Skal min mand vedlægge kopi af flybillet når han søger visum

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Joy

Skal min mand vedlægge kopi af flybillet når han søger visum

Indlæg af Joy » 17.07.2009 14:15:38

Hej allesammen, :D

Jeg er meget i tvivl om hvad jeg skal gøre, min mand skal søge visum til Danmark for første gang fra Filippinerne og jeg betaler hele hans ophold, såsom flybilletten, rejseforsikring osv. Jeg har fået lavet et invitationsbrev til min mand, som jeg endnu ikke har sendt afsted.

Er det sådan, at når min mand søger visum til DK fra den norske ambassade i manila, at han skal vedlægge dokumentation (såsom kopi af sit flybillet eller E-ticket), når han indgiver sit visum ansøgning til Danmark??? Og hvordan kan vi på forhånd bestille billetten, når vi endnu ikke ved om repræsentationen har godkendt hans visum ansøgning.

Hvornår er det bedst at booke en billet?? Først når visummet er godkendt/udstedt eller skal man helst gøre det før??? For han skal jo vedlægge kopi at sit flybillet.

Kan det også passe at der er ialt 3 ansøgningsskemaer min mand skal udfylde?? :?
Det har jeg ihvertfald fået til.

Hilsen
Joy

keff

Re: Skal min mand vedlægge kopi af flybillet når han søger visum

Indlæg af keff » 17.07.2009 16:42:59

Joy skrev:Hej allesammen, :D

Jeg er meget i tvivl om hvad jeg skal gøre, min mand skal søge visum til Danmark for første gang fra Filippinerne og jeg betaler hele hans ophold, såsom flybilletten, rejseforsikring osv. Jeg har fået lavet et invitationsbrev til min mand, som jeg endnu ikke har sendt afsted.

Er det sådan, at når min mand søger visum til DK fra den norske ambassade i manila, at han skal vedlægge dokumentation (såsom kopi af sit flybillet eller E-ticket), når han indgiver sit visum ansøgning til Danmark??? Og hvordan kan vi på forhånd bestille billetten, når vi endnu ikke ved om repræsentationen har godkendt hans visum ansøgning.

Hvornår er det bedst at booke en billet?? Først når visummet er godkendt/udstedt eller skal man helst gøre det før??? For han skal jo vedlægge kopi at sit flybillet.

Kan det også passe at der er ialt 3 ansøgningsskemaer min mand skal udfylde?? :?
Det har jeg ihvertfald fået til.

Hilsen
Joy
Han skal ikke aflevere forsikring og flybillet før i får besked, fra ambassaden , på at i skal gøre det. Hvis sagen blir sendt videre til US så kan der gå 4-6 måneder så der er ingen der kan forudse hvornår rejsen skal foregå.

Her kan du se hvad der skal bruges til at søge om visum fra fillipines:

Short Term Family Visit
A short-term visa may be granted for family visits valid for a maximum of 90 days and valid for all Schengen countries.

SCHENGEN VISA

•PROCESSING TIME : Due to the high volume of visa applications, the current processing time for a schengen visa to is 4 - 8 WEEKS. If the application is sent to the Danish Immigration Service, the processing time is up to 12 weeks. It is advisable to file the application well in advance of the desired departure date.
•Only complete application will be accepted.
•Submission of all the requirements does not guarantee approval or issuance of visa.
•NOTIFICATION OF DECISION: Applicant will be notified by sms/text, e-mail or regular mail when a decision has been made or if the Embassy requires more information.
•FOLLOW-UP : Status of the application for Schengen visas will not be given before 4 weeks after the application was handed in. The application date is indicated on the applicant's receipt.
•Airline tickets and insurance should not be purchased before the applicant has been informed that the visa application is approved.
•IF THE VISA IS APPROVED: The applicant will be required to submit the following documents for issuance of a visa :
- passport
- confirmed non-refundable airline tickets
- travel and health insurance valid in all Schengen countries with a minimum Euro 30,000 covering medical expenses, emergency hospital care and repatriation.
•VISA RELEASING : It takes three (3) working days to finalize the application and issue the visa after submitting the above requirements.
•Once a visa has been issued, the purpose and duration of the visit cannot be altered. If this is the case, a new application must be submitted.
•IF THE VISA IS REJECTED: The applicant may appeal the decision to the Embassy by submitting a signed Letter of Appeal sent by regular mail. The appeal may be submitted by the applicant or a person with Power of Attorney.

LIST OF REQUIREMENTS FOR SCHENGEN VISA (PLEASE SUBMIT ORIGINAL PLUS ONE COPY OF ALL DOCUMENTS)

1. Schengen visa application form, duly completed, dated and signed by the applicant.
2. Schengen Supplementary Information, duly completed and signed by the applicant
3. One (1) passport size picture with white background and not older than 6 months (please attach photos on the application form and on the duplicate form using adhesive tape or glue).
4. Original passport (valid for at least 3 months after departure from Norway)
5. Previous passports and past visas to Schengen and other countries.
6. Proof of sufficient funds - Bank certification and payslip for the last 3 months.
7. Proof of employment
• If currently employed, original “Certificate of Employment” stating position, length of service, salary and duration of approved leave of absence and photocopy of company ID (original to be presented).
• If self-employed, original “Business Name Registration Certificate” and latest original Income Tax Statement or other original proof of annual income.
• If a student, original certification of enrolment from the school where the applicant is presently enrolled and photocopy of valid school identification card (original to be presented);
• If applicant is going on a holiday during the summer/semestral break, present an original certification of reservation or certification of enrolment to prove that he/she is enrolled for the next school year/semester.
8. Purpose of visit
• Family visit, proof of relationship (e.g. birth cert, marriage cert, etc.)
• Boyfriend/Girlfriend/Fiance visit, proof of time spent together, if applicable (e.g. copy of sponsor’s passport showing pages with stamps of arrival and departure)
• Organized Tour, full travel itinerary (if the visa is granted, confirmation of payment from the travel agent must be submitted)
9. Children
• Original birth certificate of the child
• Passports of both parents
• Original Letter of Parental Consent to travel signed by both parents. If only one parent has sole custody of the child, Solo Parenthood ID issued by the Municipal Social Welfare & Development Office must be submitted.
10. Documents from your sponsor
• Original letter of invitation stating purpose of visit and duration of stay
• *Copy of sponsor’s passport
• *Latest income tax or payslip for 3 months
( * The last 2 documents are not required for business and organized tours.)

PAYMENT: Non- Refundable handling fee is due upon submission of the application. Php 3,600 in form of MANAGER'S CHECK payable to THE ROYAL NORWEGIAN EMBASSY. The manager's check may be purchased from any major commercial banks with branches in Makati City. Cash payment will not be accepted.

The fee is waived for visa applicants in the following categories:
• Children under 6 years
• School pupils, students, post-graduate students and accompanying teachers who undertake trips for the purpose of study or educational training
• Researchers from third countries travelling for the purpose of carrying out scientific research, as per specific rules
• Applicants related to (spouse, descendant or dependent ascendant of) EEA citizen on production of relevant certificates (birth certificate, marriage certificate, etc.) who are exercising their right to free movement.

Please ask your sponsor to send documents directly to you, and NOT to the Embassy.

LINK TIL TEKSTEN:
http://www.norway.ph/info/dkinfo/famvisit/famvist.htm

LINK TIL ANSØGNINGSSKEMA 1:
http://www.norway.ph/NR/rdonlyres/92A8A ... nForm3.doc

LINK TIL SUPPLERENDE ANSØGNINGSSKEMA:
http://www.norway.ph/NR/rdonlyres/92A8A ... lement.doc

Jeg ved ikke hvorfor du har 3 skemaer og min kone er ikke derfra så måske nogen fillipiner-eksperter vil bidrage med info.

PS: Jeg har hørt folk herinde advare kraftigt om at den norske abassade dernede er meget besværlige.
Men søg her på forum og læs de tråde hvor denne ambassade er nævnt.

:D Keff.

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 18.07.2009 19:43:27

Som Keff skriver, er den norske ambassade i Manila en pestilens at arbejde med. De filippinske kvinder, der arbejder dér, har åbenbart i deres arbejdsopgaver fået beskrevet, at det gælder om at modarbejder ansøgerne så voldsomt som muligt.

Bl.a. kan visum og FS ligge på ambassaden i flere måneder. Alligevel benægter damerne, at tilladelserne nogensinde er modtaget. Og ansøger har ikke lov til at medbringe en bisidder. Begrundelsen går på, at forhørslokalerne er for små til, at ansøger kan få andre med ind. Og da filippinere generelt er særdeles autoritetstro, kan damerne bilde dem alt ind og slippe godt fra det.

Så det kræver, at Joy kan "fodre" sin udkårne med, hvordan reglerne er, og hvordan det går med sagsbehandlingen. Og at den udkårne har modet til at udfordre damerne derude, og være stålfast.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Joy

Indlæg af Joy » 21.07.2009 09:35:52

Tusind tak for svarene! :)

Jo hvad jeg mente angående de tre skemaer man skulle udfylde, den ene af dem hed "GENERAL VISA APPLiCATION QUESTIONNAIRE for Denmark" den lå inde på den norske ambassades hjemmeside, under Application Forms sidst jeg var inde der.

Men nu da jeg var inde på deres hjemmeside, kan jeg se at de har fjernet det skema, og der er kun to skemaer man skal udfylde, så det må åbenbart være de to man skal udfylde.

En anden ting jeg ville spørge, er det MEGET vigtigt at jeg, som reference person, skal vedlægge mit fødsels-/dåbsattest til min mands visum ansøgning?? Og hvad med min kontoudskrift fra min banken, skal jeg også vedlægge det? Lønsedler fra sidste tre måneder?? Mangler jeg andet??

Hilsen
Joy

PS. Så det er vel bedst at søge i Cebu end på den norske ambassade, det lyder jo nærmest grotesk, den behandling man får derinde??!! Min mand bor i batangas, og den tætteste for ham er egentlig Den norske ambassade.

keff

Indlæg af keff » 21.07.2009 14:52:09

deva skrev:Hvis ikke de skriver noget om det skal du ikke.

Jeg vedlagde kopi af mit pas, og mine visummer i passet, vores vielsesattest + oversættelsen, og invitationen både på dansk og engelsk.
I ansøgningen havde jeg skrevet lidt om hvem jeg er, hvad jeg laver til daglig, og hvem min mand er og hvad han laver til dagligt, hvor vi har mødt hinanden, og hvor mange gange jeg har besøgt ham.

Vi fik visummet ret hurtigt fra Udlændingeservice.
Hej Joy,man skal altid kigge på den specifikke ambassades krav, for kravene er forskellige fra land til land..

Ansøger skal medbringe i phillipines:

1.ansøgningen +kopi.

2.supplerende ansøgning + kopi.

3.ÉT (1) pasbillede (godkendt)

4.tidligere pas,hvis der er nogen.+kopi

5.pas.+kopi

6.bankopgørelse og 3 mnd`s lønsedler.

7.ansættelsesbevis.+ kopi
• If currently employed, original “Certificate of Employment” stating position, length of service, salary and duration of approved leave of absence and photocopy of company ID (original to be presented).

8.studiebeviser osv. +kopi

9.dåbs og vielsesattest.+ kopi

10.Hvis i ikke er gift skal der være kopi af Sponsors (dit) pas af siderne med billedet og visum og stempler.men det er godt at gøre det alligevel!!!!

11.Invitation fra sponsor (dig) med begrundelse for besøg og hvor lang tid rejsen varer og husk at garanter for alt økonomisk blir betalt af sponsor.+kopi

12.Sponsors forskudsopgørelse/skatte papirer. Det virker komisk efter min mening,men allrite det står der altså. +kopi

13.De seneste 3 måneders lønsedler. + kopi

Alle dokumenter skal kopieres og sendes til ansøger , ikke til ambassaden!!

Keff.

keff

Indlæg af keff » 21.07.2009 16:33:47

Jeg glemte lige at sige:

Smid et par billeder med i bunken,det gir lidt ekstra når de har siddet og kigget ansøgninger igennem hele dagen :D

Keff.

Joy

Indlæg af Joy » 21.07.2009 21:01:18

Hej Keff,

Tak for de gode informationer, det er altid rart at vide at man ikke er den eneste der står i denne her situation.

Okay, jeg kan læse at ansøgeren/min mand, skal tage et kopi af sit pas. og det skal jeg jo sådan set også, men SKAL jeg også tage kopier af visummer/stempler (siderne) i passet, selvom vi er gift ?? Det er mere fordi jeg har lige fornylig fornyet mit pas og i det gamle pas, som udløb sidste år august, er der stempler og visummer i passet, skal jeg også tage kopier af de sider og sende det? På mit nyere pas er der ingen stempler, da jeg ikke har brugt det.

Er det egentlig også vigtig at invitationsbrevet skal være skrevet på dansk, for jeg har kun skrevet mit på engelsk.

Deva, mener du ikke det var på selve invitationen og ikke ansøgningen, at du skrev lidt om hvem du er, og hvad i hver især laver til daglig, og hvor i har mødt hinanden osv. Synes du også jeg skal gøre det?

Keff, så du mener jeg skal vedlægge billeder af mig og min mand, sådan cirka hvor mange stk???

Hilsen
Joy

keff

Indlæg af keff » 21.07.2009 21:13:35

Joy skrev:Hej Keff,

Tak for de gode informationer, det er altid rart at vide at man ikke er den eneste der står i denne her situation.

Okay, jeg kan læse at ansøgeren/min mand, skal tage et kopi af sit pas. og det skal jeg jo sådan set også, men SKAL jeg også tage kopier af visummer/stempler (siderne) i passet, selvom vi er gift ?? Det er mere fordi jeg har lige fornylig fornyet mit pas og i det gamle pas, som udløb sidste år august, er der stempler og visummer i passet, skal jeg også tage kopier af de sider og sende det? På mit nyere pas er der ingen stempler, da jeg ikke har brugt det.

Er det egentlig også vigtig at invitationsbrevet skal være skrevet på dansk, for jeg har kun skrevet mit på engelsk.

Deva, mener du ikke det var på selve invitationen og ikke ansøgningen, at du skrev lidt om hvem du er, og hvad i hver især laver til daglig, og hvor i har mødt hinanden osv. Synes du også jeg skal gøre det?

Keff, så du mener jeg skal vedlægge billeder af mig og min mand, sådan cirka hvor mange stk???

Hilsen
Joy
Hej Joy.

Jeg tager altid kopier af mit pas og stemplerne.
Du kan jo snildt tage kopier fra dit gamle pas,det kan jeg ikke se noget galt i og ja også selvom i er gift,forestil dig at du sidder og kigger ansøgninger igennem hver dag,forestil dig så hvad vil lette arbejdet. det er ikke sikkert de vil tage imod det men så kan de lægges sammen med invitationen.

Jeg skriver det på Dansk fordi jeg tænkte at det var mere personligt når det skulle til en Dansk ambassade men jeg ved ikke hvad der er bedst.

Skriv bare invitationen lige fra hjertet,skriv hvad du føler og at din familie gerne vil møde din mand da hans familie også har taget godt imod dig.

Husk at garantere at du står for alt det økonomiske mens din mand er på besøg og at du vil købe forsikring så snart visummet er klart.

Jeg plejer at vedlægge 2 billeder. Så kan de sætte ansigter på ansøgningen,det tror jeg er vigtigt for man kan hurtigt blive lavet om til bogstaver og tal på et stykke papir. :D

Keff.
Senest rettet af keff 23.07.2009 13:57:38, rettet i alt 1 gang.

Joy

Indlæg af Joy » 22.07.2009 20:50:22

Deva, på invitationen har jeg skrevet at jeg at betaler for alle hans udgifter og hans ophold her i DK, dog har jeg ikke lige nævnt at jeg betaler for hans flybilletter og rejseforsikring (synes du det er en god idé jeg nævner det?). Og så har jeg skrevet hvor mange dage han skal være her på besøg. Jeg har dog kun nævnt i invitationen, at han er min mand som kommer på besøg første gang. Jeg har ikke nævnt om hvordan vi mødtes og hvad vi hver i sær laver til dagligt, er det i princippet meget vigtig at få skrevet det ned?? Invitationen skal vel ikke fylde med end et A4 side.

Jeg har dog heller ikke skrevet om mig selv i invitationen.

Jeg har taget
kopi af bøde mit nye pas og det gamle pas+alle visummer og stempler.

Joy

Indlæg af Joy » 23.07.2009 10:13:54

Okay, Jeg skriver det ned som jeg har på hjertet. Men tak for de råd, det er absolut noget jeg kan bruge :D

keff

Indlæg af keff » 23.07.2009 13:54:58

Joy.

Læs nedenstående tråd grundigt igennem,i tråden viser jeg en kladde til en invitation som du kan bruge som rettesnor til din egen invitation. Der er desuden mange andre fif i tråden, fordi spørgeren er på helt bar bund mht ansøgningen og invitationen.
Nogen synes at invitationen er for grundig/formel men som jeg sagde til dig kan du lave din egen udfra jeres forhold og hvad du vil lægge vægt på i invitationen.

Det er vigtigt at du "lover" at betale ophold og flybilletter (TUR-RETUR)
og rejseforsikring , så kopier gerne det afsnit fra min invitations kladde.

Her har du invitationen og linket til tråden :

viewtopic.php?f=4&t=3377&hilit=invitation+keff

Sted:København
Dato: / .2009

Invitation til besøgs-visum til Danmark

Hermed afleveres invitation til besøg i Danmark.
Nedenfor findes personlige oplysninger om ansøgende part,begrundelse
for ansøgning om visum
Og oplysninger om inviterende part.

-Ansøgers navn: ………………….
-ansøgers adresse: …………………………..
-Fødselsdato: ……………………………..
-Telefon nr:…………………………..
-Beskæftigelse: …………………………………..

………….og jeg mødte hinanden første gang d. på min rejse til

Hinanden og vi tilbragte resten af min ferie sammen.
Jeg blev meget glad for familie og jeg fik indtryk af at de
også nød mit selskab.
Efter jeg kom hjem til Danmark har vi holdt kontakten ved lige hver
dag via sms-beskeder , yahoo-messenger(chat),mails og vi har talt
adskillige gange i telefon sammen.

BLA BLA BLA BLA
Skriv om jeres forhold og hvad i har oplevet sammen OSV OSV

Min kone vil returnere til ……….efter besøget i Danmark og hun har
planer om at studere ... osv osv
.
Jeg har nu været i min kones land 3 gange og jeg har bestemt planer om at komme igen.

Som den herboende og inviterende part påtager jeg mig fuldt økonomisk
ansvar, både i forbindelse med rejse- og opholdsudgifter. Der vil
blive arrangeret en returbillet og der er sørget for den påkrævede
rejseforsikring, der dækker op til 30.000 euro .Dette vil blive betalt
når vi får besked fra jer.

Jeg vil være yderst taknemlig hvis ansøgningen bliver prioriteret højt
pga familie-relationerne.
Hvis i ønsker yderligere information er i velkomne til at kontakte undertegnede.

Med venlig hilsen

Navn:

Underskrift __________________________________

Adresse:

Cpr.nr:
Tlf:
E-mail:
Beskæftigelse:

Vedlagte bilag som ansøger medbringer :
-Udfyldt Visumansøgning+supplerende bilag
-Fotokopi af mit pas og visum og stempel i pas
-Orlovs brev fra arbejdsgiver
-Kopi af ægteskabs-attest.
-Dåbs-attest.

Vedlagt denne invitation fra undertegnede:
-Fotokopi af pas.
-fotokopi af visum og stempel i pas.
-evt bankudskrift hvis det er krævet.

Keff.
Senest rettet af keff 23.07.2009 14:09:08, rettet i alt 2 gange.

keff

Indlæg af keff » 23.07.2009 14:05:50

Joy skrev:Deva, på invitationen har jeg skrevet at jeg at betaler for alle hans udgifter og hans ophold her i DK, dog har jeg ikke lige nævnt at jeg betaler for hans flybilletter og rejseforsikring (synes du det er en god idé jeg nævner det?). Og så har jeg skrevet hvor mange dage han skal være her på besøg. Jeg har dog kun nævnt i invitationen, at han er min mand som kommer på besøg første gang. Jeg har ikke nævnt om hvordan vi mødtes og hvad vi hver i sær laver til dagligt, er det i princippet meget vigtig at få skrevet det ned?? Invitationen skal vel ikke fylde med end et A4 side.

Jeg har dog heller ikke skrevet om mig selv i invitationen.

Jeg har taget kopi af bøde mit nye pas og det gamle pas+alle visummer og stempler.
Jeg synes det er vigtigt at skrive lidt om hvordan i mødtes og blev forelsket. Du skal bestemt ikke skrive en A4-side men 4-5 korte linier vil være fint,bare en kort fortælling.
Grunden til at jeg tror det er vigtigt er at mange møder hinanden på nettet idag og mange ægteskaber er meget impulsive og det er ambassader og US lidt opmærksomme på,så kort og præcist info om jeres forhold og så er det vigtigt at din ægtefælle ved nøjagtigt hvad du har skrevet i invitationen af hensyn til mulig interview på ambassaden.

Jeg tror ikke det er vigtigt kun at skrive om dig selv,det er trods alt ikke dig der skal søge om visum .

Keff

Joy

Indlæg af Joy » 23.07.2009 17:19:45

Tusinde tak Keff.

Det er dejlig at du ville dele din inviation, så man nogenlunde får en idé hvad andre også har skrevet. Jeg kan tilføje noget af det på min invitation,så tænkte jeg også på at lave den på dansk.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 24.07.2009 00:30:15

Efter min mening virker det ikke saerlig naturligt at skrive et invitationsbrev paa dansk til en person, som ikke taler dansk og som skal soege om visum paa en norsk ambassade, hvor det lokale personale heller ikke taler eller forstaar dansk bortset fra den norske ambassadoer. Saa jeg ville klart vaelge at skrive det paa engelsk.

Et andet tip er at aflevere ansoegningen paa det norske konsulat i Cebu, da personalet der er en hel del mere venlige og imoedekommende.

Joy

Indlæg af Joy » 24.07.2009 13:50:41

Jeg vælger at skriver min invitation både på engelsk og dansk. Så må vi se hvad den norske ambassade siger.

Besvar