Min Fillipinske kæreste og jeg er lige blevet gift, mens hun har været her på et turistvisum
Da hun tidligere har været her i 30 dage(marts) og derefter rejste tilbage, søgte vi om 60 dage da hun skulle hertil iløbet af sommeren. Hun fik visumet bevilget, og da hun skulle have sit stempel på den norske ambassade i Manila, medbragte hun flybilleter(t/r) med udrejse d. 30 juni og hjemrejse d. 28 august. Hun fik derefter et stempel som sagde fra 30. juni til 11. september 2010, dvs. 14 dage mere end vi havde bedt om. Da hun spurgte hvorfor, fik hun kun at vide, at hun skulle være glad for at have fået 14 estra dage(!). Hun undrede sig, da hun jo ikke kunne bruge det til noget med den returbillet hun havde til d. 28. august.
Nu endte det jo som sagt med, at vi besluttede os for at blive gift. De ekstra 14 dage viste sig derfor at give os lidt ekstra tid, og bryllupet blev holdt d. 4. september.
Ugen efter - d. 9. september tager vi ind til udlændingeservice for at aflevere ansøgningen om familliesammenføring. Her får vi at vide, at hendes visum er udløbet, da hun kun har lov til at være her i 60 dage, men nu har været her i 72 dage. Vi får at vide at vi kan regne med at modtage et afslag iløbet en uges tid, og at hun må rejse hjem.
Vi står altså her med et visum, hvor den trykte hjemrejsedato ikke er gyldig. Kan det virkelig være rigtigt, at en officiel myndighed, som er repræsentant for Danmark i Manila laver deres egne regler som tilsyneladende ikke er gældende her i DK ? Jeg har svært ved at se, at det er vores egen fejl når der står en ugyldig dato på det trykte visa i hendes pas !
Håber der er nogen her kan give et godt råd - evt også hvordan vi står rent juridisk.
kh
en temmelig frustreret nygift