Dansk ambassade afviser pas

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Ekrajb

Dansk ambassade afviser pas

Indlæg af Ekrajb » 23.11.2009 22:28:45

Hjæææælp :-)

Vi har inviteret min kones søstre til at komme til Jul, men nu vil ambassaden i Sydafrika (eller UdlændingeService) ikke godtage den yngste søsters ansøgning da der i underskrifts-feltet i passet står:

"Too young to sign"

Dette er tilsyneladende standard i Sydafrikanske pas, når pas indehaver af passet er umyndig - dvs. under 18 år.

På nyidanmark står at en forudsætning for ansøgningen er et gyldigt pas, men ikke hvad et gyldigt pas er, og passet er unægteligt gyldigt i Sydafrika og formentlig i resten af verden forudsat der rejses med skriftligt samtykke fra forældrene.

Er der nogen der har erfaringer at dele? Er det en tabt sag?

Med Venlig Hilsen

Ekrajb

fundiver199

Re: Dansk ambassade afviser pas

Indlæg af fundiver199 » 28.11.2009 12:11:17

Hvis søsteren er umyndig, så skal hun vel bare have sine forældre eller alternativt sin værge (hvis forældrene er døde), til at skrive under på visumansøgningen. Det er vel meget naturligt, at en mindreårig ikke kan søge om visum på egen hånd.

Ekrajb

Indlæg af Ekrajb » 11.12.2009 12:40:41

fundiver199 skrev:Hvis søsteren er umyndig, så skal hun vel bare have sine forældre eller alternativt sin værge (hvis forældrene er døde), til at skrive under på visumansøgningen. Det er vel meget naturligt, at en mindreårig ikke kan søge om visum på egen hånd.
Hej Fundiver - Tak for svar! Sidste halvdel af dette indlæg er bestemt ikke rettet mod dig, og du skal have 1000 Tak for din hjælp!

Det ville jeg også mene - men ikke desto mindre lå sagen i Integrations Ministeriet i 1½ måned mens de fandt ud af med sig selv om de ville acceptere passet (iøvrigt kun efter at vi kunne oplyse dem at andre Schengen lande accepterer samme pas). I mellem tiden måtte Ambassaden ikke acceptere ansøgningen og derfor blev ansøgningen først indgivet den 30.November. Nu har jeg så modtaget et standard spørgeskema (som åbenbart er standard siden Maj 2009) og afleveret det på på UdlændingeService - hvormed en forventet behandlingstid på 13 uger er startet!

Efter at have ringet til Udlændinge Service, for at høre om ikke noget kan gøres - når nu behandlingstiden skyldes en fejl i Integrations Ministeriet - så er svaret nej - samt at selvom man havde accepteret Visum ansøgingen i Oktober måned, så havde vi sikkert ikke kunne nå det alligevel pga. travlhed, samt at de har oplyst om at man skal søge om sommeren for at få besøg i December.

------

Læs ikke videre hvis du har sarte nerver, men jeg skal have luft!

Hvad er det for en verden vi lever i hvis det skal tage ½ år at få besøg til Jul?

Jeg må sige at jeg har været sur og skuffet - nu er jeg bare skuffet og jeg væmmes, jeg væmmes ved det land jeg er født i og jeg oplever for første gang:
1. At jeg ikke kan betale min skat med glæde
2. At en Minimal Stat måske er en løsning
3. At Danmark er et latterligt racistisk småligt land, som tror det selv så herligt og tolerant
4. At jeg ikke kan tørre røv i det danske flag i frygt for at noget af det skulle blive siddende.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 11.12.2009 13:55:23

Jeg synes også, at det er for meget, at det kan tage op til ½ år at udstede et simpelt turistvisum til Danmark. Men heldigvis er der nye Schengenregler på vej, som Danmark har valgt at kopiere over i vores nationale lovgivning. Og disse regler sætter bl.a. et loft over sagsbehandlingstiden på 30 eller i særlige tilfælde 60 dage. Så i løbet af 2010, når denne lovgivning træder i kraft, vil der komme et helt anderledes pres for at få nedbragt de lange visumsagsbehandlingstider.

Og dermed vil US f.eks. få et meget bedre argument for, at de skal have flere ressourcer til opgaven, hvis de eksisterende ikke rækker, eller at sagsgangen må forenkles. Problemet hidtil har bl.a. været, at så længe der ikke var nogen ”regler” for, hvor lang tid det må tage at udstede et visum, så har det været meget nemt for Integrationsministeriet at pålægge US, at de f.eks. skulle prioritere at behandle asylansøgninger så hurtigt som muligt, også selvom det f.eks. betød alenlange visum-ventetider.

Det er trist, at jeres drøm om at fejre jul i Danmark med din kones søster, ser ud til at gå i vasken. Men der er altså begrundet håb om, at der vil ske væsentlige forbedringer på dette område i løbet af 2010.

Besvar