Sveriges/Tysklands modellen

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Sveriges/Tysklands modellen

Indlæg af mh1 » 16.04.2009 09:02:31

Jeg kan ikke finde rundt i det - for at være sikker, KAN man anvende sveriges/tysklandsløsningen, hvis man er udenlandsk statsborger m fast opholdstilladelse i DK? Ens danske opholdstilladelse bortfalder vel, hvis man 'tager fast ophold' i et andet land, også indenfor EU? :roll:
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 16.04.2009 09:15:41

For at anvende EU-reglerne om retten til fri bevægelighed mellem de enkelte lande i EU skal man være statsborger i et EU-/EØS-land eller i Schweiz.

Retten til fri bevægelighed gælder derimod ikke for personer, der er statsborgere i 3. lande. Heller ikke selvom disse har fast opholdstilladelse i et EU-/EØS-land eller i Schweiz.

Denne gruppe har dog nogle mere begrænsede rettigheder, som gør det muligt at arbejde i et andet EU-/EØS-land end det, hvor man har fast opholdstilladelse. Danmark er så bare ikke omfattet af dette. Enten p.g.a. vores forbehold, eller fordi vi slet og ret blæser reglerne en hatfuld. Om det er det ene eller andet, der gør sig gældende, det ved jeg faktisk ikke.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 16.04.2009 09:26:47

Jeg må indrømme, at jeg bliver også forvirret. For i dit forrige indlæg omtaler du dig selv som en dansker, der er bosat i Tyrkiet. Og nu spørger du så, om du kan anvende "Sverigesløsningen", selvom du ikke er dansk statsborger men kun har fast opholdstilladelse i Danmark :?:

Og det korte svar er, at nej det kan du ikke. Og du kan i hvert fald slet ikke anvende den til at få et opholdskort til din ægtefælle efter EU-reglerne i Danmark.

Derimod er det ikke udelukket, at du kan få lov til at bosætte dig i Sverige og herefter få FS med din ægtefælle efter de svenske regler, så I kan bo sammen i Sverige. Men hvad der præcis skal til for, at dette evt. kan lade sig gøre, det aner sig simpelthen ikke.

Og ja, hvis du flytter til et andet EU-land, så vil du efter nogen tid miste din permanente opholdstilladelse i Danmark. Men du har dog lov til at være væk fra Danmark i - tror jeg nok - op til 2 år ad gangen.

Hvis du gerne vil flytte til et andet EU-land, så vil du dog være uendeligt meget bedre stillet, hvis du forinden er blevet dansk statsborger. Så måske var det det, du skulle satse på først.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 16.04.2009 09:49:42

Tak for svaret og undskyld, hvis jeg forvirrer begreberne: Jeg ER dansk statsborger, men skal også ind i mellem rådgive udlændinge, som spørger om familiesammenføring, derfor spørgsmålet - og desuden sad jeg og læste nogle af de øvrige spørgsmål, hvor spørgeren anbefales sverige/tysklandsløsning, men i nogle af tilfælde fornemmede jeg, at spørgeren nok var bosat i DK, men muligvis ikke dansk statsborger, og det forstår jeg så, at der altså skal tages forbehold for i svaret. :) og dette spørgsmål + svar skulle vel egentlig på fs-siden :)
mh
Rådgiver for ÆUG

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 16.04.2009 10:23:50

En dansk statsborger kan frit bosætte sig i et andet EU/EØS-land eller Schweiz og tage sin familie med. Ligesom en polak kan tage sin tyrkiske ægtefælle med sig til Grækenland, uden Grækenland kan gøre noget ved det, selvom Grækenland og Tyrkiet ikke ligefrem kan siges at være kærester. Og sådan fremdeles hele vejen rundt. Forudsat naturligvis at man opfylder de krav der stilles for at kalde sig EU-borger.

Flytter man til et andet EU/EØS-land end sit eget, skal man inden tre måneder have søgt om opholdskort til ægtefællen og/eller de medfølgende familiemedlemmer, som ikke er statsborgere i et EU-land, regnet fra deres ankomst til det pågældende EU-land.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Besvar