Invitationsbrev til en borger fra et ikke visumpligtigland

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Alejandro

Invitationsbrev til en borger fra et ikke visumpligtigland

Indlæg af Alejandro » 15.08.2009 14:03:12

Hej alle sammen

Jeg vil gerne invitere min argentinsk kæreste til Danmark. Hun hører jo til et ikke visumpligtigland.

Jeg har læst at når man rejser til Europa skal man have et bestemt beløb med sig, f.eks. 60 euro om dagen. Det er til dække alle udgifter mens man befinder sig i Europa. Gælder det også for Danmark?

Da vi boede i Argentina, rejste vi til Spanien. Ved lufthavnen skulle hun vise, hvor mange penge hun havde med sig. Desuden skulle hun vise hotelreservationer.

Derfor går jeg og tænker på om det ville være en god idé hvis jeg skriver et invitationsbrev til hende, som hun har med sig og vise det frem, hvis myndighederne ved lufthavnen beder hende om det. Hun tager til Danmark med nogle små penge på sig, og jeg er bange for at hun sendes tilbage til Argentina på grund af manglende økonomiske ressourcer.

Jeg vil gerne inviterer hende og skrive under på, at jeg vil dække alle hendes udgifter under opholdet i Danmark.

Jeg har brug for jeres forslag, idéer, osv. Mange mange tak.-

fundiver199

Re: Invitationsbrev til en borger fra et ikke visumpligtigland

Indlæg af fundiver199 » 15.08.2009 15:15:36

Spørgsmålet er, hvor meget forskel et invitationsbrev vil gøre, da pasbetjenten i lufthavnen jo ikke umiddelbart har mulighed for at afgøre, om det er ægte eller ej. Og da det desuden er fuldstændig ansvarsfrit for dig at skrive et invitationsbrev, når din kæreste ikke skal have visum til Danmark.

Den absolut sikreste løsning er derfor, at din kæreste opfylder kravet om at have rådighed over tilstrækkelige midler til sit ophold i Schengen. Og det kan du jo f.eks. hjælpe hende med ved at overføre nogle penge til hendes bankkonto.

Om det i praksis bliver kontrolleret, hvor mange penge man råder over, afhænger nok meget af den enkelte pasbetjent samt af ens fremtoning og nationalitet. Det er svært at tro, at f.eks. en amerikansk eller japansk turist bliver belemret med denne immigrations-regel, med mindre han ligner en hippie eller bums.

Men kommer man fra et fattigt land som Argentina er risikoen nok noget større. Og specielt hvis man ikke lige ligner en forretningsrejsende e.l.

Besvar