Overtrædelse af visumregler

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

flakker

Overtrædelse af visumregler

Indlæg af flakker » 12.12.2010 22:12:43

VI HAR I DEN GRAD DUMMET OS...
Så nu har jeg brug for et par gode råd.

Min mand kom til Dk, for 1 måned siden, på et schengenvisum, og vi er sammen taget til Tyskland for at gøre brug af eu-reglerne.

Men vi har fuldstændig, og total overset at han kun har fået lov til at indrejse 1 gang til et schengenland.

Så nu opholder han sig illegalt her i Tyskland. Det var på "ausländerbüro" i Tyskland at vi blev gjort opmærksomme på det og herfra er det intet problem, sålænge han rejser hjem inden hans visum udløber.Han skal tilbage til sit hjemland, for at søge opholdskort derfra, så han SKAL hjem. Men hvad sker det hvis de danske myndigheder finder ud af det? Hans pas er ikke blevet stemplet her i Tyskland.

Vi ved ikke hvad vi skal gøre.
1: Vi bliver i Tyskland, min mand rejser fra Tyskland til Tyrkiet og håber DK ikke opdager noget?
2: Vi kører fra Tyskland til Dk og håber vi ikke bliver stoppet ved grænsen?
3:????

Det er på ingen måde gjort med overlæg, vi har haft hovedet i postkassen. Og nu er jeg rigtig nervøs for at det kommer til at ødelægge vores chancer for en fremtid sammen i Dk.

Håber på nogle gode råd og ikke "dunk i hovedet" for det har vi selv ordnet.. :oops:

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Overtrædelse af visumregler

Indlæg af Kim P. Nyberg » 13.12.2010 02:26:37

Hvis den pågældende er indrejst til Danmark på et Schengenvisum, gælder den også til de øvrige Schengenlande. Så den historie tyskerne har bildt jer på ærmet, er ganske enkelt ikke korrekt.

I er ikke de eneste, der er løbet ind dette problem i Tyskland. Her på forum kan mange berette om, at tyskerne generelt forlanger, at personer fra lande udenfor EU rejser hjem til deres hjemland og derfra søger et nationalt tysk visum. De anerkender med andre ord ikke Schengenvisum'et, selv om Tyskland selv er med i samarbejdet. Hvorfor ved jeg ikke.

I har altså ikke gjort noget forkert, som jeg ser det. Derfor må I enten tage kampen med tyskerne ved domstolene, eller også må I føje jer for det tyske krav om, at pågældende tager tilbage til sit hjemland og søger tysk visum derfra.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

flakker

Indlæg af flakker » 13.12.2010 02:34:47

Altså i hans schengenvisum står der:

Antal indrejser: 1

Vi fik ad vide at betød han kun kunne indrejse 1 gang til et schengenland. Og det har han allerede gjort i og med at han kom fra Tyrkiet til Danmark og efter 1 uge tog fra Danmark til Tyskland.

krikris
Geografisk sted: denmark

Indlæg af krikris » 13.12.2010 06:31:28

Ja til schengen og schengenområdet skal opfattes som en ZONE hvor man kan rejse rundt i de pågældende lande, som man vil under visumet gyldighedstid!
Skaanebo har ret og de tyske myndigheder misvejleder jer.
Det er på den måde, som i har gjort til Tyskland, at mange tager til Sverige på via DK, og uden de store sværdslag får svensk opholdskort.
I har med andre ord intet ulovligt gjort, og kommer derfor ikke i noget register.

flakker

Indlæg af flakker » 13.12.2010 11:44:25

EJ HVOR ER DE STRENGE!

Nu har vi gået den sidste uge og været MEGA nervøse for hvad der ville ske os.
Det vil sige at han frit kan rejse rundt i Schengenlande og vi kan tage hjem til DK og tilbage til Tyskland?
Han kan bare ikke tage til et ikke schengenland og komme tilbage til Tyskland?

krikris
Geografisk sted: denmark

Indlæg af krikris » 13.12.2010 11:52:32

Ja han kan rejse rundt i schengenzonen, og der står specifikt hvilke lande det drejeer sig om på US hjemmeside bl.a Tyskland, lige så meget i lyster lige så længe hans visum er gyldigt.
Rigtigt, han kan ikke tage til et ikke schengenland f.eks England og så komme tilbage til Schengen.

flakker

Indlæg af flakker » 13.12.2010 12:01:45

Så må vi vidst på ausländerbüro og skælde lidt ud.

Jeg siger mange, mange tak for hjælpen!

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 13.12.2010 12:52:40

Du kan læse om nogle erfaringer med de tyske myndigheder her:
http://www.aegteskabudengraenser.dk/jegvil/sverigeeu (scroll ned til Særligt om Tyskland)

viewtopic.php?f=7&t=6298

viewtopic.php?f=7&t=6332&p=37195&hilit=tyskland#p37195
mh
Rådgiver for ÆUG

Kim P. Nyberg
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 13.12.2010 14:45:27

Desværre tror jeg ikke det hjælper at skælde dem ud. De mener jo selv, at de har ret i deres påstand, hvilket de i realiteten ikke har. Så enten må I kører den gennem retssystemet (med de udgifter, der er forbundet med det), eller I må føje jer for de tyske krav.

Louis

Indlæg af Louis » 13.12.2010 17:02:00

Jeg har lige været i Flensborg og bl.a. talt med en dame på Ausländegebörde, og hun påstod også, at min partner skal tage tilbage inden ansøgning om opholdskort. Vi er dog ikke så langt endnu i processen.
Dertil kan jeg informere, at de krævede 2.500 Euro i sikkerhedsstillelse for et besøgsvisa. Det er sog noget mindre end Danmarks 130.000, som det er ved at blive. Man kræver i banken, at man er reelt og officielt flyttet til Tyskland. Sydbank her en afdeling i Flensburg. Forøvrigt en dejlig by.
Der er mange lejligheder til leje og lejen er meget rimelige.
Hilsen
Robert :)

Kim P. Nyberg
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 13.12.2010 19:23:50

Den med de 2.500 euro i sikkerhedsstillelse skal man afvise, fordi man er der efter EU-reglerne. Og netop efter EU-reglerne vil krav om sikkerhedsstillelse være i klar strid med betingelserne for fri bevægelighed.

I stedet skal man, hvis man søger fra hjemlandet, have et visum i henhold til EU-retten. Dette visum skal udstedes gratis og indenfor fire uger.

Opholdsdirektiv 2004/38 siger således i artikel 5:

Familiemedlemmer, der ikke er statsborgere i en medlemsstat, kan kun pålægges pligt til at være i besiddelse af et indrejsevisum i overensstemmelse med forordning (EF) nr. 539/2001 eller i givet fald den nationale lovgivning. Med henblik på dette direktiv medfører besiddelse af et gyldigt opholdskort jf. artikel 10, at sådanne familiemedlemmer er fritaget for kravet om visum.

Medlemsstaterne bistår disse personer med henblik på udstedelsen af de nødvendige visa. Disse visa udstedes så hurtigt så muligt efter en hasteprocedure og er gratis.

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 1):DA:HTML
Senest rettet af Kim P. Nyberg 14.12.2010 09:39:02, rettet i alt 1 gang.

flakker

Indlæg af flakker » 13.12.2010 22:26:19

Jeg regner egentlig også med at han skal hjem og søge derfra, da jeg gerne vil hjem til dk efter 3 mdr. Så vi har ikke tid til at vente på at de "giver ham lov" til at søge fra Tyskland. Men jeg vil absolut snakke med dem og få det klargjort at han ikke er her illegalt, som de jo har fortalt os at han er.

Kim P. Nyberg
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 14.12.2010 10:12:58

Om unionsborgere og deres familiemedlemmers opholdsret, står der følgende i direktivet:

Artikel 6

Ret til ophold i indtil tre måneder

1. Unionsborgere har ret til frit at tage ophold på en anden medlemsstats område for en periode på højst tre måneder uden andre betingelser eller formaliteter end kravet om at være i besiddelse af et gyldigt identitetskort eller pas.

2. Stk. 1 finder ligeledes anvendelse på familiemedlemmer, der ikke er statsborgere i en medlemsstat, og som ledsager eller slutter sig til en unionsborger, hvis de er i besiddelse af et gyldigt pas.

Artikel 7

Retten til ophold i mere end tre måneder

1. Enhver unionsborger har ret til at opholde sig på en anden medlemsstats område i mere end tre måneder, hvis den pågældende:

a) er arbejdstager eller selvstændig erhvervsdrivende i værtsmedlemsstaten, eller

b) råder over tilstrækkelige midler til sig selv og sine familiemedlemmer, således at opholdet
ikke bliver en byrde for værtsmedlemsstatens sociale system, og er omfattet af en sygeforsikring, der dækker samtlige risici i værtsmedlemsstaten, eller

c) – er indskrevet ved en privat eller offentlig institution, der er godkendt eller som finansieres af værtsmedlemsstaten i medfør af dennes lovgivning eller administrative praksis, med henblik på dér som hovedaktivitet at følge en uddannelse, herunder en erhvervsuddannelse, og

– er omfattet af en sygeforsikring, der dækker samtlige risici i værtsmedlemsstaten, og
ved en erklæring eller på anden tilsvarende måde, efter den pågældende persons eget
valg godtgør over for den relevante nationale myndighed, at vedkommende råder over
tilstrækkelige midler til sig selv og sine familiemedlemmer, således at opholdet ikke
bliver en byrde for værtsmedlemsstatens sociale system, eller

d) er et familiemedlem, der ledsager eller slutter sig til en unionsborger, der opfylder betingelserne i litra a), b) eller c).

2. Retten til ophold, jf. stk. 1, omfatter også familiemedlemmer til en unionsborger, der ikke er statsborgere i en medlemsstat, når disse ledsager eller slutter sig til unionsborgeren i værtsmedlemsstaten, og unionsborgeren opfylder betingelserne i stk. 1, litra a), b) eller c).

Med andre ord: Er du arbejdstager, selvstændig erhvervsdrivende eller selvforsørgende i det pågældende medlemsland (i dette tilfælde Tyskland), har du RET til at have din familie hos dig. Og da din ægtefælle er indrejst til Danmark på et gyldigt visum, og du derefter er flyttet til et andet medlemsland og taget ægtefællen med, må tyskerne i princippet kun forlange at se ægtefællens pas. Schengenvisum udstedt af andre medlemslande må de ikke afvise, idet den, som krikris siger ovenfor, er gyldig i samtlige Schengenlande indtil den udløber.

Det kunne være fint, også af hensyn til andre par i samme situation, hvis nogle af de berørte ville indgive en klage over Ausländerbehörde's fortolkning af direktivet. Og på den måde forhåbentlig nå frem til en principiel sag ved den tyske forfatningsdomstol i Karlsruhe. Kommer den dertil, er jeg ret sikker på, at forfatningsdomstolen giver Ausländerbehörde en "kammeratlig samtale" (skideballe af dimensioner).

At kræve, at familiemedlemmer til en unionsborger skal rejse tilbage til sit hjemland, og derfra søge et nationalt visum, er nemlig at betragte som en hindring af den fri bevægelighed for unionsborgere og deres familiemedlemmer.

Kim P. Nyberg
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 14.12.2010 11:17:03

flakker,

Hvis du rejser tilbage til Danmark uden at din ægtefælle følger med, kan du ikke på et senere tidspunkt søge familiesammenføring i Danmark efter EU-retten, med mindre du tager turen til et andet medlemsland en gang til.

For at få familiesammenføring efter EU-retten i oprindelseslandet (læs: Danmark), kræves det, at man for det første har bosat sig i et andet medlemsland eller Norge, Island eller Schweiz, for det andet, at ægtefællen eller hermed sidestillet person ledsager eller slutter sig til unionsborgeren i gæstelandet, for det tredje, at de sammen rejser tilbage til oprindelseslandet og dér søger familiesammenføring i henhold til EU-retten.

Louis

Indlæg af Louis » 14.12.2010 19:56:36

Angående depositum på 2.500 Euro. Er der forskel på, om det er en veninde/kæreste man skal have besøg af eller det er en ægtefælde. Vi har først tænkt os at blive gift, når hun kommer til Tyskland.
Hvor downloader jeg dette opholdsdirektiv, f.eks. på tysk for at forelægge det for Ausländergebörde i Flwnsburg.
Mvh.
Robert

Besvar