Hvor kan man klage over "sagsbehandlingstiden"

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

mehrdad

Hvor kan man klage over "sagsbehandlingstiden"

Indlæg af mehrdad » 19.05.2009 09:49:57

Jeg gad godt at vide hvor man kunne klage over sagsbehandlingstiden? Jeg har læst inde på nyidanmark hvor man kan klage over afgørelser etc. Men ingen stedet står der hvor man kan klage over sagsbehandlingstiden.

Er der nogen der har nogle forslag? Jeg vil gerne klage alle de stedet det er muligt, både "internt" og "eksternt"

mehrdad

Indlæg af mehrdad » 19.05.2009 09:51:03

Yderligere vil jeg meget gerne have hjælp til at formulere et godt "klage-brev" og håber på at i vil give mig en hånd, tak!

mehrdad

Indlæg af mehrdad » 19.05.2009 14:16:27

Hvordan ser det her brev ud? Er det for personligt? Kom med jeres input!

----------------------------------------------------------------------------------

Jeg har nu efter at have ventet i ca. 16 uger (4måneder), på at min kone får et visum, fra Iran til Danmark, valgt at benytte mig af min ret til at klage.

Jeg må ærligt indrømme at jeg ikke ved hvor jeg skal starte i denne sag. Jeg har været igennem så mange ting, der både har krænket min personlighed samt mine menneskerettigheder. Jeg er blevet afvist på den danske ambassade i Teheran, jeg fik simpelthen ikke lov til at komme indenfor.

Mig bekendt er den danske ambassade dansk grund og jeg, som er dansk statsborger, fik altså ikke lov til at komme ind. Det vil være det samme, som at blive afvist ved den danske grænse her i Europa, selvom jeg har et dansk pas.

Jeg har været igennem et stort internt følelsesmæssigt register, jeg aldrig som dansk statsborger havde forudset eller forventet.
Alt dette og meget mere kunne jeg klage over og gør det måske også, men denne klage er på sagsbehandlingstiden for noget så simpelt, som et visum.

Min kone og jeg tog ind til den danske ambassade i Teheran d. 9.januar 2009 og indgav visumansøgning til min kone. Ansøgningen blev nøje gået igennem af en ”vagt” ved hoveddøren og man fik ikke lov til at komme ind, hvis der var fejl på ansøgningen. Disse fejl skulle rettes af ”vagtens” ven ude i ”vagtens” bil mod betaling og derefter kunne man komme ind til det interview man havde booket i 2-3 måneder forinden.

Jeg fik som nævnt tidligere ikke tilladelse til at komme ind på ambassaden, så jeg ventede udenfor i det iskolde vejr!

Både da vi indgav vores ansøgning, samt da jeg ringede for at booke et interview til min kone, fik vi at vide at, efter vi havde indgivet ansøgningen ville der gå op til 12 uger til vi fik et svar.

Selv da jeg kontaktede udlændingeservice fik jeg at vide at en sagsbehandlingstid på 12 uger var gennemsnitlig.

Der er nu gået ca. 16 uger og der er stadigvæk ingen i udlændingeservice(kaldt US fremover) der har kigget på vores sag.

Ifølge ”nyidanmark.dk” kan man læse sig frem til, citat fra deres egen hjemmeside under sagsbehandlingstider;

”Ansøgninger om visa til besøg hos familie og venner har for tiden en sagsbehandlingstid på ca. 12 uger”

En sagsbehandlingstid på ca. 12 uger står der. Ca. 12 uger er i mine øjne måske 10 uger, eller 11 uger, eller 13 uger, men det er ikke at vente i 16 uger og der så stadigvæk ikke engang, er kigget på sagen!

Yderligere står der på deres hjemmeside, direkte citat, se specielt på det felt jeg har fremhævet;

”Næsten 9 ud af 10 visumansøgninger behandles i dag inden for 5-9 dage på de danske repræsentationer rundt om i verden svarende til ca. 98.000 visumtilladelser til Danmark i 2008.

En mindre andel på ca. 14 pct. af alle visumansøgninger svarende til ca. 15.000 ansøgninger sendes til nærmere undersøgelse og sagsbehandling i Udlændingeservice i Danmark. Det sker, fordi repræsentationerne udelukkende kan afgøre de sager, hvor der ikke er nogen tvivl om, at ansøgeren skal have et visum. Alle andre afgørelser, herunder alle afslag, skal træffes af Udlændingeservice.”

Altså normalt skal visumansøgningerne kun forbi US hvis der er tvivl om, hvorvidt der skal udstedes et visum. Dette finder jeg meget underligt, for på selv samme side står der:

”For statsborgere fra landene i asyl-landegruppen gælder, at der normalt kun gives visum til ægtefæller/registrerede partnere/faste samlevere, børn under 18 samt forældre”

Så normalt gives der altså visum til ægtefæller fra asyl-landegruppen hvilket Iran også er en del af.

Så vidt jeg ved, er jeg gift med min kone og hun er altså min ægtefælle. Jeg synes at disse to udsnit fra deres egen hjemmeside og deres egne regler modsiger hinanden en del!

Vi må kunne blive enige om at en sagsbehandlings tid på 12 uger er fuldstændig uacceptabel og det er endnu mere uacceptabelt at vente i 16 uger og stadigvæk ikke at have fået sit visum.

Min kone skal på ferie i Danmark, vi har planlagt det meste. Selv min onkel fra USA kommer forbi Danmark for at møde hende, det samme gør hende søster fra Sverige.

Nu er jeg meget bange for, at hun ikke engang kan nå at komme her op og holde ferie sammen med mine forældre, mig selv, min bror hendes søster og min onkel som kommer hele vejen fra USA.

Hvorfor skal sagsbehandlingstiderne I Danmark være så grotesk høje? Når vi bare kigger på vores nabolande er det helt anderledes. De udsteder samme type visum, altså et Schengen visum på blot 2-4 uger.
Også andre lande vi normalt sammenligner os med gør det meget hurtigere.

Jeg mener ikke at vi danske statsborger kan være tjent med dette.

Jeg vil med det samme slå fast, dette skyldes hverken en fejl i deres systemer, en IT fejl eller andet i den dur. Jeg har personlig talt med US over 10 gange og ikke en eneste gang har de nævnt dette.

Jeg har læst artikler hvor US meget hurtigt har beskyldt deres IT systemer at fejle, dette er usandt i mit tilfælde om mange andres. Inde på en hjemmeside der hedder ” http://www.aegteskabudengraenser.dk” kan man under forum læse, hvor mange der har ventet både 4,5 og 6 måneder for at få et visum!

Dette er fuldstændig uacceptabelt – Ingen sager der har været forbi US har opfyldt deres egne ”det tager ca. 12uger”, INGEN! Alle sager der har været forbi US har taget langt længere tid! (jeg har ikke hørt om en eneste sag der er taget 12 uger eller mindre, men om rigtig mange der har taget mere end 12 uger, specielt fra de muslimske lande"

Min tålmodighed er opbrugt og jeg forlanger at der bliver gjort noget ved min kones visumansøgning med det samme.

Jeg kan ikke vente længere, det er simpelthen for hårdt og umenneskeligt. Jeg er ikke bleg for at tage denne sag til pressen, jeg har kontakt med flere journalister, både på DR, TV2 ,Ekstrabladet ,JP, og en del andre.

Men for mig er det ikke vigtigt at det kommer i pressen, det vigtige for mig er at der bliver taget hånd om vores ansøgning og andres.

Det her er ikke en trussel, blot en konstatering. Jeg håber du/i kan sætte jer ind i, hvor hårdt det er at vente i så lang tid, på noget så simpelt som et visum! Specielt når man ved, at mange andre lande, gør det så hurtigt som de gør!

Jeg ser frem til et positivt svar fra jer

mehrdad

Indlæg af mehrdad » 19.05.2009 16:03:17

Kom nu drenge og piger :) vil gerne have sendt den afsted, vil i ikke lige kigge på det og give en hånd..

jerry
Geografisk sted: Tyrkiet/Sverige

Mehrdad

Indlæg af jerry » 19.05.2009 16:23:53

Hejsa.
Umiddelbart synes jeg det er et ok brev, er desværre bare bange for at us, blot skimte det igennem, eftersom det er langt(i forhold til hvad de maaske har tid til). De vil nok mene at sætter de sig ned og læser det igennem, saa bliver de bare yderligere bagud med ansögningerne.

Men som sagt synes jeg det er ok, men du skal maaske have Skaanebo eller Fundvier til at komme med deres syn paa det, eftersom begge er meget inde i regler og maader at formuliere sig paa til diverse instanser :wink: .

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 19.05.2009 16:48:44

Ja, det er en anelse langt, men for så vidt ganske dækkende, så vidt jeg kan bedømme.

Men det er nok ikke US, du skal stile det til - men den øverste ansvarlige, altså resortministeren Birthe Rønn Hornbech.

Og ellers er det en god ide at få nogle folketingsmedlemmer til at stille spørgsmål til ministeren om den generelle sagsbehandlingstid for udstedelse af visa.

Og så skal du nok forvente en ganske lang sagsbehandlingstid på dit brev, inden du overhovedet får noget svar fra nogen parter. :roll:

Hvorimod det nok går noget hurtigere med at få et svar, hvis man ringer ind til ministeriet som journalist... men om det gør nogen forskel - at klage til en minister eller at få ministeren i samråd i folketinget eller få nogle journalister til at stille spørgsmål - ja det er jo et rigtig godt spørgsmål... Da sagen var fremme sidste år skete der jo ikke det helt store :roll:

mehrdad

Indlæg af mehrdad » 19.05.2009 16:54:16

Tak for jeres svar.

Jeg har heller ikke tænkt mig at sende det til US. Jeg har ringet lidt rundt i dag og bl.a. talt med indenrigsministeriet. Jeg fik at vide det var dem jeg skulle sende min klage til.

Hvis i kender nogle emails på forskellige folketingsmedlemmer i mener jeg burde sende til, så sig endelig frem.

Jeg er sådan set klar til at sende til hvem som helst.

Alt information er velkommen, tak!

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 19.05.2009 16:54:42

Du kan naturligvis også klage over sagsbehandlingen (eller mangel på samme) til Ombudsmanden

http://www.ombudsmanden.dk/om_at_klage/

http://www.ombudsmanden.dk/om_at_klage/hvad/

Visumventetider
Geografisk sted: Cph

Indlæg af Visumventetider » 19.05.2009 16:56:26

Jeg tror godt man kan sende den klage til Ombudsmanden. Det værste der kan ske ved at sende den til Ombudsmanden er, at man bliver bedt om først at klage til integrationsministeriet.. for at klage til Ombudsmanden skal alle andre klagemuligheder være udtømte..

Jeg tror du i klager skal holde din fokus på det primære nemlig den lange sagsbehandlingstid hos US.

Visumventetider

Indlæg af Visumventetider » 19.05.2009 16:57:47

hvilke erfaringer har I med at skrive til US? Svarer de? Offentlige myndigheder har pligt til at besvare borgernes henvendelser..

mehrdad

Indlæg af mehrdad » 19.05.2009 16:59:45

Visumventetider skrev:Jeg tror godt man kan sende den klage til Ombudsmanden. Det værste der kan ske ved at sende den til Ombudsmanden er, at man bliver bedt om først at klage til integrationsministeriet.. for at klage til Ombudsmanden skal alle andre klagemuligheder være udtømte..

Jeg tror du i klager skal holde din fokus på det primære nemlig den lange sagsbehandlingstid hos US.
Hvad mener du helt præcist? Jeg bad jo om hjælp til at formulere et klagebrev.....

Du må gerne redigere i det og lad mig se hvad du mener jeg burde sende.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 19.05.2009 16:59:45

Her kan du se, hvem der er medlemmer af Folketingets Udvalg for Udlændinge og Integrationspolitik, som jeg umiddelbart vil mene er det relevante organ - og så er det jo bare at vælge, hvilke politikere du tror vil have sympati for sagen :wink:

http://www.folketinget.dk/default.asp?p ... A8825BD%7D

Visumventetider

Indlæg af Visumventetider » 19.05.2009 16:59:51

mht folketingsmedlemmer så har jeg lige skrevet til Morten Østergaard fra RV

mehrdad

Indlæg af mehrdad » 19.05.2009 17:01:06

skaanebo skrev:Her kan du se, hvem der er medlemmer af Folketingets Udvalg for Udlændinge og Integrationspolitik, som jeg umiddelbart vil mene er det relevante organ - og så er det jo bare at vælge, hvilke politikere du tror vil have sympati for sagen :wink:

http://www.folketinget.dk/default.asp?p ... A8825BD%7D
Mange tak! Men den er ret svær synes jeg.

Ved da godt jeg skal uden om DF'erne... men hvem ville i sætte jeres lid til?

mehrdad

Indlæg af mehrdad » 19.05.2009 17:01:52

Visumventetider skrev:mht folketingsmedlemmer så har jeg lige skrevet til Morten Østergaard fra RV
Hvad skrev du til ham, hvis det er ok jeg spørger...

Besvar