Tage min 18-19årige kæreste med til Danmark et år

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
camillakg

Tage min 18-19årige kæreste med til Danmark et år

Indlæg af camillakg » 06.03.2010 15:34:27

Hej allesammen,
dette er mit første indlæg her på siden..
Jeg skriver fordi jeg har brug for hjælp..

Jeg var ved at undersøge statens hjemmeside og jeg finder ikke nogen kategori som min kæreste falder ind under.

Vi har været sammen i over 2 år,
vi lærte hinanden at kende da jeg som 16-årig tog på udveksling i Argentina,
derefter har dte været mig der skulle tage til argentina til ferie og holde sabatår for at vi kunne være sammen.
Nu har vi besluttet os for at det er tid til at han kommer til Danmark og lærer mit sprog og min kultur at kende.

Planen er at han skal tage otte-ni måneder til Danmark og derefter tilbage til Argentina.
Men hvordan kan han opholde sig lovligt i Danmark disse 8-9 måneder?

Findes der et visum?

Det kunne være superfedt hvis han kunne få et arbejde i en restaurant eller sådan noget mens han er i danmark - men jeg har ingen anelse om hvordan han kan få lov.
Vi har allerede fundet en sportsklub til ham og han kunne tage med mig i skole og være med i spanskundervisningen på stedet.

Vi er kun 18 år (bliver 19 til sommer) og vi har hverken en akedemisk uddanelseeller noget som helst og 24 år er vi SLET ikke.
Jeg kan ikke finde nogen udvej.

Kan i hjælpe mig?

Er den eneste udvej at han opholder sig i dk ulovligt? og hvilke konsekvenser vil dette få?
Tusind tak.
Håber nogen har erfaring!

Camilla og Franco

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Tage min 18-19årige kæreste med til Danmark et år

Indlæg af mh1 » 06.03.2010 19:05:53

Ulovligt ophold er ingen god idé :!: Det vil medføre udvisning, straf, indrejseforbud i længere tid og mange problemer.

Tag og tjek disse steder:

www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/visum/

www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/arbejde/sportsfolk.htm

www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/studier/studieophold.htm

Din kæreste kan opholde sig i Schengen-landene i op til 90 dage pr. Halvår, da Argentina er et ikke-visumpligtigt land. Han må dog ikke arbejde, hvis han er i DK som turist.

Ønsker han at arbejde, skal han som udgangspunkt have fundet arbejdet, inden han kommer.

Får han en studieopholdstilladelse, fx til en idrætshøjskole, vil der følge en arbejdstilladelse med.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Re: Tage min 18-19årige kæreste med til Danmark et år

Indlæg af fundiver199 » 06.03.2010 23:09:51

Din kæreste kan også blive au-pair i Danmark. Det er netop en ordning, som er målrettet unge mennesker, der gerne vil rejse ud og opleve en anden kultur:

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/a ... u_pair.htm

En au-pair bor hos sin værtsfamilie, hjælper til i husholdningen 30 timer om ugen og får gratis kost og logi samt cirka 3.000 kroner om måneden i skattefri lommepenge. Hvis man ser på, hvad mange fattige danskere har tilovers, når de har betalt skat og husleje og mad, så er det faktisk langt fra så ringe, som det ofte gøres til i medierne.

Besvar