Visum til kone fra kurdistan (irak) via Sverigemetoden

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

lowas

Visum til kone fra kurdistan (irak) via Sverigemetoden

Indlæg af lowas » 09.08.2009 10:30:53

Hej,
Dette er til fundiver da jeg syntes han kan meget indenfor dette, men alle andre må meget gerne være med her. Vil have så mange råd som muligt.
Jeg har haft en emne op med fundiver som forklarede at sverigeløsningen til mig, emnet kan læses her:

viewtopic.php?f=4&t=3004

Jeg har læst om sverigeløsningen her og er meget interesseret: http://www.aegteskabudengraenser.dk/upl ... ningen.pdf

Info:
** er 22 år og min kone er 20 år
**Min kone er fra kurdistan som ligger i nordlige irak.
** Er dansk statsborger og har boet i danmark i 20 år
**Læser til Laborant, og har kun 6 måneder tilbage af studiet til og med 31.01.2010, derefter skal jeg starte i praktik i februar i 6-12 måneder. Lønnen er ca. 12000 alt efter sted.
**Er blevet gift med min kone i sommer og jeg har vielsesattest på engelsk kurdisk og arabisk.
** Dansk og svensk konsulater åbner meget snart i kurdistan i hovedstaden Erbil
**Vil gerne bo i Malmå området, og pendle fren og tilbage

Vil meget gerne have min kone på besøg, men i danmark er det lidt svært at søge til Irak, ellers vil det være oplagt hvis det kunne lade sig gøre at søge visum til danmark.
Men har fået forklaret at visum i sverige er meget lettere at få, og derfor er jeg meget intereseret i sverigeløsningen. Jeg har læst om det men mangler stadig lidt råd herinde fra.

Mit spørgsmål er:
1. Hvor hurtigt kan man få visum i sverige
2. Hvor lang tid før skal jeg leje lejlighed
3. Hvis jeg vil have min kone til danmark efterfølgende, hvordan gør jeg det, og hvilke krav stilles der for at jeg kan få hende til danmark.
4. Hvor meget ligger forsørgelses kravet på? Har læst på ovenstående link, at det ligger på ca. 6000 sek altså ca. 4400 danske kroner som man skal have til overs.
5. Hvornår skal jeg begynde???

skaanebo

Re: Visum til kone fra kurdistan (irak) via Sverigemetoden

Indlæg af skaanebo » 09.08.2009 11:01:56

1. Visum til Sverige udstedes normalt i løbet af 2, højst 3 uger, når ambassaden selv kan træffe beslutning i sagen, altså når der ikke er nogen komplikationer af nogen art. Ellers sendes sagen videre til Migrationsverket.

2. Du skal bo i Sverige og være registreret i Sverige, inden din kone kan søge om visum. Udstedelse af svensk personnr. og svensk personbevis sker normalt i løbet af 2 uger. Så normalt går der 2-3 uger, før du har dine svenske papirer, hvorefter din kone så kan søge om visum.

3. For at gøre brug af EU-retten i Danmark, skal du normalt have boet mindst 10 uger i Sverige og kunne dokumentere, at du har været selvforsørgende i denne periode. Din kone skal desuden slutte sig til dig, mens du bor i Sverige.

4. Hvis I ønsker at gøre brug af EU-retten i Sverige, skal du ganske rigtigt have mindst 6000 SEK til overs, når alle faste udgifter er betalt om måneden. Altså netto, efter skat. I Danmark er kravet 2 x niveauet for starthjælp før skat.

5. Hvornår du skal begynde processen afhænger jo af, hvor hurtigt du finder et sted at bo i Sverige, og hvornår du ønsker din kone skal ankomme. Hele processen fra tidspunktet du flytter til Sverige, til din kone får sit visum, vil normalt set tage højst 6 uger.

keff

Indlæg af keff » 09.08.2009 11:05:09

lowas skrev:Hej,
Dette er til fundiver da jeg syntes han kan meget indenfor dette, men alle andre må meget gerne være med her. Vil have så mange råd som muligt.
Jeg har haft en emne op med fundiver som forklarede at sverigeløsningen til mig, emnet kan læses her:

viewtopic.php?f=4&t=3004

Jeg har læst om sverigeløsningen her og er meget interesseret: http://www.aegteskabudengraenser.dk/upl ... ningen.pdf

Info:
** er 22 år og min kone er 20 år
**Min kone er fra kurdistan som ligger i nordlige irak.
** Er dansk statsborger og har boet i danmark i 20 år
**Læser til Laborant, og har kun 6 måneder tilbage af studiet til og med 31.01.2010, derefter skal jeg starte i praktik i februar i 6-12 måneder. Lønnen er ca. 12000 alt efter sted.
**Er blevet gift med min kone i sommer og jeg har vielsesattest på engelsk kurdisk og arabisk.
** Dansk og svensk konsulater åbner meget snart i kurdistan i hovedstaden Erbil
**Vil gerne bo i Malmå området, og pendle fren og tilbage

Vil meget gerne have min kone på besøg, men i danmark er det lidt svært at søge til Irak, ellers vil det være oplagt hvis det kunne lade sig gøre at søge visum til danmark.
Men har fået forklaret at visum i sverige er meget lettere at få, og derfor er jeg meget intereseret i sverigeløsningen. Jeg har læst om det men mangler stadig lidt råd herinde fra.

Mit spørgsmål er:
1. Hvor hurtigt kan man få visum i sverige
2. Hvor lang tid før skal jeg leje lejlighed
3. Hvis jeg vil have min kone til danmark efterfølgende, hvordan gør jeg det, og hvilke krav stilles der for at jeg kan få hende til danmark.
4. Hvor meget ligger forsørgelses kravet på? Har læst på ovenstående link, at det ligger på ca. 6000 sek altså ca. 4400 danske kroner som man skal have til overs.
5. Hvornår skal jeg begynde???
Hej Iowas.

Svar i rækkefølge:

1.Hvis din kone søger visum mens du , som eu-borger, bor i et andet eu-land så skal hun få udstedt visum "uden unødig forsinkelse" og det vil sige ca inden 1 måned.

2.Du skal være bosat i Sverige ,dvs have lejekontrakt og du skal have registreret dig på skatteverket og du skal have personbevis a typen "indjudan". Men det kan du læse meget mere om i sverige-forummet,læs evt min tråd.
viewtopic.php?f=7&t=3459

3.kravet er at i har haft et reelt ophold i Sverige. Det sikres ved at i tager til Sverige hver aften og sover der,køber jeres dagligvarer derovre og gemmer boner,gemmer benzin-kvitteringer eler pendler-kort.
Du skal egentlig bare bruge din sunde fornuft og ikke gøre noget "proforma agtigt" så har i jeres sti ren og de danske myndigheder kan ikke forhindre at din kone får opholdskort når i returnere til Danmark efter minimum 10 uger.

4.Der stilles ikke det store forsørgelseskrav,du skal nok bare have arbejde og det er nok også bedst hvis man skal have råd til alle faste udgifter og forsørgelse. Men hvis du vil have et præcist beløbs-krav så må jeg melde pas.

5.Du skal begynde med at finde en lejlighed eller et værelse i Sverige :-)
find et værelse som har egen indgang,feks fra fælles stue eller fra entre og få lavet en lejekontrakt,som kan købes i boghandlere i malmø.
Så går du på skatteverket og registrere din flytning og husk at ændre flytning til bank,forsikring,skole osv osv.På skatteverket beder du om personbevis af typen "inbjudan" som kan bruges senere til at invitere din kone. Læs evt alle trådene om visumansøgning på sveriges-forum.

Jeg kan sende dig en PM/email på en mand som måske har et værelse i Åkarp som koster 2600 svkr (1600 Dkr).
Ellers gå ind her : http://www.blocket.se

Gode links som BØR læses inden man går i krig:

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... -retten/#6

http://www.aegteskabudengraenser.dk/upl ... ningen.pdf

viewforum.php?f=7

lowas

Indlæg af lowas » 09.08.2009 12:32:20

Tusinde tak har virkelig fået de informationer jeg manglede, syntes i har forklaret det perfekt. Jeg er nu prakket på til at begynde hele molevittet til februar når jeg starter på praktik, regner med at praktik lønnen på ca. 12000 er nok til at blive accepteret som forsøgelse.

Fundiver forklarede at søger man visum til kone som euborger i et andet euland f.eks. sverige, så spiller nationalitet ingen rolle.
Er det rigtig?

Også lige en lille ting, mht. pendlig, hvordan ser de på det, altså skal man vise den hvordan man kommer frem og tilbage mellem hjem og arbejde? Hvad så hvis man har en ven der arbejder samme sted, kan man ikke sige at man bliver kørt og kun betaler halvdelen af benzin omkostningerne? Hvordan er det nu det fungere?

keff

Indlæg af keff » 09.08.2009 12:48:13

lowas skrev:Tusinde tak har virkelig fået de informationer jeg manglede, syntes i har forklaret det perfekt. Jeg er nu prakket på til at begynde hele molevittet til februar når jeg starter på praktik, regner med at praktik lønnen på ca. 12000 er nok til at blive accepteret som forsøgelse.

Fundiver forklarede at søger man visum til kone som euborger i et andet euland f.eks. sverige, så spiller nationalitet ingen rolle.
Er det rigtig?

Også lige en lille ting, mht. pendlig, hvordan ser de på det, altså skal man vise den hvordan man kommer frem og tilbage mellem hjem og arbejde? Hvad så hvis man har en ven der arbejder samme sted, kan man ikke sige at man bliver kørt og kun betaler halvdelen af benzin omkostningerne? Hvordan er det nu det fungere?
Hej

Nej nationalitet spiller ingen rolle,et visum er et visum.

Hvis du pendler med en kollega så skal du tilbyde at betale alle benzinkøbene på dit visa-kort på svenske tankstationer. Det er det bedste bevis på at du har reelt boet i sverige.

Better safe than sorry

lowas

Indlæg af lowas » 11.08.2009 11:48:28

Rigtig mange tak for de gode råd. Vil begynde på det hele i februar og regner med at finde værelse relativt hurtigt da jeg har en del bekendte i malmø.

Der er ikke nogen farer for at eureglen bliver lukket ned,vel? Altså den vil stadig være der til februar næste år? :?

keff

Indlæg af keff » 12.08.2009 14:18:49

lowas skrev:
Der er ikke nogen farer for at eureglen bliver lukket ned,vel? Altså den vil stadig være der til februar næste år? :?
Det er ikke til at vide men det er nok svært for Danske politikere at få ændret noget.

lowas

Indlæg af lowas » 15.08.2009 09:50:38

Hej.
Jeg har en ven der pendler fra roskilde til odense hverdag og har tilbudt mig at køre sammen med ham hver til mit arbejde i odense. Mit spørgsmål er:
Hvis man i sverige køber en månedskort fra malmø til roskilde som koster 1700 kr, og man så tager resten af vejen til odense sammen med en ven, hvordan vil det gå an? er det nok at jeg fremviser min månedskort kontrakt på toget, også sige jeg tager resten af vejen sammen med vennen? der er kun 30 min fra roskilde til odense. jeg har jo nok bevis på at jeg bor i sverige.

Går de svenske overhoved op i hvordan jeg komme frem fra roskilde af, for har jo bevis på at jeg pendler mellem sverige og danmark.

også lige et andet spørgsmål:
En bekendt i sverige (ikke familie) tilbyder udlejning af værelse for 600 Dkr og han vi laver selvfølgelig en lejekontrakt med det beløb.
Mit spørgsmål er: Er det iorden at prisen er så lav? Er der en minimum de acceptere eller er det ligegyldigt hvad man betaler for et værelse?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 15.08.2009 11:04:06

Begge de spørgsmål, som du stiller, handler om, hvordan Udlændingeservice vurderer, om det nu også er rigtigt, at du har boet i Sverige, som du siger, at du har. Og derfor kan der ikke gives noget konkret svar, da der netop er tale om en vurdering af din samlede situation, hvor alle mulige andre forhold også vil spille ind.

Udlændingeservice har således ikke udarbejdet nogen "facitliste", som viser præcis, hvad der skal til for, at man efter deres opfattelse har været "reelt etableret" i et andet EU-land.

Og det skyldes naturligvis, at en sådan "facitliste" ville være meget svær at lave. Men måske også, at den danske regering ligefrem ønsker, at der skal herske en vis uklarhed om, præcis hvad man skal gøre for at kvalificere sig til familiesammenføring i Danmark efter EU-reglerne. Integrationsministeriet har således nærmest "forbudt" Udlændingeservice at melde klart ud, hvor lang tid, man skal have boet i et andet EU-land.

Så det korte af det lange er bare, at du selvfølgelig skal kunne dokumentere, at du har boet i Sverige.

Hvis de svenske myndigheder får mistanke om, at din adresse er pro-forma, så vil de nok håndtere sagen ved at foretage èn eller anden form for kontrolbesøg på adressen.

Så alt det her med dokumentation, det handler primært om den situation, hvor man er flyttet tilbage til Danmark og skal dokumentere over for US, at man har været "reelt etableret" i et andet EU-land.

dotGusten
Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
Kontakt:

Indlæg af dotGusten » 15.08.2009 11:16:15

lowas skrev: Hvis man i sverige køber en månedskort fra malmø til roskilde som koster 1700 kr, og man så tager resten af vejen til odense sammen med en ven, hvordan vil det gå an?
Kan du nå det indenfor et døgn? Hvor lang vil din transporttid være? Man skal være noget af en masochist for at kunne få det til at hænge sammen.
Med andre ord: 6 timers transport hver eneste dag - er det realistisk at kunne holde til i 6 måneder?
lowas skrev: En bekendt i sverige (ikke familie) tilbyder udlejning af værelse for 600 Dkr og han vi laver selvfølgelig en lejekontrakt med det beløb.
Mit spørgsmål er: Er det iorden at prisen er så lav? Er der en minimum de acceptere eller er det ligegyldigt hvad man betaler for et værelse?
Der var beskrevet nogle regler for størrelse og adgangsforhold, så de var vist de vigtigste og ikke prisen. Prisen er vel også afhængig af kvaliteten af boligen?

lowas

Indlæg af lowas » 15.08.2009 11:25:52

Okay fundiver
Altså at leve i sverige betyder jo at man bruger penge. Hvis vi beslutter os for at beholde ovenstående løsning mht. transport, også gøre følgende:

1. Køber øresundskort malmø - roskilde, gemmer kontrakt
2. Indgår en lejeaftale på en værelse på 600-800 kr, gemmer lejekontrakt

3. Køber taletids kort til min kone i malmø, gemmer kontrakt
4. Køber et abonnement på et blad i min kones navn, gemmer kontrakt
5. Køber mad og andre varer med visa kort, gemmer bon og kvittering
6. Køber biograf og svømmehal billetter en gang i mellem med visa, gemmer kvitteringer
7. Køber buskort/buspoletter til mig selv og min kone.

osv osv.

Vil dette være nok til at US vil tro på vores ophold i sverige er reelt?? Ved godt der ikke findes en facitliste, men bare sådan hvis man vurdere her udfra.
Senest rettet af lowas 15.08.2009 11:40:54, rettet i alt 2 gange.

lowas

Indlæg af lowas » 15.08.2009 11:28:44

Kan du nå det indenfor et døgn? Hvor lang vil din transporttid være? Man skal være noget af en masochist for at kunne få det til at hænge sammen.
Med andre ord: 6 timers transport hver eneste dag - er det realistisk at kunne holde til i 6 måneder?
Altså der er mange mennesker der tager afsted klokken 4 om morgenen, og kommer jeg igen kl 7-8 om aftenen. Dette ser jeg ikke meget galt i, sålænge man pendler, så er man da vel selvom hvor lang tid man bruger på at pendle, det tror jeg da de er ligeglad med, eller hvad?
Altså min onkel tager på arbejde kl 5 om morgenen og kommer hjem igen kl 9 om aftenen, så mener da at man godt kan nå at være lidt sammen, bare indtil de 6 måneder er gået, så vender alt tilbage til det normale.

Alt i alt må man være villig til at ofre lidt i den korte tid, for så at være sammen resten af livet.
Der var beskrevet nogle regler for størrelse og adgangsforhold, så de var vist de vigtigste og ikke prisen. Prisen er vel også afhængig af kvaliteten af boligen?
Jo, det lyder da vel rimligt nok.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 15.08.2009 12:04:18

Den form for kvitteringer, som du omtaler, er selvfølgelig netop det, man kan bruge til at dokumentere, at man reelt har været bosat i Sverige.

Jeg kan ikke forudse, hvordan en sagsbehandler i US vil vurdere jeres ansøgning. Men jeg må da sige, at hvis jeg var sagsbehandler, så ville jeg undre mig meget over følgende to forhold:

1) At 2 personer kan bo på et værelse, som det kun koster 600 DKK om måneden at leje. Dette ville for mig lugte langt væk af, at der var indgået en proforma-kontrakt med en god ven eller et familiemedlem.

2) At en person, som arbejder i Odense, kun kan dokumentere sin transport fra Malmø til Roskilde. Dette ville for mig at se ligeledes lugte langt væk af, at personen nok reelt har boet et helt andet sted end i Sverige, f.eks. i Odense.

Hvis jeg var sagsbehandler og blev præsenteret for ovenstående, så ville jeg altså blive endog meget mistænksom. Og så er det jo spørgsmålet, om der ville foreligge andre oplysninger og/eller anden dokumentation i sagen, som kunne få mig overbevist om, at det skam er rigtigt nok, at personen har boet til leje i Malmø for 600 DKK hver måned og har pendlet til sit arbejde i Odense hver dag, selvom han kun har købt en togkort, som gælder fra Malmø til Roskilde.

Hvad angår det sidste, så kører intercity-togene jo så hurtigt, at det nærmest må forlænge rejsetiden at stige om fra tog til bil i Roskilde. Så spørgsmålet er, om det ikke ville være både hurtigere og bedre at tage toget hele vejen, når man nu sidder i det i forvejen.

Det er klart, at det koster nogle penge. Men da du jo i princippet kun behøver at bo i Sverige i mindst 10 uger, så var det måske muligt at finde de penge i budgettet et sted, og så slippe for at skulle diskutere i hvert fald dette forhold med Udlændingeservice.

dotGusten
Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
Kontakt:

Indlæg af dotGusten » 15.08.2009 12:07:22

Det skal jo nok gå så. Maden er vel klar på bordet når du kommer hjem, så du bare skal spise og sove i Sverige? Så har du lørdag og søndag til at gå i biografen og andet.

Hvad siger din kone til at være alene i Sverige?

lowas

Indlæg af lowas » 15.08.2009 12:10:27

dotGusten skrev:Det skal jo nok gå så. Maden er vel klar på bordet når du kommer hjem, så du bare skal spise og sove i Sverige? Så har du lørdag og søndag til at gå i biografen og andet.

Hvad siger din kone til at være alene i Sverige?
Okay. Ja der er nok noget mad og spise også har vi da også resten af aftenen sammen. jamen da det kun er i meget kort periode så er det ikke noget problem for hende. Derfor er jeg også villig til at gøre dette.
Senest rettet af lowas 15.08.2009 12:11:16, rettet i alt 1 gang.

Besvar