyrkiet. Selvom vi flere gange søgte turistvisum under klagebehandlingen fik han afslag - fordi han havde en sag der i forvejen kørte hos U.S.
For ca. ½ år siden droppede vi DK efter sidste afslag. Jeg bor hos ham en gang imellem, indtil vi finder ud af noget.
Jeg er gravid nu og vil igen invitere min mand til Dk til fødslen, men er bange for at han igen vil få afslag fordi vi har haft en sag hos U.S. Vi har ingen sag hos U.S. da vi ikke mere klagede efter sidste afslag.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Visum?

Indlæg af mh1 » 20.11.2011 08:14:38

Jeg er bange for, at US fastholder deres vurdering af jeres ægteskab. Der har været flere tilfælde, hvor en graviditet ikke har kunnet ændre på det.

Har du en mulighed for at bruge Sveriges-løsningen? Ellers er der vel ikke andet at gøre end at søge visum snarest muligt, for at have muligheden for at kende svaret inden fødslen er lige op over.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 20.11.2011 08:27:21

Desværre er det sådan, at der normalt gives afslag på en ansøgning om visum, hvis en ansøgning om FS er afslået pga. såkaldt formodet "tvangsægteskab", hvilket i dansk lov er en formodning, der automatisk skabes alene ved, at ægtefællerne er nærtbeslægtede.

Hele denne praksis over for ægteskaber mellem nærtbeslægtede er efter min mening noget af det juridisk set mest tvivlsomme fra VKO-tiden, og har da også været kraftigt kritiseret fra mange sider.

Men indtil det evt. lykkes for nogen at overtale den ny regering til at ændre på det, er "Sveriges-løsningen" givetvis det bedste råd, man kan give demkar og andre i samme situation. Alternativet er at finde en god advokat og slæbe de danske myndigheder i retten. Det har mange andre faktisk haft succes med.

At der ikke engang kan gives et visum, bare fordi man er i familie med sin ægtefælle, er en yderligere urimelighed, og burde faktisk gøres til redskab for en selvstændig retssag. Så hvis I orker det, så søg da endelig om et visum, få det forventelige afslag og hyr herefter en advokat til at køre sagen for jer i retten.

demkar

Indlæg af demkar » 20.11.2011 10:23:37

Det er simpelthen underligt at han ikke kan få visum selvom vi har droppet DK. Jeg kan ikke benytte mig af Sverige løsningen da jeg er i Tyrkiet. Jeg kommer til Danmark for mine undersøgelser. Behøver vi en advokat selv hvis vi får afslag. Det må da have en betydning at jeg er gravid. Kan vi evt. få en anden familie medlem til at invitere min mand, hans faster bor også i DK. Kan hun ikke invitere ham?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 20.11.2011 10:31:16

Desværre må jeg svare nej til begge dine spørgsmål. Der vil ikke blive taget hensyn til din graviditet, og pga. de generelle visumretningslinier kan en tyrkisk statsborger som hovedregel ikke få visum til at besøge en faster i Danmark. Der kan som hovedregel kun gives visum til at besøge kærester, forlovede, ægtefæller, forældre og børn. Der kan godt afviges fra denne hovedregel, men det tror jeg bestemt ikke, at man vil gøre i en sag, hvor visumansøgeren har fået afslag på en ansøgning om ægtefællesammenføring.

Så du har følgende valgmuligheder:

1) Fød dit barn i Tyrkiet

2) Fød dit barn i Danmark uden at din mand er til stede

3) Bosæt dig i et andet EU/EØS-land end Danmark (den såkaldte "Sverigesløsning")

demkar

Indlæg af demkar » 20.11.2011 10:39:19

Vi droppede DK pga al den stres, men kan desværre ikke blive fri alligevel. Jeg vil føde i Danmark og jeg vil have min mand ved siden af mig. Kan jeg slet ikke gøre noget for det. Jeg skal føde i juli. Kan vi måske ikke klage over afgørelsen selv hvis vi får afslag? Hvad vil US sige hvis jeg kontakter dem inden vi søger visum?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 20.11.2011 17:54:28

Hvor længe har I været gift nu? Og hvor meget har du kunnet være sammen med din mand? Begge dele, samt graviditeten har betydning for en evt. revurdering af, om I er tvangsgift.

Næste gang, du er i DK, synes jeg du skal gå til en retshjælp - jeg formoder at du opfylder de økonomiske krav (lav indkomst) for at få gratis retshjælp, og bede dem om at hjælpe dig med et brev, der skal vedlægges ansøgningen og som beskriver jeres ægteskab og samliv. Juristerne vil vide, hvilke ting det er vigtigt at få med.

Du kan finde kontaktinformation til flere retshjælpskontorer her: http://www.aarhusretshjaelp.dk/links.htm
På Aarhus Retshjælps side er der også forklaring på betingelserne for at få hjælp.
mh
Rådgiver for ÆUG

demkar

Indlæg af demkar » 20.11.2011 18:03:33

Vi har været gift i 3 år og 5 mdr. Vi bor sammen i Tyrkiet. I danmark har vi kun boet sammen i alt 10 mdr.

Skal vi sende brevet, når min man søger visum? Hvad kan retshjælp skrive om vores ægteskab? Håber det vil hjælpe med at min mand kan få visum. Tanken om at føde uden min mand gør mig syg.

Mange tak mh

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 20.11.2011 18:08:58

Det er selvfølgelig op til jer. Men hvis du nu bor mere eller mindre fast i Tyrkiet, så forstår jeg måske ikke helt, hvorfor du ikke vælger at føde dit barn der - med din mand ved din side. Det er trods alt mest normalt, at man føder i det land, hvor man bor fast.

Man skal vælge sine kampe med omhu, og jeg er ikke sikker på, at netop denne kamp for at komme til at føde dit barn i Danmark med din mand ved din side, er den, som du med størst fordel kan bruge tid og energi på.

Jeg synes hellere, at I skulle træffe et mere grundlæggende valg om, hvor I ønsker at bo. Hvis det er Tyrkiet, så føder du dit barn der. Og hvis det er Danmark, så bør kræfterne lægges i at finde et job i Danmark eller Sverige samt en bolig i Sverige, så I på sigt kan komme til at bo sammen i Danmark via "Sverigesløsningen".

Hvis du var kommet til ÆUG for 3 år siden og havde fortalt om omstændighederne i jeres sag, så er det det, vi ville have rådet jer til helt fra start af. Udfaldet af jeres familiesammenføringssag er således fuldstændig forudsigeligt, da det er en standardpraksis, der er fuldt.

Så alt det besvær, I har haft med ansøgning og klagesag mm. har været skønne spildte kræfter. Og derfor synes jeg også, at I skal lade være med at spilde flere kræfter, men i stedet kaste kræfterne ind i noget, der har stor chance for at lykkes og give succes.

Og mht. at få revurderet, om I er i et "tvangsægteskab", så tror jeg slet ikke, at der er mulighed for, at det kan ske i en ansøgning om visum. Det vil formentlig kun kunne ske, hvis I søger om FS igen.

Og her løber I jo så ind i nye potentielle problemer, hvis du er under 28 år gammel, idet man så kan forestille sig, at I måske ikke længere opfylder tilknytningskravet, nu hvor du har boet i Tyrkiet i et stykke tid. Det var sådan set netop en del af den tidligere regerings hensigt med tilknytningskravet, at det skulle have den effekt, hvis man som følge af et afslag pga. f.eks. 24-års reglen valgte at flytte til sin ægtefælles hjemland. Reglerne skal, som der stod i lovforslaget dengang, ses som "en samlet helhed".

Desuden opfylder I vel heller ikke boligkravet, når du er flyttet til Tyrkiet, og i det hele taget kan der være mange grunde til, at en ny ansøgning om FS heller ikke vil blive imødekommet. Så derfor er det nok bedst enten at kappe båndene til Danmark helt og arbejde på at skabe jer en god tilværelse i Tyrkiet, eller at se at komme igang med "Sverigesløsningen" hurtigst muligt.

demkar

Indlæg af demkar » 20.11.2011 18:15:24

Problemet er at jeg ikke bor fast her i landet. Desuden vil jeg benytte mig af rettigheder i DK efter fødsel bl.a.a barns nationalitet, barsel og børnepenge.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 20.11.2011 18:24:09

Det eneste, som du realistisk set kan nå før din fødsel, er at flytte til Sverige. I så fald vil den danske visumpraksis ikke længere gælde, og derfor vil din mand i den situation kunne få et visum. Og hvis du er begyndt med at gå til kontrol, før du flytter til Sverige, kan du formentlig også få lov at føde på et dansk hospital, selvom du er flyttet til Sverige i mellemtiden.

Besvar