HJÆLP HJÆLP HJÆLP...

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
camillacelik

HJÆLP HJÆLP HJÆLP...

Indlæg af camillacelik » 13.05.2010 19:27:01

oooooh Det er noget værre noget med alt det visum/opholdskort osv ....

Ok min historie kort..

Min mand er fra Tyrkiet og vi er 22 og 23 år jeg er gravid og skal føde om 5 mdr.
Jeg har lige haft min mand på turistvisum i 3 mdr i DK hvor han så må søge om at komme igen efter 3 mdr som er den 28 juni.
Der er så sket de ting at jeg gerne vil have ham herover hurtigst muligt, jeg har ik mulighed for at flyve ned til ham mer.

Vi har ingen af os de 4200 euro der skal stå på hans konto for at komme som turist som vi havde tænkt os og så flytte til sverige og søge om opholdskort på 5 år der.

Så det jeg tænker det er at jeg skal flytte til sverige og søge om 3 mdr. turistvisum og så snart han kommer til Sverige begynde at søge opholdskort til ham.

Så er det jeg tænker jeg vil jo gerne så sent som muligt til sverige da jeg ikke lige har et indskud til en lejlighed lige PT og havde egentlig regnet med først at flytte derover i Juni mdr. Men jeg kan vel ikke søge 3 mdr. turist visum fra danmark af til sverige når jeg ik har en svensk adresse vel?

Det jeg skal gøre for at få ham derover den 29 juni det er vel at jeg skal flytte til sverige meget meget snart og få en lejlighed og cpr og så søge ikke??

og så snart han så er kommet til sverige regner ikke med det er et problem at komme til sverige for ham når han har været i dk før? så kan vi vel begynde et par dage efter at søge om opholdskort til ham ikke?

Håber at der er nogle der kan hjælpe mig for jeg er virkelig forvirret.

Camilla

skaanebo

Re: HJÆLP HJÆLP HJÆLP...

Indlæg af skaanebo » 13.05.2010 21:59:40

Det lyder da til, at du har rimeligt styr på det. Og ja, jo hurtigere du flytter til Sverige, desto hurtigere kan din mand komme til Sverige på visum efter de særlige EU-regler. Vær bare opmærksom på, at du ikke kan benytte sundhedssystemet i Danmark, hvis du bor i Sverige, medmindre du er grænsegænger og får det særlige sundhedskort for grænsegængere.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 14.05.2010 06:18:08

@ camillacelik,
han behøver jo ikke absolut at have visum til 90 dage, hvis du alligevel vil flytte til Sverige - så søger i bare til 3-4 uger, så han er i DK til at hjælpe dig med at flytte, og så skal han 'kun' vise omkring 1000 euro, som han jo vel at mærke må hæve, så snart visum er udstedt og fx sende til dig, så du kan bruge dem til indskud el.lign.. Når i så i ro og mag er flyttet til Sverige, søger i opholdskort til ham. :wink:
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 14.05.2010 12:28:13

Du skal vel også lige have fundet et sted at bo i Sverige? Billige lejligheder hænger altså heller ikke på træerne derovre, så det kan godt tage noget tid. Men har du et sted, hvor du kan flytte ind i Sverige pr. 1/7 eller 15/7, så har mh angivet det, der måske er den bedste vej frem for jer, nemlig at din mand søger visum til Danmark fra perioden 29. juni og 3-4 uger frem.

Men du skal ikke regne med, at du bare lige når at finde et sted at bo i Sverige inden 15/7, hvis det ikke er på plads allerede.

camillacelik

Indlæg af camillacelik » 15.05.2010 20:03:08

mange tak for svar. :)
Jeg har vidst fundet en lejlighed i sverige til ca. 1 juli
men hvis min mand nu søger om 4 ugers turist visum og får et ja så kommer han og så et par dage efter flytter vi til sverige.
så tager vi over og får et cpr nummer og adresse der osv? eller hvad :)?
Så går jeg ud fra vi skal søge om det opholdskort til ham hvad hvis han først får svar efter hans visum er udløbet? må han blive i sverige indtil de har givet ham svar? også selvom hans visum er udløbet...
hvor store er chancerne for at han får et opholdskort på de der 5 år?

hvad skal man dokumentere for at få et ja???

ved i også hvad han skal have med fra tyrkiet til at søge om det kort?

Tak for hjælpen

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 16.05.2010 06:29:37

camillacelik skrev:så tager vi over og får et cpr nummer og adresse der osv? eller hvad :)?
I får ikke CPR-nummer, men du gør. Din mand får i stedet en kvittering for, at han har søgt om et opholdskort, og så får han CPR-nummer, når opholdskortet er udstedt.
camillacelik skrev:Så går jeg ud fra vi skal søge om det opholdskort til ham hvad hvis han først får svar efter hans visum er udløbet? må han blive i sverige indtil de har givet ham svar? også selvom hans visum er udløbet...
Ja.
camillacelik skrev:hvor store er chancerne for at han får et opholdskort på de der 5 år?
Hvis I opfylder betingelserne er chancerne 100%. Hvis I ikke opfylder betingelserne, så er chancerne 0%.
camillacelik skrev:hvad skal man dokumentere for at få et ja???
At I er gift, at du er EU-borger, at du bor i Sverige, at du er arbejdstager, studerende eller råder over "tilstrækkelige midler" til at forsørge din familie og at din mand ikke er til fare for den offentlige sikkerhed, sundhed eller orden.
camillacelik skrev:ved i også hvad han skal have med fra tyrkiet til at søge om det kort?
Sit pas og jeres vielsesattest. Hvis I er blevet gift et andet sted end i Danmark/Sverige, så skal vielsesattesten være legaliseret eller apostillepåtegnet, og du skal have fået jeres ægteskab registreret i Danmark.

Besvar