Besøgsvisum fra Tyrkiet til Danmark i forb. med millitæret.

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Betoncirkeline

Besøgsvisum fra Tyrkiet til Danmark i forb. med millitæret.

Indlæg af Betoncirkeline » 07.10.2009 23:04:10

Hejsa.

Jeg nyder at der altid er så mange venlige sjæle på det her site, så håber nogle ved noget om det her emne.
Jeg har en kæreste i Tyrkiet, og vi vil meget gerne ha' han kommer til Danmark hos mig. Jeg har så foreslået ham et besøgsvisum til at starte med, så kan jeg invitere ham herop, da jeg selv syntes det er lidt drastisk at blive gift til at starte med (selvom jeg da gerne vil), meeen mener et besægsvisum skal ha' en chance først.
Nu er der bare kommet det problem i vejen, at han skal i millitæret, og mener ikke han kan slippe. Vi har snakket om han skal gøre det, men det er for vildt hvis han skal være inde i 15 måneder i militæret, så bliver det svært at ses/holde kontakten.
Men er der nogle her der kan fortælle mig, om det er umuligt at få et besøgs-visum, hvis han skal i millitæret? Vi snakker om det nok kan give nogle problemer.

Håber nogle venlige sjæle kan hjælp mig:-)

På forhånd tak.

Mvh.
Betoncirkeline.

fundiver199

Re: Besøgsvisum fra Tyrkiet til Danmark i forb. med millitæret.

Indlæg af fundiver199 » 08.10.2009 11:59:27

Jeg kender ikke de tyrkiske regler for værnepligt, men det er vist de færreste lande, der tillader orlov fra en værnepligt, bare fordi den værnepligtige gerne vil besøge sin kæreste, der bor i et andet land.

Men måske kan din kæreste få udsat sin indkaldelse til efter, han har været i Danmark, så I i det mindste når at få lidt tid sammen, inden han bliver nødt til at trække i uniform? Det kan han jo prøve at spørge det tyrkiske militær om, hvis betingelserne for hans indkaldelse ikke fremgår klart at det brev e.l., som han har fået fra dem.

Og ellers er det jo muligt, at en tyrkisk værnepligt indeholder nogle kortere perioder med orlov, f.eks. i weekender, og så må du jo rejse ned til Tyrkiet og være sammen med din kæreste i disse perioder, hvis I gerne vil ses.

Værnepligt er jo netop en pligt, og dermed ikke noget, som man kan slippe for, uanset hvor ubekvemt det måtte være for ens øvrige planer. Selv hvis din kæreste gifter sig med dig og flytter til Danmark, så vil han stadig skulle aftjene sin værnepligt i Tyrkiet, med mindre han kan trække den så længe, at han når at blive dansk statsborger.

Men det er der sikkert en masse forummedlemmer med tyrkiske ægtemænd eller kærester, som kan fortælle dig meget mere om.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 08.10.2009 14:13:39

Desværre, der er ikke så meget håb :( Værnepligtsreglerne er meget skrappe, og jeg tror ikke, du skal sætte næsen op efter at din kæreste kan få udsættelse med henvisning til en kæreste i Danmark, hvis han allerede er indkaldt - han kan oven i købet få meget svært ved at få et pas, hvis han ikke allerede har et, for politiet vil i reglen gerne være sikre på, at unge mænd HAR udstået værnepligt inden de smutter udenlands :!:
mh
Rådgiver for ÆUG

Betoncirkeline

Indlæg af Betoncirkeline » 08.10.2009 14:17:27

Hejsa.

Tak for jeres svar. Det er jo bare sandheden, jeg regnede nu godt med det er ret svært at få ham ud af landet, når han lgie ahr 15 måneders værnepligt der skal klares. Men jeg må få ham til at undersøge det selv. Der er ikke andet for!
Men ja, jeg kunne jo roligt forestille mig, at der er ret skrappe krav. Så det ser egentligt også ret svært ud, selvom vi f.eks. blev gift. Der er noget der siger mig, at han må igennem den værnepligt. Det er jo desværre bare en del af gamet! :-(

Men mange tak for jeres svar.

Hoping
Geografisk sted: Denmark/Turkey

Indlæg af Hoping » 08.10.2009 18:21:33

Heisa.

Min mand er fra TR og så vidt jeg har forstået på reglerne derfra så skal man ha' tjent sin værnepligt inden man overhovedet for lov at komme udenfor lufthavnen..

Har en veninde som stod i samme situation som dig, og han var allerede blevet indkaldt til mili. Men han prøvede vist at trække den lidt i langdrag. De/han fik besked på at hvis han ikke tjente sin værnepligt inden udrejse ville kontrollen alligevel ''fange'' ham i lufthavnen..

Håber I finder en løsning.

Betoncirkeline

Indlæg af Betoncirkeline » 08.10.2009 18:45:08

Hejsa.

Uha, det lyder ikke godt. Der er da noget der siger mig, at han skal ha' aftjent den værnepligt inden han overhovedet kommer ud af landet! Det er jo bare møg ærgeligt, men regler er jo regler, og de skal følges! :-(
Men jeg vil forsøge at undersøge det lidt nærmere, ved dog ikke lige hvordan, men det må da kunne lade sig gøre!

Mvh.
BC

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 08.10.2009 20:28:56

Tyrkiet er jo et udpræget immigrationsland, og den typiske immigrant er netop en ung mand. Desuden har Tyrkiet i årtier haft en lavintensiv borgerkrig kørende i den kurdiske del af landet, som lægger beslag på en pæn stor del af hærens ressourcer.

Så alt i alt er det måske ikke så overraskende, at den tyrkiske stat gerne vil forhindre de unge mænd, som hæren har brug for til blandt andet at bekæmpe PKK, i at stikke af til udlandet, før de har aftjent deres værnepligt.

Betoncirkeline

Indlæg af Betoncirkeline » 08.10.2009 20:35:06

Nej det er skam heller ikke fordi jeg ikke kan se hvorfor han skal aftjene sin værnepligt. Forstår skam godt hvad du skriver, man kan jo godt sætte sig ind i det! Selvom jeg ikke er meget for det;-)

Men jeg måtte jo lige undersøge det, og høre hvad der er at sige til emnet herinde.

jesmal

Indlæg af jesmal » 09.10.2009 15:04:32

Vil lige tilføje lidt..
Jeg er selv gift med en Tyrker.. OG de kan sagtens få visum selv om de endnu ikke har aftjente deres værnepligt... Min mand skal til Dk nu i December for 3 gang.. Og han skal ind i April 2010.. Men tilgengæld tror ikke de kan hvis de allerede har fået indkaldelsen!!

jerry
Geografisk sted: Tyrkiet/Sverige

Indlæg af jerry » 10.10.2009 13:48:30

Hejsa.

Som det også er nävnt i andre indläg, så får du ikk dit visum hvis du er indkaldt, jo du kan måske få visum, men der er store tjek af tyrkiske statsborgere i lufthavnene dernede og du får ganske enkelt ikk lov til at rejse ud hvis du er indkaldt.

Har oplevet et par i Antalya lufthavn, hun dansk han tyrk. De havde fået visum og mente at nu havde de virkelig skudt papegöjen, for han var indkaldt til mili.
De nåede ikk längere end til paskontrollen, så hev de ham til side og så blev han anholdt og kört direkte til den närmeste kaserne, der stod hun så lille juleaften og anede ikk hvornår hun skulle se eller höre fra ham igen :(
Det er altså ikk fedt for nogen af parterne at få sådan en oplevelse, når man kan undgå det.

Kan man derimod bevise at man er under uddannelse, kan man som regel få udsat sin värnepligt, men så har man jo heller ikk fået en indkaldelse endnu.

Nej selvfölgelig er det ikk sjovt at skulle undväre hinanden, men tingene vil väre MEGET nemmere for din käreste når han först har aftjent sin värnepligt og måske gör det også forholdet stärkere.
Ikk at jeg siger det er nemt, for det ved jeg godt det ikk er, men man vil også have mulighed for at mödes mens han er inde, han vil få noget "ferie" på et tidspunkt.

Besvar