Indrejse i Sverige, når schengenvisum ikke kan udstedes

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

fundiver199

Indrejse i Sverige, når schengenvisum ikke kan udstedes

Indlæg af fundiver199 » 18.06.2010 08:57:43

ÆUG har spurgt den svenske ambassade i København om, hvad man skal gøre, hvis ens ægtefælle opholder sig i Danmark på "processuelt ophold", d.v.s. uden hverken schengenvisum eller opholdstilladelse, og man gerne vil flytte til Sverige ved anvendelse af EU-rettens regler. ÆUG`s spørgsmål og Migrationsverket svar er gengivet nedenstående. Ambassaden valgte således at sende spørgsmålet videre til Migrationsverket.

Essensen af svaret er, at der efter ansøgning kan udstedes et nationalt begrænset visum til Sverige på den svenske ambassade i København, såfremt ansøger kan præsentere et gyldigt pas samt dokumentation for familieforholdet f.eks. vielsesattest.

Mvh. fundiver199

Spørgsmål til den svenske ambassade i København:

"Kære ambassade

Jeg skriver til jer, fordi jeg er frivillig rådgiver i foreningen Ægteskab Uden Grænser, og vi har fået en henvendelse fra et af vores medlemmer, som gerne vil flytte til Sverige pr. (dato i 2010). Vores medlems ægtefælle er statsborger i et land uden for EU og befinder sig i øjeblikket i Danmark på ”processuelt ophold”, idet han har søgt opholdstilladelse efter den danske udlændingelovs §9.

Ægtefællen indrejste i Danmark (dato i 2010) på et Schengenvisum af (antal dage) varighed. Hans Schengenvisum er således udløbet, og desuden har han opholdt sig i mere end 90 dage i Schengen inden for de sidste 6 måneder, hvorfor et nyt schengenvisum ikke kan udstedes.

Mit spørgsmål går på, hvad vores medlem og hendes ægtefælle skal gøre for, at vores medlem kan udnytte sin ret til at indrejse i Sverige med sin familie, som den er defineret i direktiv 2004/38 EF, artikel 5?

Vores medlem ønsker, at hendes mand kan rejse med hende til Sverige (dato i 2010), så han bl.a. kan hjælpe med flytningen, og herudover er det parrets hensigt, at han straks efter ankomsten til Sverige skal ansøge om et svensk opholdskort efter EU-rettens regler.

Ægteskab Uden Grænser har tidligere haft medlemmer, som boede i Norge eller Sverige men ønskede at flytte til Danmark, og hvis ægtefæller befandt sig i en helt tilsvarende situation. D.v.s. med et schengenvisum, som var udløbet, og med mere end 90 dages ophold i Schengen bag sig. Men uden en opholdstilladelse i det pågældende land, idet deres ansøgning om en sådan stadig var under behandling af de relevante svenske eller norske myndigheder.

I disse tilfælde blev medlemmernes ret til at indrejse i Danmark med deres familie jævnfør direktiv 2004/38 EF artikel 5 sikret ved, at den danske ambassade i henholdsvis Oslo og Stockholm udstedte et nationalt begrænset visum til Danmark med cirka en uges gyldighed, således at ægtefællerne lovligt kunne rejse med de danske statsborgere til Danmark og herefter søge om opholdskort hos de danske udlændingemyndigheder.

Ægteskab Uden Grænser ønsker oplysning om, hvorvidt en lignende løsning kan komme på tale for vores medlem, som ønsker at flytte fra Danmark til Sverige, og hvis ægtefælle opholder sig i Danmark på ”processuelt ophold”, d.v.s. uden hverken et gyldigt schengenvisum eller en dansk opholdstilladelse?

Eller om de svenske myndigheder kan anvise en alternativ løsning, som gør det muligt for parret at indrejse i Sverige og ansøge om opholdskort til ægtefællen fra et ikke-EU land uden at risikere at blive tilbageholdt i en evt. paskontrol ved grænsen eller på vej til Migrationsverket?

Hvis udstedelse af et nationalt begrænset svensk visum kan komme på tale, ønskes desuden oplysning om, hvilket form for dokumentation, der i den forbindelse vil blive krævet forevist, før visum kan udstedes? Her tænkes både på dokumentation for familierelationen samt den danske statsborgers påtænkte flytning til Sverige, samt hvad der ellers kunne antages at være relevant for ambassadens vurdering af sagen.

Med venlig hilsen,

(navn på rådgiver)
Ægteskab Uden Grænser.

Svar fra Migrationsverket i Sverige:

"Hej!

En familjemedlem till en EU-medborgare som utnyttjar sin fria rörlighet inom unionen har rätt att förena sig med denne. För en tredjelandsmedborgare som är viseringspliktig ska medlemsstaterna underlätta för denne att resa in och förena sig med sin familj. I detta fall bör ambassaden utfärda en (nationell?) visering kostnadsfritt och skyndsamt så personen kan följa med sin danske make vid flytten till Sverige. Personen har sedan i Sverige tre månader på sig att ansöka om uppehållskort. Uppehållskort beviljas om maken uppfyller kraven på uppehållsrätt enligt rörlighetsdirektivet, men det är en senare fråga. Den dokumentation som kan krävas är giltig passhandling samt något som styrker familjesambandet, i detta fall ett vigselbevis. Någon annan dokumentation, exvis för att säkerställa den danske medborgarens uppehållsrätt, kan jag inte se att vi har rätt att kräva.
Hoppas detta var svar på er fråga, annars återkom.

Med vänlig hälsning

Anders Weström

Expertgruppen Besök, Bosättning och Medborgarskap"

bjk

visum for 2 gang?

Indlæg af bjk » 26.07.2010 19:42:55

Når man søger om visum 2 gang hvordan forgår det så? og hvor langtid går der hvis man har overholdt alle reglerne 1 gang?

bjk

Re: visum for 2 gang?

Indlæg af bjk » 26.07.2010 20:37:53

[jeg er seriøst ved at gå ned psygisk. hvor langtid går der før jeg har fået svar på om han har fået visum for 2 gang? fordi sagen er blevet genoptaget ? hjæælp mig svar hurtigt tak dem der er online please

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Indrejse i Sverige, når schengenvisum ikke kan udstedes

Indlæg af Kim P. Nyberg » 27.07.2010 00:06:34

bjk,

Du behøver ikke gå ned med flaget. Det er generelt sådan, at hvis en person har overholdt alle krav til et visumbesøg, herunder fristen for udrejse, så vil myndighederne se positivt på en ny visumansøgning fra samme person.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

bonni24

Indlæg af bonni24 » 11.09.2010 21:05:43

min mand søgte visum fra tunesien i starten af februar for første gang og fik det i løbet af en uge.. vi skal nu søge igen så han kan komme den 1 nov. mon ikke det kan nås? vi har planer om også at flytte til tyskland og søge fs derfra men hvordan gøres det når han har et schengenvisum til dk?

MVH
malene
Hey jeg er 23 år og sammen med en ung fyr fra Tunesien :)

bse4792

Indlæg af bse4792 » 15.06.2011 18:39:49

Hej.

Gælder ovenstående også for Norge?

Kim P. Nyberg
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 16.06.2011 00:22:45

bse,

Ja, for Norge er med i Schengen-samarbejdet. Men du må forberede dig på, at UDI (Utlændingsdirektoratet) tager det meste af et år, hvis ikke mere, om at sagsbehandle en simpel visumansøgning. Efter hvad jeg kan læse på en norsk facebook-gruppe, og som på en måde svarer til ÆUGs forum, uddeles afslag med rund hånd i Norge. Er der tale om et Schengenvisum, der har givet afslag, er de norske myndigheder efter sigende også særdeles flittige til at sætte afslåede personer i SIS-systemet, som er en del af Schengen-samarbejdet.

bse4792

Indlæg af bse4792 » 16.06.2011 08:58:31

@kim.

det du siger er dermed at det er smartere at tage bilen over sverige evt med nationalt visum til sverige i hånden, og så kører ind i norge på en ubemandet overgang, selvom det er en lang tur til min kommende arbejdsplads i Norge (nordvest norge).

jeg har offeret de ~6000kr på ansøgning i dk, eftersom jeg var usikker på at kunne komme til at arbejde i norge. men det lader til at det hele falder i hak til 1. aug 2011, dvs inden de 75dage til prøven udløber, men problemet er jo lidt med indrejse i Norge og flytningen. pt opholder vi os i Norge, på hotel. men vi har fået forbindelse med nogen filippinere her oppe, så det måske kunne komme på tale at hun bare bliver i norge ("ulovligt") til vi har fundet lejlighed heroppe, og er fraflyttet DK.

tillægs spørsmål: på hendes visumsticker står der hun må opholde sig 88 dage i schengen, men regner man efter de datoer så bliver det 102, men det er vel stadig kun 90dage? syntes det er lidt forrivende

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 16.06.2011 10:17:14

Hun må være her i 88 dage inden for en periode på 102 dage. Man får altid 14 dage, inden for hvilken man kan forsinke sin rejse i forhold til det ansøgte. Har man f.eks. søgt visum til perioden 1. juli - 31. juli har man lov at udsætte sin rejse og tage afsted i perioden 5. juli - 4. august eller 14. juli - 13. august i stedet.

Jeg har ingen erfaring med de norske myndigheders reaktion, når en ikke-EU ægtefælle søger opholdskort med en udløbet visum i passet. Men I overtræder jo loven, hvis I ikke sammen er indrejst i Norge, inden din kones visum udløber.

Og det er jo ikke strengt nødvendigt, at I skal have fundet en bolig, før I kan henvende jer til UDI. Skal du arbejde i Norge, så kan I da bare tage hen til UDI med det samme og søge opholdskort til din kone. Du skal så medbringe din ansættelseskontrakt og fortælle dem, at du indtil videre bor på hotel men leder efter en "rigtig" bolig.

Har du ikke fået en ansættelseskontrakt endnu, så må du tilmelde dig arbejdsformidlingen og fortælle UDI, at du er i Norge som jobsøgende. Det må du være i op til 6 måneder. Så har I i hvert fald overholdt alle regler, og UDI vil ikke have noget at "komme efter" i forhold til din kones visum.

Hvis din kones visum allerede er udløbet, så er den eneste korrekte procedure, at hun henvender sig på Norges ambassade i Danmark og beder dem om at udstede et nationalt begrænset visum til Norge, så hun kan ledsage dig under din flytning til Norge.

Svenskerne kan ikke finde ud af at udstede sådanne visa i København men ser til gengæld gennem fingre med, at folk indrejser uden gyldigt visum. Men det er jo ikke sikkert, at nordmændene ser på sagen på samme måde, så sørg dog for, at I i hvert fald har holdt jer 100% til de gældende regler.

bse4792

Indlæg af bse4792 » 16.06.2011 11:23:46

@fundiver.

ok tak for din forklaring omkring visum.

nu er det sådan at jeg ikke er arbejdsløs i den forstand, men arbejder for firma i dk der har en afdeling i Norge, for hvem jeg pt er udstationeret for. Udstationering bliver opgraderet til en fast stilling i Norge med start 1. aug. Men eftersom jeg skal have opsagt alt i dk etc, ferie, og meget mere, så skal vi som jeg forstår dig være indrejst i Norge senest dagen før hende visum udløber og søge samme dag, alternativt søge ophold nu med vores midlertidige adresse inden vi flytte tingene op, så må jeg rejse hjem alene og flytte tingene op, eller søge nationalt visum.

Det lyder som om jeg skal en tur på lokal politistationen for at høre hvordan de takler tingene. Som Kim skriver er UDI meget firkantet... hendes visum udløber 9/7 (88 dage efter indrejse)

for lige at opsummere.

indrejst i Norge sammen 30/05-11 uden stempel i pas og paskontrol, men har boarding kort.
Startede arbejde 31/05-11
finde lejlighed opsige lejlighed, flytte mellemliggende periode.
søge fs efter eu-reglerne senest 08/07-11
visum udløber 09/07-11
ferie uge 28/29/30
starte arbejde i Norge 01/08-11

Kim P. Nyberg
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 16.06.2011 11:24:59

Jeg skal måske lige tilføje, at HVIS din tilkomne søger et nationalt begrænset visum til Norge, så forlanger UDI bevis for, at du oppebærer en tilstrækkelig indtægt mindst 3 måneder frem.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 16.06.2011 15:14:00

Hvis du allerede arbejder i Norge, så kan jeg ikke helt se, hvad problemet er. Så må I jo bare se at komme i gang med processen med at søge opholdskort til din kone, før hendes visum udløber. Og når visum er udløbet (og opholdskortet ikke udstedt), må din kone blive i Norge, og du må – som du selv er inde på – rejse alene til Danmark, hvis der er nogle ting, som du har brug for at ordne her. Ulovligheden vil i øvrigt i den situation bestå i, at hun rejser til Danmark eller Sverige, og ikke at hun rejser ind i Norge igen.

bse4792

Indlæg af bse4792 » 16.06.2011 20:41:46

så vi skal bare søge nu selvom jeg ikke har en ansættelseskontrakt endnu gældende for norge? men vi har jo også midlertidig ophold i dk grundet min nervøsitet for at kunne blive i norge og arbejde, søgte vi i dk først inden de nye regler kommer, så der er vel ikke noget ulovligt i at rejse til dk sammen så? eller hvad?

hun har processuelt ophold i dk grundet vores ansøgning i dk og får processuelt ophold i norge når vi søger der, må vi så gerne krydse grænserne mellem dk og norge?

Kim P. Nyberg
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 17.06.2011 01:21:19

Hvis I søger familiesammenføring i Norge på baggrund af de rent norske regler, får hun ganske rigtigt processuel ophold efter samme model, som her i Danmark. Og så kan hun ikke tage med dig til Danmark, før hun faktisk står med den norske opholdstilladelse i hånden.

Søger I derimod efter EU-retten, træder hendes afledte rettigheder i kraft i samme sekund hun afleverer sin ansøgning til UDI. Og så er der intet til hinder for, at hun tager med dig til Danmark.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 17.06.2011 10:06:36

Nej nej hov hov :!:

Visumfri rundrejse i EU-lande kræver altså, at man har et opholdskort. Det er ikke nok, at man har søgt om det. bse4792 kone har ret til at få udstedt et visum til et hvilket som helst EU-land, som hun ønsker at besøge sammen med bse4792. Men hun har ikke ret til at indrejse uden visum, med mindre hun er i besiddelse af et opholdskort, som dermed træder i stedet for og erstatter visum.

Så hvis de vil rejse til Danmark, efter hendes nuværende visum er udløbet, og før hun har fået sit opholdskort, så må hun pænt søge om et visum til Danmark og vente med at rejse, til det er udstedt. At være i besiddelse af et gyldigt visum ved sin indrejse er netop en af de få pligter, som et familiemedlem, der ikke selv er unionsborger, har, når hun udnytter retten til fri bevægelighed.

bse4892 arbejder jo allerede i Norge som udstationeret, og det er også en fuldt legal måde at udnytte retten til fri bevægelighed på. Så ja hans kone skal bare søge opholdskort med det samme. Man kan udnytte retten til fri bevægelighed på følgende måder:

* Arbejdstager
* Selvstændig erhvervsdrivende
* Tjenesteyder
* Udstationeret
* Pensioneret arbejdstager, selvstændig erhvervsdrivende eller tjenesteyder
* Studerende
* Person med tilstrækkelige midler

Herudover gælder der også en særlig ret til ophold i mindst 6 måneder (i stedet for 3) for personer, der er aktivt jobsøgende, men man kan næppe få udstedt registreringsbeviser eller opholdskort på den baggrund, da det jo er usikkert, om det vil lykkes en at finde et job.

Besvar