Visum til ægtefælle

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
aalborgsd1

Visum til ægtefælle

Indlæg af aalborgsd1 » 11.05.2011 21:50:18

Hejsa.

Jeg vil prøve at stille jer et spørgsmål ang. visum til min Tyrkiske ægtefælle.

Vi lærte hinanden at kende i Tyrkiet juni 2010, hvorefter han kom til DK på turistvisum 8 dec 2010 - 4 marts 2011.
Visummet fik han uden de store problemer, jeg blev kun bedt om billedebeviser på vi havde mødt hinanden samt en bankgaranti. (trods det, at han er 18 år yngere end mig. 22 + 40)

Vi blev gift på rådhuset 8 januar 2011

Jeg har så besøgt min mand i Tyrkiet her i påsken, og skal afsted igen i 2 uger i juni.

Nu vil vi gerne at min mand kommer på besøg i Juli mdr så vi kan nyde sommeren her samtidig med at jeg passer mit arbejde.

Hvordan er det så med ansøgning af visum nu hvor vi er gift? Er det anderledes end sidste gang?
og hvornår kan han rejse til dk igen. Nogle siger 3 mdr efter udrejse, andre 6 mdr???

Eftersom han er under 24, har vi ikke nogle planer om at søge familiesamføring endnu, for vi kan ikke rigtig gennemskue reglerne. Ved ikke om det har betydning, at jeg er selvstændig og at jeg har en søn på 10, som dog ikke har samkvem med sin biologiske far...

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Visum til ægtefælle

Indlæg af mh1 » 12.05.2011 07:53:41

Mht. visum, så burde der ikke være nogen problemer, tværtimod skal der gode grunde til for at nægte visum til ægtefæller fra Tyrkiet.

Reglerne for hvornår man igen kan få Schengenvisum er således: "Hvordan udregnes det halve år?
Det halve år regnes fra datoen for udlændingens første indrejse i Schengenområdet. 'Første indrejse' er:
den allerførste indrejse i Schengenområdet, og derefter
enhver anden efterfølgende indrejse i Schengenområdet, hvis der er gået mere end 6 måneder siden sidste indrejse.
Dette betyder, at hvis man indrejser for allerførste gang i Danmark eller i de øvrige Schengen-lande den 1. februar 2010, vil man kunne opholde sig i Danmark i tre måneder (dvs. 90 dage) inden for seksmåneders-perioden frem til den 31. juli 2010.

Hvis man så indrejser på ny i Danmark den 1. oktober 2010 – dvs. mere end seks måneder efter den allerførste indrejse i Schengenområdet – vil denne dato udgøre en ny 'første indrejse'. Derfor vil den 1. oktober 2010 være bestemmende for beregningen af en ny seksmåneders-periode, hvor man kan opholde sig i landet i op til tre måneder.

Hvis man indrejser igen den 1. juni 2011, vil det være denne dato, der udgør datoen for 'første indrejse', og så fremdeles.

Hvis man har et visum, der er gyldigt til flere indrejser i mindst 6 måneder, kan man indgive ansøgning om et nyt visum inden udløbet af det gældende visum. Hvis der gives nyt visum, så det ligger i forlængelse af det gældende visum, kan man indrejse på det første visum og udrejse på det andet visum, forudsat at betingelserne for begge visa, herunder reglen om højst 90 dages ophold pr. halvår i Schengenområdet, overholdes.

Hvis man har opholdt sig i et andet Schengenland med opholdstilladelse eller på grundlag af et langtidsvisum begrænset til et andet Schengenland (D-visum), skal dette ophold ikke medregnes i de 90 dage pr. halvår, man maksimalt kan opholde sig i Danmark på et visum eller som visumfri."

US anbefaler at man tager en kalender, og tæller sig omhyggeligt frem.

Noget andet er, at en fremtidig ansøgning om fs kan blive en sej omgang, da aldersforskellen højst sandsynligt vil medføre at US erklærer 'proforma' og afviser. Ikke mindst i betragtning af, at jeres bekendtskab ikke var ret langvarigt, før I blev gift. Selv, hvis din søn havde normal-samvær med sin far, ville det ikke ændre på, at udgangspunktet for US er, at en aldersforskel på ca. 10 år eller mere betyder at ægteskabet er 'proforma'.

Du må derfor i tænkeboks, og overveje hvad I kan gøre for at overbevise US om at ægteskabet er reelt. Det er nemlig dig/jer, der har 'bevisbyrden'.

Eller du kan overveje, om du har mulighed for at passe din virksomhed fra en bopæl i Sverige, Norge, Tyskland eller et andet EU-land. Efter EU-reglerne er det nemlig myndighederne, der skal BEVISE at et ægteskab er proforma, før de kan give afslag på at give ikke-EU ægtefæller opholdskort.

Endelig skal du huske, at hvis du i din virksomhed yder tjenesteydelser hen over grænserne, kan du faktisk også uden at flytte nogen som helst steder hen bruge EU-reglerne for familiesammenføring. Det kan du læse om her under pkt. 8 "8. Danske statsborgere som leverer tjenesteydelser over grænserne":
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... retten.htm
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 12.05.2011 09:44:38

Ja proformareglen er en udfordring, når der er 18 års aldersforskel. Kan I komme over den hurdel, så burde et 10-årigt barn til gengæld kunne give dispensation, også selvom barnet ikke har samkvem med sin far. Det vil således være urimeligt at tvinge barnet til at afbryde sin skolegang i Danmark for at følge med sin mor til Tyrkiet.

Her kommer Zambranodommen også ind i billedet og styrker denne argumentation yderligere. Man må således sige, at hvis barnet bor hos sin mor og ikke har kontakt med sin far, så vil det at henvise dets mor til at flytte til Tyrkiet i praksis medføre, at barnet må følge med sin mor ud af Unionens område. Og dermed forhindres barnet i at nyde godt af kerneindholdet i de rettigheder, det er tillagt som unionsborger.

Men alt dette gælder naturligvis ikke, hvis der er tale om et proformaægteskab. For så har det dansk-tyrkiske par jo ikke noget behov for eller krav på at leve sammen.

aalborgsd1

Indlæg af aalborgsd1 » 12.05.2011 12:53:46

I vores tilfælle er der IKKE tale om et proformaægteskab, men hvordan kan man bevise det??
Når vi er sammen, lever vi som ægtefolk og er sammen næsten 24 timer i døgnet!

Desværre kan mit arbejde ikke ordnes fra/flyttes til udlandet, og jeg vil ikke have let ved at flytte min søn fra skole mm, da han desværre har ADHD og har bedst ved at alt er som det plejer...

Jeg kan stadig ikke finde "hovede eller hale" i de visum regler...

Min mand ankom direkte fra Tyrkiet d. 8 dec 2010 og rejste direkte tilbage til Tyrkiet d. 4 marts 2011

Hvornår kan han så tidligst få indrejse i DK igen?

Er normalt ikke dum til at forstå papir og regler, men i dette dilemma er min hjerne vist stået helt af... Stress og nervøsitet for om vores ægteskab kan få lov til at fungere fylder så meget i vores hverdag, i hver sit land... desværre...

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 12.05.2011 13:09:08

Din mand kan tidligst rejse ind i Schengen igen 180 dage efter sin første indrejse, dvs. 180 dage efter den 8. december. Det får jeg til at blive den 7. juni, men stol ikke på mig, tæl selv efter.

Hvordan man beviser, at man ikke har et proforma ægteskab, ja se det har sine vanskeligheder. Der er nogle, som på trods af et par fælles børn har måttet opgive at overbevise US om, at de rent faktisk mener det alvorligt med at være gift. Jo længere man holder ved hinanden, des sværere bliver det at påvise proforma, men det er pokkers svært at lægge bevis på bordet for at man lever sammen, når det netop er det, man er forhindret i. Et samliv kan man nemlig først bevise, når man rent faktisk er registreret på den samme adresse, og det kræver jo i reglen at man HAR fået familiesammenføring.

Har du evt. mulighed for at skaffe din mand et job? Eller kan han måske starte en virksomhed op i DK? DK vil jo rette sig efter de særlige regler for tyrkiske arbejdstagere og selvstændige, hvilket bl.a. indebærer at de kan rejse til DK UDEN visum. Får din mand bare en lilletå ind på det danske arbejdsmarked, så kan han få en opholdstilladelse der ikke er afhængig af jeres ægteskab, og så kan I begynde på arbejdet med at samle bevis på samliv. I øvrigt er opholdsreglerne for tyrkiske arbejdstagere/selvstændige bedre end dem, der gælder for familiesammenførte.
mh
Rådgiver for ÆUG

aalborgsd1

Indlæg af aalborgsd1 » 12.05.2011 13:28:36

Mange tak for jeres gode svar.

Hvor er det dejligt, at der findes folk som jer, som vil bruge sin tid på at hjælpe vi andre!

Jeg modtager gerne flere foreslag til hvordan vi kan bevise vores samliv... Bare for at være på forkant med situationen.
Synes bare det er så urimeligt, at man skal bevise at man har kærlighed til hinanden. :cry:

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 12.05.2011 14:09:31

Jeg kan tilføje, at der principielt skal være mere end en indikation på proforma, før der gives afslag. Stor aldersforskel i sig selv burde derfor ikke være nok. Af andre indikationer kan nævnes:

* At man har kendt hinanden i kort tid før ægteskabet.

* At den udenlandske ægtefælle har familiemedlemmer, som er familiesammenført til Danmark.

* At den danske ægtefælle tidligere har været gift med udlændinge og blev skilt fra disse kort tid efter, at de havde fået permanent opholdstilladelse.

* At parret ikke har et fælles sprog.

* At begge parter ikke var til stede under brylluppet.

Endelig kan det tilføjes, at det er nok til at stemple et ægteskab som proforma, at den udenlandske part primært indgår det for at få opholdstilladelse i Danmark. Et ægteskab kan således godt være proforma, selvom den danske part har et reelt ønske om at leve med sin ægtefælle.

Og der er faktisk mennesker, som efter mange års samliv må erkende, at de blot er blevet (mis)brugt som et ”levende visum” til Danmark.

aalborgsd1

Indlæg af aalborgsd1 » 12.05.2011 20:56:25

Ja, jeg ved godt, at proforma ægteskaber er meget udbredt blandt Tyrkere, og har da ozz set eksempler på det for år tilbage.

Må sige, at tanken om at man bliver brugt som billet til et lettere liv i DK har strejfet mig i starten af mit forhold, men har heldigvis fået store beviser på hans kærlighed og hans families accept.
Kærligheden er jo aldrig sikker mellem 2 mennesker, men det er da vores håb, at vi får muligheden for at leve lykkelig sammen i DK.

krikris
Geografisk sted: denmark

Indlæg af krikris » 12.05.2011 21:21:44

Bare tanken om at en proforma mistanke kunne komme på tale, villr gøre at jeg ville udtænke et par plan Bér med min mand....

Hvad med et højskoleophold i DK? Han kan jo godt være dagelev og bo hos dig hans kone?

aalborgsd1

Indlæg af aalborgsd1 » 12.05.2011 22:13:56

Lyder som en god ide Krikis, men hvordan fungere det i praktisk?

krikris
Geografisk sted: denmark

Indlæg af krikris » 13.05.2011 07:29:24

Du kan læse mere her;

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/ophold/s ... skoler.htm

Flere tilbyder kurser for udlændinge med danskundervisning og dansk kultur
og så må man jo tage udgangspunkt i din mands uddannelsesmæssige niveau og interesse samt geografi

Min nigerianske mand største ønske (og krav fra hans familie!) var, at han skal forsørge sin kone hurtigst muligt, og her er evenen til at lære sproget og ikke mindst en forståelse af den danske kultur fundemental, for at det skal lykkes

Det er sandynligvis ikke anderledes for din mand :wink:

aalborgsd1

Indlæg af aalborgsd1 » 06.01.2012 13:31:06

Nu er den galt med udregningen for mit lille hovede... IGEN

Min mand (Tyrker) kom på turistvisum d. 1 aug. 2011, rejste hjem igen 20 dage senere pga sygdom i familien.
KOm tilbage til Dk på nyt turistvisum (70 dage) og rejste tilbage til Tyrkiet 22 november 2011.

Mit spørgsmål er så: hvornår kan han tidligst komme tilbage til DK???

Er det 6 mdr fra 1 august (første indrejsedato) eller 3 mdr fra 22 nov (sidste udrejsedato)

Tusind tak endnu engang for jeres velvilje til at hjælpe dumme mig...

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 06.01.2012 15:54:19

Da din mand har været i Schengen i 90 dage, kan han tidligst indrejse igen 6 måneder efter sin første indrejse. Dvs. 1. februar 2012.

Besvar