Håber der er nogen der kan hjælpe
Schengen visum / opholdstilladelse
Schengen visum / opholdstilladelse
Jeg vil bare lige være 100% sikker, altså opholdstilladelse i sverige + gyldig pas er det samme som schengen visum. Så når du har svensk opholdstilladelse og gyldig pas uden svengen visum, så kan man rejse rundt i schengen landene?
-
fundiver199
Re: Schengen visum / opholdstilladelse
Og i princippet ikke kun i schengenlandene men i alle de lande, hvor retten til fri bevægelighed er gældende. D.v.s. i alle 27 EU-lande, de 3 EØS-lande (Norge, Island og Lichtenstein) samt i Schweiz.
Storbritannien synes dog ikke at have implementeret denne del af opholdsdirektivet og kræver derfor stadig visum, selvom det efter min vurdering er i strid med reglerne. Som en formildende omstændighed er det formentlig en ren formsag at få udstedt et visum til Storbritannien, hvis man kan fremvise et opholdskort fra et andet EU-land.
Man må højest opholde sig i et givet land i 90 dage ad gangen, og man må højest være væk fra det land, hvor man er bosat, i 6 måneder om året.
Storbritannien synes dog ikke at have implementeret denne del af opholdsdirektivet og kræver derfor stadig visum, selvom det efter min vurdering er i strid med reglerne. Som en formildende omstændighed er det formentlig en ren formsag at få udstedt et visum til Storbritannien, hvis man kan fremvise et opholdskort fra et andet EU-land.
Man må højest opholde sig i et givet land i 90 dage ad gangen, og man må højest være væk fra det land, hvor man er bosat, i 6 måneder om året.
Re: Schengen visum / opholdstilladelse
fundiver199 skrev:Og i princippet ikke kun i schengenlandene men i alle de lande, hvor retten til fri bevægelighed er gældende. D.v.s. i alle 27 EU-lande, de 3 EØS-lande (Norge, Island og Lichtenstein) samt i Schweiz.
Tusind tak, for ovenstånde. Lad os se om det er en formsag, vi har søgt og de skulle have kopi af lønsedler, ansættelsekontrakt, m.m.