Muligt at gå til medierne omkring lange sagsbehandlingstider

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
dim

Muligt at gå til medierne omkring lange sagsbehandlingstider

Indlæg af dim » 10.08.2009 22:37:19

Hej alle

Jeg har med stor interesse læst denne debat omkring forskellige emner vedr, visum og opholdstilladelser.

Jeg har selv lige været på en måneds ferie i Thailand, og mødte en sød pige under mit ophold som jeg nu er kærester med. I morgen skal hun på ambassaden i Bangkok og indgive sin ansøgning om et 3 måneders visum ophold i Danmark.

Eftersom jeg har læst jeres forskellige indlæg er jeg forberedt på at hendes sag umiddelbart sendes over Udlændingeservice i Danmark, idet hun ansøger for første gang.

Jeg håber naturligvis hun får sit visum på ambassaden, men jeg er nu ret usikker.
Det overrasker mig at læse at der er så store forskelle på sagsbehandlingstiderne i udlændingeservice, så jeg har overvejet at kontakte medierne omkring disse urimelige lange ventetider får at se om det kan skubbe dem lidt igang. Man har jo før set at ting først ændre sig når det kommer i tv for eks.

Jeg har planlagt og har skrevet på min invitation at min kærste skal besøge mig fra d. 25 oktober 2009 og frem til 22 januar 2010, men hvis sagen sendes til udlændingeservice, tja så bliver det sikkert ikke i år hun kommer på besøg.

Tilsidst har jeg et spørgsmål.
Er det lovligt at gifte sig i danmark uder et visumbesøg ??

Det var alt
Jimmi

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Muligt at gå til medierne omkring lange sagsbehandlingstider

Indlæg af Kim P. Nyberg » 11.08.2009 09:02:11

Ja, det er lovligt at gifte sig i DK mens man er her på visum.

Pr 1 maj i år er proceduren for visum ændret til det bedre. Før i tiden var det sådan, at fra man indleverede ansøgningen og til den danske reference fik et spørgeskema, gik der typisk 12 uger. Fra UdlændingeService modtog skemaet og til svaret på ansøgningen kom, gik der også let 12 uger mere. Altså det meste af et halvt år sammenlagt.

Nu er det sådan, at fra myndighederne modtager en visumansøgning, udsender US spørgeskemaet indenfor en uge. Og fra de modtager den tilbage, må der maksimalt gå 12 uger, inden svaret på ansøgningen skal forkyndes. Den totale tid fra indlevering af ansøgning til endeligt svar er altså nedbragt til noget der ligner 13 uger og et par dage, højst.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 12.08.2009 17:55:56

Det er da en god nyhed, hvis Udlændingeservice er ved at få bragt sine sagsbehandlingstider for visum ned på noget bare lidt mere normalt igen.

Men 13 uger er stadig urimeligt lang tid, og det er stadig ret ubegribeligt, hvorfor Danmark ikke bare kan nøjes med de normale Schengenregler for turistvisum, når vi nu er medlem af Schengensamarbejdet. Men absolut skal have vores egne supplerende regler, som er hovedårsagen til, at simple visumansøgninger i den grad trækker i langdrag.

Men det er jo på Christiansborg og ikke i Udlændingeservice, at man skal henvende sig, hvis man vil have at vide, hvorfor det er sådan.

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 13.08.2009 08:08:47

Og på "Borgen" skal blikket vist entydigt rettes mod Dansk Folkeparti.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Besvar