Visum efter EU-reglen

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
lowas

Visum efter EU-reglen

Indlæg af lowas » 27.07.2011 11:36:27

Hej. Skal igang med a søge visum efter eureglerne. Bor i sverige men er dansker.
Nå, men inden jeg sender alle dokumenterne til min kone så hun kan booke en tid på den svenske ambassade i Tehran, Iran, så har jeg et par små spørgsmåle for at få det hele på plads.

1. Jeg har registreret vores ægteskab i både DK og sverige. Var på skatteverket igår og fik en Åndemål inbjudan + Åndemål familiebevis + komplet personbevis. På både familiebevis og personbevis såtr mit kones navn fødselsdato samt dato for vielese, men det gør der ikke på inbjudan papiret. Behøver der stå det eller er det ligegyldigt? Spurgte kvinden og hun ikke kunne sætte kones navn på der også, og det sagde hun var ligegyldigt.

2. Får hun nemmere ved at få visum, hvis vi skriver visum for 60 dage i stedet for 90 dage?

3. d 27 juli får hun eksamensbeviset for sin afslutning af sin universitets uddanelse som lærer. I visumapplicationen skal hun skrive hendes beskæftigelse. Hvad skal hun skrive i dette tilfælde? Graduated Student eller teacher? Hun er ikke ansat eller noget.

Håber i vil være venlige at bevare mine spørgsmål. Tak

fundiver199

Re: Visum efter EU-reglen

Indlæg af fundiver199 » 27.07.2011 12:55:44

1) Det kan vel ikke være så vigtigt. Formålet med det nævnte stykke papir er primært at dokumentere over for ambassaden, at DU er bosat i Sverige. Og det har jo ikke noget med din kone at gøre.

2) Nej det gør ingen som helst forskel.

3) Din kone skal ikke udfylde felterne markeret med *, da hun er et nært familiemedlem til en vandrende unionsborger (dig). I stedet skal hun udfylde felterne 34 og 35.

lowas

Indlæg af lowas » 27.07.2011 17:37:12

Mange tusinde tak for dit svar. Det er rigtigt dejligt når der bliver hjulpet så meget.

lowas

Indlæg af lowas » 28.07.2011 11:43:47

Hej igen. Der dukkede lige et par spørgsmål op i mit hovede angående Invitation blanketten. Den ses her:
http://www.migrationsverket.se/download ... 011_en.pdf

Der står som spørgsmål:
Does the applicant have health and accident insurance for the journey and stay in Sweden?
Men det har hun ikke øjeblikket, og såvidt jeg ved skal man først tegne det efter visumet er udstedt. Hvad skal jeg skrive her?

Nu er jeg en selvstændig forretningsejer og er selvfølgelig registreret hos skat og hos skatteverket har jeg skrevet jeg har egen firma.
hvad skal jeg skrive når det spørges om your profession/occupation?
Jeg har skrevet independent/ I have my own firm. Er det okay?

Og når det er besvaret så står der: your employer
Skal jeg bare skrive mit forretningsnavn eller myself?

Der var lige 3 spørgsmål som jeg slet ikke har ide om hvad jeg skal skrive. Håber i har en ide. På forhånd tak

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 28.07.2011 13:43:44

Man kan sikkert også hos den svenske visum-ekspedition tegne den nødvendige forsikring på stedet - den danske har en liste og er mere end villige til at sælge en, så villige at de påstår at den man evt. har tegnet et andet sted ikke er god nok!
mh
Rådgiver for ÆUG

lowas

Indlæg af lowas » 28.07.2011 16:47:49

Okay. Men hvor er det henne i Sverige man kan tegne dette forsikring?

Besvar