Hej, et par spørgsmål der lurer i baghovedet:
1
Inde på http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/v ... soeger.htm står:
Send kopi af billedsiden i dit pas og evt. opholdstillladelse til ambassaden
Hvad er nu det for noget... Er det ikke godt nok at kæresten får det tilsendt sammen med invitationen og tager det med på ambasaden ?
2
"When is the applicant to arrive"
Tjaeh, jeg ser gerne at hun kommer om 14 dage, men eftersom hun er fra Thailand skal jeg nok regne med op til 2 måneders ventetid. Reelt har jeg vel en måned til rådighed, da de skriver max 3 måneder fra ansøgning til rejse.
Skal de bruge en præcis dato eller kan jeg bare skrive Juli 2010 ?
Hvad nu hvis jeg skriver 20.Maj 2010 ? Det når de jo ikke. Hvad så ?
3
"Purpose of the visit"
Visit boyfriend ?
See Denmark ?
Vacation ?
Er det ligegyldigt hvad jeg skriver?
4
"Additional Comments"
Her vil jeg skrive hvor længe vi har kendt hinanden - nix weiter.
forventes der andet ?
Mvh...
Invitation: Pasbillede, Dato, Formål og Kommentarer
-
fundiver199
Re: Invitation: Pasbillede, Dato, Formål og Kommentarer
1) Det ved jeg ikke. Nogle ambassader beder direkte om, at man sender alle papirer til visumansøgeren og ikke til dem. Spørg den pågældende ambassade om, hvad de foretrækker, hvis det ikke står på deres hjemmeside. Det er ambassaden, din kæreste søger om visum hos, og ikke US.
2) Du skal skrive en præcis dato, men den er ikke bindende. Når visum er bevilget, har man 3 måneder til at gennemføre rejsen til Danmark. Jeg vil tro, at det kan være problematisk at rejse før den dato, man har angivet. Men jeg ved det ikke med sikkerhed.
3) Du må jo selv vide, hvad formålet med rejsen er, så det kan vi andre vanskeligt tage stilling til på dine vegne. At skrive, at formålet med rejsen er at holde ferie, er dog nok en skidt ide, for Thailand hører til i immigrationslandegruppen, hvor der som udgangspunkt ikke gives visum til rene turistophold. Så formålet med rejsen må nødvendigvis være at besøge nogen i Danmark, for ellers kan visum slet ikke bevilges.
4) Hvis det ikke er forklaret andet steds i ansøgningen, så bør du kort beskrive hele forholdets historie. D.v.s. ikke kun, hvor længe I har kendt hinanden, men også hvor I mødtes, og hvor og hvornår I siden hen har tilbragt tid sammen. Sæt dig i sagsbehandlerens sted og tænk over, hvad du selv ville mene var relevant at vide, hvis du skulle behandle din kærestes visumansøgning. Er der noget, som taler for, at besøget i Danmark er meget vigtigt, og at din kæreste har tænkt sig at rejse hjem igen, når ferien er slut? I så fald skal det naturligvis med, enten i dit invitationsbrev eller i din kærestes ansøgning eller evt. begge steder.
2) Du skal skrive en præcis dato, men den er ikke bindende. Når visum er bevilget, har man 3 måneder til at gennemføre rejsen til Danmark. Jeg vil tro, at det kan være problematisk at rejse før den dato, man har angivet. Men jeg ved det ikke med sikkerhed.
3) Du må jo selv vide, hvad formålet med rejsen er, så det kan vi andre vanskeligt tage stilling til på dine vegne. At skrive, at formålet med rejsen er at holde ferie, er dog nok en skidt ide, for Thailand hører til i immigrationslandegruppen, hvor der som udgangspunkt ikke gives visum til rene turistophold. Så formålet med rejsen må nødvendigvis være at besøge nogen i Danmark, for ellers kan visum slet ikke bevilges.
4) Hvis det ikke er forklaret andet steds i ansøgningen, så bør du kort beskrive hele forholdets historie. D.v.s. ikke kun, hvor længe I har kendt hinanden, men også hvor I mødtes, og hvor og hvornår I siden hen har tilbragt tid sammen. Sæt dig i sagsbehandlerens sted og tænk over, hvad du selv ville mene var relevant at vide, hvis du skulle behandle din kærestes visumansøgning. Er der noget, som taler for, at besøget i Danmark er meget vigtigt, og at din kæreste har tænkt sig at rejse hjem igen, når ferien er slut? I så fald skal det naturligvis med, enten i dit invitationsbrev eller i din kærestes ansøgning eller evt. begge steder.
Re: Invitation: Pasbillede, Dato, Formål og Kommentarer
1) Fint, ambassaden har en glimrende checkliste, den holder jeg mig til.
2) Nu skal posten jo også bruge et par dage, så 14 dage er nok lidt vel optimistisk
3) Ahaa. Fint. Tak.
4) Ahaa. Fint. Tak. Rigtig gode oplysninger!
Igen igen. Tusind tak fundiver.
Så skal der postes i morgen. Herligt!
2) Nu skal posten jo også bruge et par dage, så 14 dage er nok lidt vel optimistisk
3) Ahaa. Fint. Tak.
4) Ahaa. Fint. Tak. Rigtig gode oplysninger!
Igen igen. Tusind tak fundiver.
Så skal der postes i morgen. Herligt!