Garanti

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

mehrdad

Indlæg af mehrdad » 01.05.2009 13:20:22

Jeg har lige fået et skema i dag.

Der står ingen ting om, om jeg er villig til at stille sikkerhed til min kone eller andet i den dur.

Der står noget om hvem der skal betale for hendes ophold og sådanne standard ting...

men intet om at stille sikkerhed. I er gift så der er intet problem bare rolig.

Joy

Indlæg af Joy » 03.05.2009 20:28:33

Hvad er det for et skema I snakker om??? Skal nemlig også starte på at søge schengen visum til min mand??? Har dog endnu ikke fået gjort det. Skal man egentlig dokumentere overfor US at man selv har nok penge i banken for at vise at man kan betale sin mands udgifter og dække hans ophold her i DK?? Og hvormeget drejer det sig om??

Joy

Indlæg af Joy » 04.05.2009 20:19:22

Okay, men når han har mig som referenceperson og jeg som forsørger og jeg betaler for hele hans ophold, skal jeg vel ikke spekulere over det. Plus at jeg sender ham et invitationsbrev.

jerry
Geografisk sted: Tyrkiet/Sverige

hejsa

Indlæg af jerry » 05.05.2009 04:44:58

Hejsa.
Tror det er forskelligt fra land til land hvor meget der skal dokumenteres af penge paa ambassaden.
Men f.eks i Tyrkiet er det 2000 euro som ansöger skal vise at han/hun har staaende paa sin konto. Dette er gældende uanset om ansöger selv staar for sit ophold ökonomisk eller om referencepersonen gör . Til gengæld kan man sætte pengene ind samme dag som man afhenter visum(da det först er naar visum er givet at de skal fremvises) og saa hæve dem naar man har været paa ambassaden og hente visum :wink:

jerry
Geografisk sted: Tyrkiet/Sverige

ps

Indlæg af jerry » 05.05.2009 04:47:19

Ved forresten ikk om man skal dokumentere som reference noget med sin ökonomi, min mand har altid selv staaet for alle udgifter samt stillet garantien selv. Men det burde jo være nok med at du kan stille garantien.
Tror ikk de skal bruge noget ved almindeligt visum men kun ved fs. Men som sagt er ikk sikker.

Joy

Indlæg af Joy » 05.05.2009 08:25:19

Jeg har selv lagt et indlæg her under Visum og der fik jeg at vide at min mands indkomst eller penge han skulle have stående i banken ikke var vigtigt, sålænge han havde mig som reference. Min mand er fra Filippinerne , som jeg også er fra, så der tror jeg ikke min mand skal dokumentere at han skal have et hvis beløb stående på kontoen for at få udstedt et visum.

Joy

Indlæg af Joy » 05.05.2009 20:58:37

Har du også skrevet og sendt et invtationsbrev?? Og bruger din mand dig som reference???

Det kan være det er forskelligt fra land til land, jeg må lige prøve og kontakte ambassaden på Filippinerne.

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 06.05.2009 02:07:51

Joy,

Idet Filippinerne for ganske kort tid siden er flyttet fra immigrationslandegruppen til turistlandegruppen, skal du ikke mere sende invitationsbrev og heller ikke mere stille garanti for at få besøg fra Filippinerne. Det er med andre ord blevet nemmere for filippinere at komme her til landet.

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/v ... besoeg.htm
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Joy

Indlæg af Joy » 06.05.2009 04:25:21

Det lyder jo kun dejligt, er du helt sikker på at jeg ikke skal skrive et invitationsbrev bare for at være på den helt sikre sige?? Stå det i US hjemmeside at de hører under turistlande nu?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 06.05.2009 07:06:52

Det er stadig en god idè at skrive et invitionsbrev, hvis man gerne vil have besøg af sin kæreste fra et land i turistlandegruppen, og kæresten ikke har en økonomi, som gør, at han eller hun ligner en ganske almindelig turist.

Inddelingen i landegrupper er kun vejledende, og Udlændingeservice eller ambassaden skal stadig vurdere hver sag på en individuel basis. Så derfor kan der stadig gives afslag til en ansøger fra turistlandegruppen, hvis den "historie", vedkommende fortæller, ikke er troværdig.

Så derfor må det absolut anbefales at lægge kortene på bordet og sige tingene, som de er. Nemlig at ansøger skal til Danmark for at besøge sin kæreste, som naturligvis bekræfter dette ved at sende et invitationsbrev.

Hvis man ikke gør det og samtidig skriver under på, at man vil dække alle kærestens udgifter under opholdet i Danmark, så skal kæresten også kunne dokumentere, at han eller hun råder over et beløb på 350 DKK pr. påtænkt feriedag i Danmark. Og har man planlagt et ophold på 3 måneder, så løber det jo op i cirka 30.000 DKK.

Hvis man inviterer sin kæreste til Danmark og skriver under på at ville dække hans eller hendes udgifter til opholdet, så har Joy derimod fuldstændig ret i, at der ikke stilles nogen krav til kærestens økonomi. Så det er naturligvis sådan, Joy og andre med kærester fra lavindkomstlande skal gøre det.

At et land er i turistlandegruppen betyder derfor ikke, at man i alle tilfælde kan "slippe for" at skrive en invitation til sin kæreste. Men det betyder, at man ikke skal stille bankgaranti. Og det betyder formentlig også, at ventetiden på at få et visum alt andet lige bliver kortere.

Jeg har således lige hørt om et dansk-filippinsk par, hvor kæresten fik visum i løbet af cirka 1 måned. Og det er jo nådigt sluppet i forhold til de ventetider på 4-6 måneder, der kan være, hvis man søger fra nogen af landene i immigrationslandegruppen.

Husk i øvrigt at ring til Udlændingeservice og spørg, hvordan det går med din kærestes visum, når der er gået cirka 6 uger. Ambassaden i Manila er nemlig meget slem til at "glemme" at fortælle folk, når deres visum er ankommet.

Hvorfor de gør dette, det har jeg ingen idè om. Men jeg har hørt om flere eksempler på det, så der tegner sig et ret klart mønster. Og din kæreste kan også risikere, at de direkte lyver over for ham og siger, at visum ikke er ankommet, hvis han ringer til ambassaden og spørger.

Bliver I udsat for det, så er løsningen at konfrontere ambassaden med, at Udlændingeservice i Danmark siger, at de har afsendt visum til ambassaden pr. email den og den dato. Så er det nemlig lidt svært for ambassaden at fastholde, at de ikke har modtaget det :D

Joy

Indlæg af Joy » 06.05.2009 21:24:31

Hej,

Det var en lang smøre af informationer jeg fik der, jeg har også tænkt på, at jeg synes at det vil være det rigtig og smarteste at skrive en invitation til min mand, for virkelig være på den sikre side og gøre tingene rigtigt. iøvrige er jeg gift og har været det over et år og derfor synes jeg at han skulle prøve at starte med at komme herop som turist og dernæst vil vi så søge om FS.

Men når nu jeg er gift, skal jeg vel ikke stille noget bankgaranti iflg visum ansøgning kun når vi når hen til og skal ansøge om FS???

Og tak Fundiver199 for alle de gode råd og informationer, man kan virkelig lære meget her i dette her forum.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 06.05.2009 21:44:15

Nej du skal ikke stille bankgaranti for et visum, når I allerede er gift. Men fordi Filippinerne nu er i turistlandegruppen, så ville du heller ikke skulle stille bankgaranti, selvom I ikke var gift. Og du kan også engang i fremtiden invitere andre familiemedlemmer på besøg i Danmark uden at skulle stille nogen bankgaranti.

Men selvom I er gift, så vil jeg stadig anbefale, at du inviterer din mand og skriver under på, at du vil dække alle hans udgifter under opholdet i Danmark.

Joy

Indlæg af Joy » 07.05.2009 08:53:42

Okay, jamen det jo rart at vide, jo absolut vil jeg skrive under på at jeg vil dække alle hans udgifter og ophold i Danmark og få skrevet invitationen til ham som jeg vel skal sende som et almindelig brev til ham. Hvad skal min mand så bruge invitationen til, er det noget han skal vedhæfte sammen med sin visum ansøgning?

En anden ting jeg skal vel ikke dokumentere overfor US at jeg har nok penge i min bank eller gennem lønsedler til at dække min mands udgifter og ophold når han er her i Danmark?

Joy

Indlæg af Joy » 07.05.2009 08:55:03

Okay, jamen det jo rart at vide, jo absolut vil jeg skrive under på at jeg vil dække alle hans udgifter og ophold i Danmark og få skrevet invitationen til ham som jeg vel skal sende som et almindelig brev til ham. Hvad skal min mand så bruge invitationen til, er det noget han skal vedhæfte sammen med sin visum ansøgning?

En anden ting jeg skal vel ikke dokumentere overfor US at jeg har nok penge i min bank eller gennem lønsedler til at dække min mands udgifter og ophold når han er her i Danmark?

sysop
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af sysop » 07.05.2009 09:02:12

Jeps, invitationen sender du som almindelig brev - resten af dokumenter du skal vise kan du evt. blot skanne ind og emaile ham.

Hvad du ellers skal sende er kopi af dit pas samt den seneste skatteopgørelse - dvs. skatteopgørelse 2008. Alle dokumenter skal din mand aflevere på ambassaden sammen med visum ansøgningen.

Besvar