Schengen Visum til Sverige igennem Norsk ambassade (EU regl)

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Keruberne
Geografisk sted: Sverige

Schengen Visum til Sverige igennem Norsk ambassade (EU regl)

Indlæg af Keruberne » 05.01.2010 08:42:07

SOm jeg havde i en anden trå skrevet at jeg skal ha konen til sverige. Men den Svenske Ambassade i Guangzhou, Kina er lukket og nu står den Norske ambassade for visum til Sverige.

Min kone ringede så i dag til den norske ambassade og de sagde hun skulle søge om visum gennem de norske regler.
Men nu hvor hun skal bruge visum efter reglen til at kunne komme til en Eu borger der bor og arbejder i Sverige hvordan påvirker det os?
For som jeg kan læse så kan det tage op til 5måneder at få Norsk Visum hvis det lige skal inden omkring dem først og ikke kan blive klaret på ambassaden.

Kan hun så ikke bare tage til Beijing og søge på den Svenske ambassade der i stedet for ellers må vi søge om visum til danmark igen, det har vi fået før, da hun var her oppe i Julen hos mine forældre for at fejre Jul med os alle.

Men synes den her sag her for os er begyndt at blive lidt irriterende.

tak på forhånd :)
Hilsen
Johnny

fundiver199

Re: Schengen Visum til Sverige igennem Norsk ambassade (EU regl)

Indlæg af fundiver199 » 05.01.2010 09:00:07

Kære Johnny

Det er i princippet ligegyldigt, hvilket lands ambassade, der foretager sagsbehandlingen, det svarer bare til, at f.eks. en kommune har valgt at hyre et privat firma til at udføre nogle opgaver, som kommunen tidligere stod for selv.

Den norske ambassade skal stadig følge EU-reglerne, og der kan aldrig blive tale om, at de sender ansøgningen til de norske udlændingemyndigheder. Derimod kan der blive tale om, at de sender den til de svenske udlændingemyndigheder, hvis de mener, at der kan være tvivl om, hvorvidt din kone skal have et visum eller ej.

Det er rigtigt nok, at den norske ambassade som udgangspunkt vil behandle ansøgningen ud fra den norske fortolkning af de fælles Schengenregler. Men det gælder naturligvis kun i de tilfælde, hvor ambassaden udsteder visum selv. Hvis ambassaden sender sagen videre til de svenske udlændingemyndigheder (Migrationsværket), så behandler ambassaden slet ikke sagen, og Migrationsværket behandler sagen på fuldstændig samme måde, uanset om ansøgningen er afleveret på en svensk ambassade eller på et andet Schengenlands ambassade.

Keruberne

Indlæg af Keruberne » 05.01.2010 10:20:01

Ah det vil sige at hvis de sender den til Migrationsverket så vil sagen så tage længere tid end de 4 uger den skal ta ifølge EU reglerne??
Hilsen
Johnny

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 05.01.2010 10:23:43

Migrationsværket plejer at være hurtige i vendingen, så jeg tror bestemt ikke du skal regne med en sagsbehandling, der trækker ud hos de svenske myndigheder.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Keruberne

Indlæg af Keruberne » 05.01.2010 12:28:38

Okay takker for det svar har lige et spørgsmål mere.
Nu læste jeg et andet sted her på forum det med 3måneders visum at der så skal gå tid igen inden man kan søge om et nyt.
Men her det så min kone var i danmark fra 23/12-09 til 02/01-10, så burde hun kunne søge om et et visum for 2 måneder eller??
Så hvis det er ok med, hvad så hvis vi søger om at få hende til DK igen i stedet for at kæmpe med den Norske Ambassade, kan hun så godt stadigvæk søge om opholdskort i Sverige??

Takker på forhånd
Hilsen
Johnny

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 05.01.2010 13:21:32

Din kone har jo kun været i Schengen i 11 dage. Så med mindre hun også har haft andre ophold i Schengen inden for de sidste 3-4 måneder, så har hun stadig 79 dage tilbage på sit ”klippekort” om man så må sige, inden hun ryger ind i 90 ud af 180 dage reglen.

Men din kone skal søge om visum til det land, hvor hun skal tilbringe det meste af sin tid. Og det bliver da svært at forklare, hvorfor hun vil besøge Danmark, når du nu er bosat i Sverige. Desuden kan hun kun få visum efter de særlige EU-regler, hvis hun søger til det land, hvor du er bosat, d.v.s. til Sverige.

Og ved at få visum efter de særlige EU-regler slipper hun jo både for at betale ansøgningsgebyr og for at købe en returbillet, selvom det ikke er meningen, at hun vil rejse hjem til Kina igen. Hvad jeg jo går ud fra, at det ikke er, for meningen med at flytte til Sverige er vel, at I gerne vil bo sammen der og måske senere i Danmark?

Så det vil da i høj grad være at skyde jer selv i foden, hvis din kone søger om visum til Danmark i stedet for at søge om visum til Sverige efter de særlige EU-regler, som hun nu har ret til.

Keruberne

Indlæg af Keruberne » 05.01.2010 16:34:42

Vi vil prøve søge igennem den Norske ambassade.

Men lige til orientering så var hun faktisk i Danmark her i julen hvor jeg boede i sverige, da det var mine forældre som inviterede hende med et inviations brev.
og begrundelsen var at komme til danmark for at møde famillien og prøve dansk jul.
Så det kan godt lade sig gøre at få visum til dk selv om man bor i Sverige :)
havde også en del mails med ham fra det danske konsulat, men han forsikrede mig at det kunne hun godt den gang komme til jul i danmark til svigerfamillien. og visum tog kun 5 dage. :)
Hilsen
Johnny

Besvar