Familiesammenføring når man er her på visum

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
fundiver199

Re: Familiesammenføring når man er her på visum

Indlæg af fundiver199 » 21.08.2009 16:04:22

deva skrev:Jeg har haft kontakt til 2 advokater. Begge med speciale i familiesammenføringer og begge siger det samme at det vil være MEGET uklogt at søge 1. gang ægtefællen er i landet på visum. Ellers kan det komme til at koste dyrt i sidste ende. Såsom nægtet angang til indrejse og ingen mulighed for nyt visum.
Det er vel kun uklogt, hvis ens situation er sådan, at man burde kunne forudse, at man ikke kan få bevilget FS. For så vil det at indgive en ansøgning om FS, medens ægtefællen er i Danmark på turistvisum, kunne tolkes som et forsøg på at forlænge visumopholdet med en periode på "processuelt ophold", indtil man får det forudsigelige afslag på sin ansøgning om FS.

Og hvis US mener, at man har indgivet en ansøgning om FS primært med dette formål for øje, så kan de ganske rigtigt tildele den udenlandske ægtefælle en karantæneperiode, hvor der ikke kan bevilges nyt visum.

I jeres tilfælde ved I, at I ikke opfylder 24-års reglen. Men I har en begrundet formodning om, at I vil kunne få dispension fra denne regel, fordi du har børn fra et tidligere forhold i Danmark (særbørn).

Jeg må indrømme, at jeg i den situation ikke helt forstår, hvorfor advokaterne mener, at din mand skulle risikere karantæne, hvis I søger om FS under hans visumophold i Danmark.

Men i modsætning til advokaterne har jeg jo heller ikke kendskab til alle detaljer i jeres sag, så I bør naturligvis lytte til de professionelle råd, I har fået.

keff

Indlæg af keff » 24.08.2009 15:25:40

fundiver199 skrev:
Jeg må indrømme, at jeg i den situation ikke helt forstår, hvorfor advokaterne mener, at din mand skulle risikere karantæne, hvis I søger om FS under hans visumophold i Danmark.

.
Advokaterne vil ikke have noget i klemme og hvis sagen ligger på vippen,så er det nemmere at advarer.

Hvis en advokat gav mig rådet at vi ikke skal søge nu mens min kone er i DK,så ville jeg fyre advokaten med det vums.

dotGusten
Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
Kontakt:

Indlæg af dotGusten » 26.08.2009 09:10:26

deva skrev:Advokaten svarede mig gratis - ergo han har ikke fået noget for sine råd.
Uanset om advokaten har fået penge for rådgivningen eller ej, er advokaten stadig ansvarlig for de råd han giver.

Man må som ikke-advokat, må have tiltro til at advokaten har væsentlig bedre viden.

Det samme gælder for læger og andre fagpersoner.

Men det gælder altid, at hvis man leder længe nok, vil man kunne finde en advokat, læge, flykaptain osv. der er villig til at fortælle det man vil høre eller flyve derhen hvor alle andre fraråder at man flyver.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 26.08.2009 19:32:57

deva skrev:Vi KUNNE som tidligere nævnt søge, MEN hvis vi får et nej, vil min mand blive nægtet indrejse til DK i lang tid. Det vil blive svært at få et nyt visum.
Det er bestemt ikke rigtigt, at man automatisk får en visumkarantæne, bare fordi man har søgt om FS under et visumophold og fået afslag.

Jeg forstår godt, at I ikke ønsker at løbe nogen risiko. Men omvendt er det også vigtigt, at alle de mange par, som allerede har søgt om FS under et visumophold, ikke nu skal ligge søvnløse om natten af angst for, at et eventuelt afslag også samtidig betyder en visumkarantæne. For det gør det altså ikke.

Min personlige mening er, at det her givetvis handler om, at Udlændingeservice har observeret, at en begrænset gruppe af mennesker konsekvent misbruger muligheden for processuelt ophold ved at indgive den ene ansøgning om FS efter den anden.

Udlændingeservice nævner selv som eksempel et par, der har fået afslag p.g.a. 24-års reglen og herefter søger FS igen uden at opfylde denne regel. Og det er da givetvis også netop denne gruppe, hvor nogle få har indrettet deres liv på en måde, som omfatter misbrug af muligheden for processuelt ophold.

"Opskriften" er vel for så vidt relativt simpel og lyder stort set sådan her:

1) Bliv gift som f.eks. 20-årig.

2) Søg visum til Danmark.

3) Søg FS, lige før visum udløber, så du får yderligere mindst 3 måneder i Danmark på processuelt ophold.

4) Få afslag og rejs hjem inden for den frist, som myndighederne giver dig.

5) Søg visum igen, så du kan indrejse 3 måneder efter din udrejse.

6) Søg familiesammenføring igen, lige før visum udløber, så du får yderligere mindst 3 måneder i Danmark på processuelt ophold.

7) Osv. osv. indtil både du og ægtefællen er fyldt 24 år.

Fordel: I stedet for kun at få 6 måneder om året i Danmark, indtil du og ægtefællen er fyldt 24, så kan du måske komme op på cirka 8 måneder om året.

Og det er jo dejligt, for dermed får du så mere tid sammen med din ægtefælle. Og måske også mere tid til at arbejde sort og dermed tjene flere penge.

Og det er altså den "karussel", som Udlændingeservice nu har sagt, at de ikke længere gider at være med til.

Hvis man ikke kan genkende sig selv og sin ægtefælle i ovenstående beskrivelse, så tvivler jeg på, at man har nogen grund til at bekymre sig om denne regel.

Besvar