Hej:)
Håber der er nogle, som kan hjælpe mig!
Jeg har boet i Sverige siden marts og har svensk personnr. Jeg er gift med en nigerianer, som i øjeblikket befinder sig i Nigeria. Vores ægteskab er blevet registreret i Sverige. Vi vil bruge Sverige-løsning, eftersom jeg kun er 22år. Jeg er lige begyndt at studere og får SU, men starter først op med nyt studiejob midt oktober.. Min mand skal til at søge om visum for at komme til Sverige. Men nu er vi blevet i tvivl om, hvorvidt han skal søge om et turist visum og så søge om opholdskort, mens han er i Sverige på turist visumet, eller om han skal søge om residence permit fra Nigeria af?
Jeg har læst her på forummet, at man kan risikere karantæne, hvis man får afslag på et ansøgt opholdskort, mens man befinder sig i landet på et turistvisum? Eller gjaldt det kun i Danmark?
Jeg er bange for, at vi skal komme i klemme pga. min økonomiske situation lige pt, så er det bedre at vente med at søge visum til efter jeg er startet på et studiejob?
Hilsen
Ayla
Tourist visa or residence permit til Sverige?
-
fundiver199
Re: Tourist visa or residence permit til Sverige?
Begge dele er for så vidt muligt. Hvis din mand søger familiesammenføring efter de nationale svenske regler ("residence permit"), så skal han blive i Nigeria, til sagen er færdigbehandlet. Men til gengæld stilles der ikke nogen krav til din økonomi.
Hvis I bruger EU-reglerne, så skal de svenske myndigheder udstede et gratis visum til ham i løbet af højest 4 uger, og herefter kan han sådan set bare gå i gang med sit nye liv i Sverige, da der ikke skal yderligere sagsbehandling til, før han opnår sine rettigheder.
Han skal ganske vist søge om et opholdskort senest 3 måneder efter, at han er kommet til Sverige, men dette er i princippet bare en formalitet, hvis I vel at mærke opfylder de regler og krav, som der er.
Og her er det så, at din dårlige økonomi kommer ind i billedet, og gør det lidt usikkert, om det vil være bedst for jer at bruge det ene eller andet regelsæt.
For at anvende EU-reglerne skal du således have mindst 6.000 SEK til overs hver måned, når alle faste udgifter er betalt. Men det skulle du vel også kunne komme op på med SU, studielån, fritidsjob og overtagelse af din mands ubenyttede bundfradrag i indkomstskatten.
At du først starter på dit fritidsjob til oktober er sagen forholdsvis uvedkommende, da din mand ikke behøver at søge om et opholdskort før, han har været 3 måneder i Sverige, og visum skal jo også lige nå at blive udstedt først.
Din manglende evne til at dokumentere indkomst lige her og nu kan derfor allerhøjest betyde, at din mand ikke kan få det gratis visum efter de særlige EU-regler men i stedet må søge visum efter de normale svenske regler. Men det burde ikke gøre den helt store forskel i praksis, så det er en lidt ligegyldig detalje.
Hvis I bruger EU-reglerne, så skal de svenske myndigheder udstede et gratis visum til ham i løbet af højest 4 uger, og herefter kan han sådan set bare gå i gang med sit nye liv i Sverige, da der ikke skal yderligere sagsbehandling til, før han opnår sine rettigheder.
Han skal ganske vist søge om et opholdskort senest 3 måneder efter, at han er kommet til Sverige, men dette er i princippet bare en formalitet, hvis I vel at mærke opfylder de regler og krav, som der er.
Og her er det så, at din dårlige økonomi kommer ind i billedet, og gør det lidt usikkert, om det vil være bedst for jer at bruge det ene eller andet regelsæt.
For at anvende EU-reglerne skal du således have mindst 6.000 SEK til overs hver måned, når alle faste udgifter er betalt. Men det skulle du vel også kunne komme op på med SU, studielån, fritidsjob og overtagelse af din mands ubenyttede bundfradrag i indkomstskatten.
At du først starter på dit fritidsjob til oktober er sagen forholdsvis uvedkommende, da din mand ikke behøver at søge om et opholdskort før, han har været 3 måneder i Sverige, og visum skal jo også lige nå at blive udstedt først.
Din manglende evne til at dokumentere indkomst lige her og nu kan derfor allerhøjest betyde, at din mand ikke kan få det gratis visum efter de særlige EU-regler men i stedet må søge visum efter de normale svenske regler. Men det burde ikke gøre den helt store forskel i praksis, så det er en lidt ligegyldig detalje.
Re: Tourist visa or residence permit til Sverige?
Tusind tak for svaret!