Visum to kone fra Kurdistan (Irak)

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
lowas

Visum to kone fra Kurdistan (Irak)

Indlæg af lowas » 13.04.2009 13:16:51

Hej.
Jeg er 22 år og min kone er 20 år. Vi skal begge selvfølgelig være 24 år osv for at kunne ansøge om familiesammenføring i DK. MEN indtil da vil jeg da gerne have min kone på besøg vha. visum 3 måneder af gangen indtil hun bliver 24 år. Er det mulig for mig at søge visum til min kone i Irak? Info om mig:
Jeg læser til laborant på Uni.
Jeg er Dansk Statsborger OG har boet i landet siden 3 års alderen, altså ca. 19 år
Jeg har 60000+ kr hvis det bliver nødvendig.
Jeg bor i en lejlighed på 88 kvm sammen med min mor og far (3 pers)

Kan jeg ansøge om visum selvom hun er fra kurdistan (iraq)?

På Forhånd Tak

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 13.04.2009 14:34:06

Du kan læse om muligheden for, at din irakiske kone kan få turistvisum til Danmark, i dette notat:

http://www.nyidanmark.dk/NR/rdonlyres/C ... raksis.pdf

Kort fortalt vil dette kun kunne lade sig gøre, hvis I forinden har søgt om FS og det i den forbindelse er vurderet, at du har en betydelig tilknytning til Danmark. Og det vil jeg mene, at du har, når du er dansk statsborger og har boet i Danmark, siden du var 3 år.

Så ja, det vil i teorien være muligt, at din kone kan få et visum til Danmark. Men vejen frem imod det første visum vil være særdeles tung og langvarig. Det vil ikke være overraskende, hvis det tager mindst 1 år, før hun kan komme til Danmark første gang, og et afslag kan heller ikke udelukkes.

Og derfor vil jeg være helt ærlig og sige, at efter min mening bør I droppe denne ide med det samme og i stedet gå efter at benytte EU-reglerne.

Du bør derfor begynde at kigge dig om efter en bolig i enten Sydsverige eller Nordtyskland, og om nødvendigt også et nyt job i nærheden af grænsen, som du kan passe fra denne bopæl.

Når du så er flyttet til enten Sverige eller Tyskland, så har du krav på, at myndighederne her udsteder et gratis visum til din kone "uden unødigt ophold", d.v.s. i løbet af nogle få uger. Og her spiller hendes nationalitet ikke længere nogen rolle.

Næste skridt bør så være, at i søger om et opholdskort til hende i det pågældende land. Dette kan I strengt taget godt lade være med, så længe din kones visum stadig er gyldigt, men jeg anbefaler, at I alligevel søger om det, så snart hun er ankommet til Sverige eller Tyskland.

Når du så har boet i det pågældende land i mindst 10 uger og din kone har sluttet sig til dig og helst også fået sit opholdskort, selvom det sidste efter EU-domstolens kendelse i Metocksagen ikke er strengt nødvendigt, så kan du flytte tilbage til Danmark og bede om at få et nyt opholdskort til din kone i Danmark efter de samme EU-regler, som I brugte i Sverige eller Tyskland.

Og her gælder der bl.a. ikke nogen 24-års regel, ligesom der ikke er noget boligkrav, tilknytningskrav eller krav om bankgaranti. Til gengæld kommer din kone så ikke under integrationsloven og får dermed heller ikke tilbud om hjælp til at komme igang på det danske arbejdsmarked.

Men hun kan godt tage en uddannelse i Danmark, og hvis du selv er aktiv på det danske arbejdsmarked, så kan hun også modtage SU.

Og da alternativet i jeres tilfælde er at udsætte jeres liv sammen i op imod 4 år, så vil jeg mene, at fordelene ved at bruge EU-reglerne i jeres tilfælde mange gange opvejer både besvær og ulemper.

Men det afhænger selvfølgelig af en konkret vurdering, og der kan være forhold i dit liv, som jeg ikke kender til, der kan gøre det mindre attraktivt for jer at anvende denne løsning.

Sig derfor endelig til, hvis denne korte gennemgang af jeres muligheder har givet anledning til flere spørgsmål, end den har besvaret.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 13.04.2009 15:00:23

Ser lige, at du har skrevet, at du læser til laborant på "Uni". Hvis "Uni" er Københavns Universitet, så er det jo meget oplagt, at du kan bosætte dig en periode i Sydsverige.

Det største problem for studerende er som regel, om deres indkomst er høj nok til, at de kan opfylde forsørgelseskravet i Sverige. Så afhængig af, hvad du evt. har af fritidsjobs i forvejen, så kan det måske være nødvendigt at øge omfanget af erhvervsarbejde, som du har ved siden af dit studie. Og naturligvis også søge om studielån, hvis du ikke får det allerede.

Herudover skal du så bare sørge for at finde en bolig i Sydsverige, hvor huslejen ikke er alt for høj. Og da du selv er studerende, så vil din kone ikke kunne modtage SU i Danmark, før du er blevet færdig og er begyndt at arbejde. Så det er den ulempe, I primært må leve med, hvis I ikke vil vente i op imod 4 år på at kunne leve sammen.

Til gengæld vil I efter jeres flytning til Danmark fuldt lovligt kunne starte med at bo i dine forældres lejlighed, hvis der er plads og dette er ok med dine forældre. Den mulighed har I ikke efter de danske regler, hvor du fra dag 1. skal råde over din egen bolig, som oven i købet ikke må være en fremleje.

Som "hjemmeboende" er det endda lettere for dig at udnytte EU-reglerne end det er for alle mulige andre, da du ikke står med en dansk bolig, som du skal sælge, fremleje, sige op eller lade stå tom, medens du bor i Sverige.

Så hvis jeg var i dine sko, så ville jeg godt nok bare se at komme afsted til Sverige, jo før jo bedre.

lowas

Indlæg af lowas » 13.04.2009 15:06:15

Jamen det lyder godt det du har skrevet og er helt klart noget jeg vil overveje. Men her er problemet at jeg læser i Odense, men det er da vel ligemeget,er det ikke?Altså jeg pendler bare lidt mere. Og mht. su så får jeg ikke su men revalidering som er på 6300 kr/md(det er ikke kontanthjælp) så det er vel godt?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 13.04.2009 15:52:12

Nej så er der desværre et problem. For en revalideringsydelse er en social ydelse, og den kan du i modsætning til SU ikke tage med dig til andre EU-lande. Så hvis du ønsker at benytte dig af EU-reglerne, så kommer du til at droppe din revalideringsydelse og skifte til SU i stedet.

At pendle til universitetet i Odense fra en bopæl i Malmø er der derimod ingen problemer i. I princippet i hvert fald, for afstanden er godt nok lang, så i praksis bliver det selvfølgelig hårdt. Og udgiften til togbilletter eller månedskort vil desuden betyde, at du skal tjene mere for at opfylde forsørgelseskravet i Sverige, da dette opgøres ud fra dit rådighedsbeløb efter de faste udgifter er betalt.

En alternativ og måske mere fremkommelig løsning er derfor, at du finder dig et job i København til sommer, flytter til Sverige, tager et semesters orlov fra din uddannelse til efteråret, får din kone til Sverige, flytter tilbage til Danmark, og herefter genoptager dine studier i foråret 2010 på SU og studielån.

Hvad der i praksis kan lade sig gøre, kommer dog så i sagens natur også an på, hvad baggrunden er for, at du er havnet på revalidering. Og det er meget muligt, at du for din egen skyld bør lade færdiggørelse af din uddannelse komme i første række og familiesammenføringen i anden række.

Hvis du følger mit forslag om at finde et job i København og tage orlov fra din uddannelse, så kunne det måske godt føre til, at du i værste fald aldrig kommer i gang med den igen fordi du så pludselig står med kone og efter 9 måneder måske også et barn, som du skal forsørge, og derfor bliver "nødt" til at hellige dig det ufaglærte "midlertidige" arbejde, du nu engang har fundet.

Så afhængig af, hvor lang tid der er til, at du er færdig med din uddannelse, kunne det måske også alt i alt være en god idé at lade familiesammenføringen vente, som I jo tilsyneladende allerede har planlagt det.

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 13.04.2009 16:59:34

Når man bor i Odense, er der kortere og billigere vej til Flensburg i Tyskland, end til Malmö :D
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

lowas

Indlæg af lowas » 13.04.2009 18:29:14

Jeg takker rigtig mange gange for de gode råd. Jeg vil helt klart gøre som du siger og bruge denne EU taktik men har ikke langt igen med uddannelsen så begynder nok på denne EU taktik efter 1-2 år, MEN da "cutter" jeg stadig 2-3 år af, end hvis jeg venter, og det er jo rigtig godt.
PS: jeg har familie i malmø som kan finde mig en rigtig billig lejlighed så derfor foretrækker jeg malmø og omegn.

PS: Min kone har en søster der er svensk statsborger og bor i Stockholm. Hvis nu hun søger visum til min kone og jeg så gifter mig med hende i Sverige indenfor visumets periode også flytter hende hjem til min "midlertidlige" lejlighed i malmø. Her mener jeg at de ikke ser på MINE økonomiske forhold men på søsteren, og dermed ikke sætter krav til min indtjening.Også begynde hele molevitten defra.. Vil dette ikke være bedre og mere fordelagtig?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 13.04.2009 18:39:07

Nu bliver jeg en smule forvirret, for du skriver, at du vil gifte dig med din kone, når hun er kommet til Sverige. Men hvis I ikke er gift allerede, så er hun jo ikke din kone. Og hvis I er gift allerede, så er der ikke nogen grund til, at I gifter jer igen.

Anyway.

Hvis din kæreste/kone har en søster, som bor i Sverige, så er det da muligt, at søsteren kan invitere hende på besøg. Det afhænger så af de svenske visumregler, og dem kender jeg desværre ikke noget til.

Men det er rigtigt, at hvis din kærestes/kones søster inviterer hende til Sverige, så kigger de svenske myndigheder naturligvis ikke på din økonomi eller andet, som har med dig at gøre. Så kigger de kun på søsterens økonomi m.m.

Hvis I efterfølgende vil bosætte jer sammen i Malmø, så er det til gengæld ligegyldigt, hvem der har inviteret din kæreste/kone til Sverige. Så er det stadig dig, som skal opfylde forsørgelseskravet, hvis du vil have udstedt et opholdskort til din kone efter EU-reglerne.

Man kan ikke få udstedt et opholdskort til sin søster via EU-reglerne, andet end under nogle helt specielle betingelser, som givetvis ikke er opfyldt her. Og som det derfor kun vil skabe forvirring, hvis jeg forsøger at forklare.

lowas

Indlæg af lowas » 13.04.2009 19:08:37

Okay. jo jo hun er min kone, men troede det ville være nødvendigt at gifte os igen under svensk lov, men når det ikke behøves jamen så gør vi ikke det.
Okay så det er i bund og grund ligegyldigt hvem der invitere hende, når hun bliver bosat hos mig så gælder de samme regler.

Jamen nu har jeg forstået det hele, skal besøge min kone til sommer og der lægger vi planer osv.

Tusinde tak for hjælpen, det var rigtig flink af dig.

Naima

Indlæg af Naima » 15.04.2009 21:17:36

Hej
Jeg har hört om at et tysk ambassade er aabnet i det nordlige irak saa kunne det ikke vaere en god og hurtig maade at faa din kone hjem gennem Tyskland? Saa vidt jeg ved har hverken sverrige eller danmark ambassader i irak saa det hele körer gennem enten syrien eller tyrkiet.. Saa nemmere bliver det altsaa fra irak til dk gennem tyskland ikk?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 16.04.2009 13:58:58

Jeg tvivler meget på, at en irakisk statsborger kan få et visum til Tyskland, med mindre vedkommende er et nærtstående familiemedlem til en person, der bor i Tyskland. Tyskland har generelt lige så strikse visumregler som Danmark, og i nogle tilfælde er de faktisk mere strikse end de danske i praksis.

At der ligger en tysk ambassade i Irak er derfor ikke ensbetydende med, at de strør visa ud med rund hånd til højre og venstre. Men hvis Iowas kender nogen, der bor i Tyskland, så kan han da bede dem om at undersøge, om det vil være muligt for dem at invitere hans kone på besøg i Tyskland.

Muligheden er da værd at undersøge, selvom chancerne nok er små. Og uden en referenceperson i Tyskland, der går det givetvis slet ikke. Irak er nemlig et af de primære flygtningeproducerende lande p.g.a. den borgerkrig, som har hersket i landet, siden de vestlige styrker rykkede ind i 2003. Og derfor får en irakisk statsborger naturligvis ikke lov til at rejse til noget som helst land i Europa som turist.

Udstedelsen af et turistvisum til en irakisk statsborger vil nemlig meget ofte resultere i, at der lander en ansøgning om asyl på myndighedernes bord. Og det er man naturligvis ikke interesseret i, da det koster en frygtelig bunke penge at håndtere asylansøgninger, selv i de tilfælde, hvor ansøgningen resulterer i et afslag.

Der sidder f.eks. omkring 400 irakiske statsborgere i danske asylcentre, som har været i op til 11 år i Danmark, og som man ikke kan sende hjem, fordi Danmark ikke har fået en hjemsendelsesaftale på plads med de irakiske myndigheder.

Det er blandt andet den slags, som gør, at man er utroligt tilbageholdende med at udstede visa til irakiske statsborgere. Og det gælder givetvis ikke kun i Danmark men også i f.eks. Tyskland.

Naima

Indlæg af Naima » 16.04.2009 17:42:08

Jeg tror nu efter 3 aar i "Deutchland" at hvis de er gift saa kan han söge baade visum og derefter familiesammenföring. For hans kone vil ikke söge asyl da hun er gift med ham men istedet familiesammenföring efter tyske regler hvilket er meeget mildere end de danske.
Min mand er ogsaa iraker og vi kom til dk gennem tyskland.. Jeg tror det vil vaere lettere end sverige..

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 16.04.2009 17:54:40

Ja hvis Iowas flytter til Tyskland, så kan det godt lade sig gøre for ham at få sin kone til landet. Ligesom han også kan få sin kone til Sverige, hvis han flytter til Sverige, det er fuldstændig det samme.

Men nu var der jo lige en uddannelse i Odense, som skulle gøres færdig først.....

Besvar