Besøg fra rusland

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
kevo

Besøg fra rusland

Indlæg af kevo » 02.06.2009 06:31:46

Jeg har længe talt med en pige fra sankt petersborg i rusland, og vi er nu kommet til det punkt hvor vi gerne vil besøge hinanden.
Hun vil gerne komme og besøge mig og betaler selv for det hele, men som jeg har læst det SKAL hun tage/betale et hotel når hun kommer lige meget om hun bor der eller ej.
Indtil videre er det kun et venskabeligt besøg, og hun har da også sit job som læge derhjemme.
Troede bare at hun kunne få et turist visa og komme og bo ho mig.
Læste også at der kunne være en sagsbehandlings tid på 12uger????

Nogen der ved noget om dette?

kevo

Re: Besøg fra rusland

Indlæg af kevo » 02.06.2009 09:00:36

Hun kan godt bo hos mig men hun SKAL betale for hotel da det er under "rejse" ordningen hvor hun skal kunne fremvise betalt rejse med minimum transport og hotel før at hun kan få visum.

Jeg tror at vi gør det at hun rejser til Hamburg på et tysk visum og så henter jeg hende der(da jeg alligevel bor i Jylland)
Jeg har lige talt med US og de siger at det er fuldt lovligt.

Hvis andre kender til denne måde kunne jeg da godt tænke mig at høre deres mening.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 02.06.2009 14:42:14

Det er fuldstændig op til jer, om I vil benytte jer af rejsebureauordningen eller ej. Det er blot en ekstra mulighed, som din kæreste har, fordi Rusland er et af de lande, som Danmark har indgået den aftale med.

Alternativet er, at du inviterer hende til Danmark på fuldstændig samme måde, som hvis hun var fra et land, der ikke er med i rejsebureauordningen.

Det kræver så, at du skriver et invitationsbrev til hende, og at I redegør nærmere for jeres forhold. Og desuden kan du, ud fra en nærmere vurdering, blive bedt om at stille en bankgaranti på 56.500 DKK.

Og endelig risikerer I også, at ansøgningen vil blive sendt til afgørelse hos Udlændingeservice, hvilket p.t. betyder, at det risikerer at tage op til 5-6 måneder, før hun får sit visum. I kan dog også være heldige, at ambassaden udsteder visum selv, og så tager det kun nogle få uger, uanset om hun søger efter reglerne om familiebesøg eller efter rejsebureauordningen.

Bemærk endvidere, at visum til familiebesøg vil blive afslået, hvis I kun har haft et distanceforhold. I skal have set hinanden rent fysisk inden for de sidste 12 måneder inden ansøgningen. Så hvis I vil gøre det på den måde og dermed slippe for at betale for overflødige hotelovernatninger i Danmark, så skal I altså starte med at mødes i Rusland eller et helt 3. sted. Og det aller smarteste vil givetvis være, at du tager til Rusland, og at du så tager men hende hen på den danske ambassade, så de kan se hesten med deres egne øjne.

Du kan læse meget mere om visumreglerne her:

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/v ... besoeg.htm

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 02.06.2009 14:53:52

kevo skrev:Hun kan godt bo hos mig men hun SKAL betale for hotel da det er under "rejse" ordningen hvor hun skal kunne fremvise betalt rejse med minimum transport og hotel før at hun kan få visum.

Jeg tror at vi gør det at hun rejser til Hamburg på et tysk visum og så henter jeg hende der(da jeg alligevel bor i Jylland)
Jeg har lige talt med US og de siger at det er fuldt lovligt.

Hvis andre kender til denne måde kunne jeg da godt tænke mig at høre deres mening.
Ja hvis de tyske visumregler for russiske statsborgere er så lempelige, at hun bare uden videre kan få visum til Tyskland uden at have en referenceperson eller benytte rejsebureauordningen, så kan I sagtens gøre det sådan.

Hun skal så bare ikke skrive i ansøgningen eller fortælle under et evt. interview, at hovedformålet med rejsen er at besøge nogen i Danmark. For visum skal søges til det Schengenland, hvor man forventer at tilbringe mest tid.

Undersøg evt. også den svenske visumpraksis for russiske statsborgere. Visumpraksis er ofte en del mere lempelig i Sverige end i både Danmark og Tyskland.

Besvar