Har vi en chance?

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

stonie
Geografisk sted: København

Har vi en chance?

Indlæg af stonie » 18.02.2009 09:02:05

Starter en ny tråd da jeg har brug for et hurtigt råd.

Af uvidenhed var min registrede partner for længe i DK på et Schengen, og fik et års indrejseforbud, som nu er overstået. Vi søger FS gennem en advokat, der er optimistisk, men det trækker ud.

Har han en chance for at få turistvisum på den baggrund?

Skal han have et arbejde at vende hjem til efter udløb af visa?

Så i ÆUGs nyhedsbrev at loven ændres pr. 1. marts, og som jeg læser det, er det lige præsis den form for overtrædelse, der bliver skærpelser for. D.v.s. at min partner skal nå at indlevere ansøgningen senest fredag d. 27. febr., hvis der er en chance for et visa.

Vil være glad for et hurtigt svar
stonie

Delfinus
AUG Board

Indlæg af Delfinus » 18.02.2009 18:00:18

Hvis han ikke længere har indrejseforbud, så kan han sagtens søge om visum.
Hvis I har indgivet en ansøgning om FS, ved de jo godt at han vil bosætte sig i Danmark, men det burde ikke have nogen betydning for et evt. visum, når nu I er gift.
Mht. job, er det ikke afgørende om han har arbejde. Men jo før han kommer afsted med sin visumansøgning, jo hurtigere får han jo et visum, og jo hurtigere kan I se hinanden.

stonie

Indlæg af stonie » 19.02.2009 08:11:44

Har før læst svar som dette fra Jerry til Lenepigen:

"Du har forsaaet teksten rigtigt, altsaa at man kan risikere afslag hvis us har mistanke om at din kæreste/mand vil tage permanent ophold.
Men den risiko er der jo med alle ansögere uanset hvor i verden de kommer fra.
Derfor skal man som regel stille bankgaranti ved förstegangssögende visum....dog ikk naar man er gift.

Derudover er det yderst sjældent at der gives afslag paa visum til ægtefæller.
Du skal ikk være nervös.
Nu ved jeg jo ikk hvad jeres planer er, men hvis İ skulle overveje fs, saa lad endelig være med at sige noget til us om det, da der saa er temmelig stor chance for et afslag. Men ellers burde der ikk være problemer med et ganske almindeligt besögsvisum."

så derfor var jeg ikke så optimistisk, men alt skal prøves :lol:
stonie

Delfinus
AUG Board

Indlæg af Delfinus » 19.02.2009 18:02:35

Et af vores vennepar havde ventet i 5-6 måneder på en afgørelse på FS, og da de gerne ville fejre jul og nytår sammen, besluttede de at søge tursistvisum imens at de ventede på at afgørelsen skulle komme, for så var de helt sikre på at han kunne være her til jul, og der var ingen problemer at med at få det visum til ham. Han tog ikke tilbage, for imens han var her på turistvisum fik de afgørelsen og fik sat opholdstilladelsen i passet...

stonie

Indlæg af stonie » 19.02.2009 20:35:32

Tak skal du have Delfinus

Kæmper med advokaten for at få et klart svar på. om vi er omfattet af ændringerne i Udlændingeloven, der træder i kraft 1. marts, der bl.a. lyder som følger:

»§ 4 c. En udlænding kan ikke få visum efter § 4, stk. 1, i 5 år, hvis udlændingen efter indrejsen uden fornøden tilladelse opholder sig i Danmark eller i et andet Schengenland ud over det tidsrum, der er angivet i det udstedte visum. Perioden udgør 3 år, hvis opholdet varer op til en måned ud over det angivne tidsrum.

Kan ikke gennemskue om dette er for alle, der har overtrådt visum-reglerne - eller om det er for fremtídige overtrædelser.

Vi kan næsten ikke nå at indlevere inden 1. marts, så jeg håber at vi bare kan indlevere en ansøgning så hurtigt som det nu er muligt.
stonie

Djengis

Indlæg af Djengis » 28.02.2009 21:19:29

Umiddelbart burde han kunne få visum.
Nu skriver du ikke hvor din partner kommer fra desværre. Men gå ud fra du har over 28 års dansk statsborgerskab og han er over 24.
Men du skal nok være forberedt på at skulle stille sikkerhed da han jo var her for længe sidst.

I øvrigt er sager om ægtefællesammenføring af registrerde partnere ofte noget nemmere at få igennem end "almindelige" ægteskaber.
De fleste sager jeg kender til har det taget mellem 2-3 måneder får de har fået opholds-og arbejdetilladelse og deres danske CPR nummer.
Lev livet mens du har det.
Gælder jo om at nyde det!

stonie

Indlæg af stonie » 28.02.2009 23:36:39

Tak Djengis
Min registrerede partner kommer fra Indien, hvor homoseksualitet er forbudt. Dette betyder, at min kæreste er nød til at rejse fra Sydindien til konsulatet i Delhi for at indgive en ansøgning, så vi vil godt være sikre på, at der i det mindste er en chance for at få et visum.

Har været på et enkelt besøg i Indien, som var en noget fustrerende oplevelse. Dels flyttede vi hotel hver 3. dag og var ofte ledsaget af en 3. person - også på hotellet - for at aflede opmærksomheden fra os som par. Og det lykkedes os kun at tilbringe 2 nætter sammen. Men bortset fra det, var Indien også en fantastisk oplevelse.

Tror du ikke at den nye stramning i udlændingeloven, som citeret ovenfor, betyder noget for vores ansøgning? Advokaten holder ferie, så jeg har ikke kunnet lokke et svar ud af ham.

Hvis jeg skal betale depositum, og vi under hans opholdet i DK på turistvisum får tildelt FS, får vi så depositum igen?

Selvfølgelig burde vi for lang tid siden have fået FS, da det er få dages overtrædelse, det drejer sig om. Og som det fremgår af US notater blev overtrædelsen begået af uvidenhed og ikke af ond vilje. Havde vi sat os bedre ind i reglerne, kunne vi sagtens have fulgt reglerne. Vi startede ankesagen 17 januar 2008 og den er ikke færdigbehandlet endnu - i dag er det 1 måned siden indrejseforbuddet belv ophævet... altså er der gået over 13 måneder. Overveje at klage til ombudsmanden, men det kan man jo først når sagen er overstået.

Under alle omstændigheder kan US ikke henvise os til at bo i Indien, hvor vi ikke kan bo som homoseksuelt par, så hvorfor ikke bevilge os den FS, så vi kan komme videre med vores liv?
stonie

Djengis

Indlæg af Djengis » 01.03.2009 06:28:51

Hejsa,

Altså for nu at starte med at være lidt "ond" rent juridisk er uvidenhed IKKE noget der på nogen måde fritager dig eller din mand for straf.
Altså det 1. års karens han fik får I intet ud af at anke for at sige det lige ud. At klage til ombudsmanden over at reglerne er som de er får du intet ud af. Uanset hvor uretfærdigt det end føles.

Nå tilbage til hvordan der findes en løsning på dette.

Det der taler for en hurtig sammenføring:
1: I er registreret - og normalt vil dette fritage dig fra at skulle stille garanti ved besøg, med efter et overstay kommer du nok til at stille garanti alligevel.
2: At homosexualitet er ulovligt i hans hjemland
3: Jeg får ud fra I ellers opfylder alle andre krav
3a: Du har over 28 år som dansk statsborger
3b: Han er over 24
3c: Der er under 8 års aldersforskel
3d: I er ikke i familie
3e: Du kan forsørge ham, du har tilstrækkelig bolig.
3f: osv osv

Det der taler imod jeres sag
1: Han blev på overstay (Igen uvidenhed er juridisk ingen undskylding)
2: I har kun set hinanden 1 gang
3: Kan blive set som proforma ægteskab for at han vil ud af Indien og du derfor hjælper ham med dette. (Lyder kynisk ja - men husk at US ser på de facto alle sager: Er dette måske snyd og fup)
4: Den åbne homosexuelle Indiske prins som bla var med til Stockholm Pride - ikke at det juridisk betyder noget, men det fakta gør jo noget menneskeligt ved folk.

Du skriver hans karenstid udløb 1. feb?
Dvs jeres sag nu skulle være klar til at blive behandlet.
Hvis du skal stille garanti for hans besøgs visum så ja får du det tilbage når han har fået FS. MEN da skal du sikkert stille ny garanti gældende i 7 år for FS. Men du slipper for problemet med at den 1. garanti forsvinder ned i statens kasse. (Egenligt din hjem kommunes kasse)

Det du/I har som fordel er at får du ham først herop vil I sansynligvis kunne få undtagelse fra en del bestemmelser dan det ar humanintiske årsager ikke vil være muligt at sende ham hjem da homosexualitet er ulovligt og han vil opleve grov cikane og blive forfulgt i sit hjemland.
Kræver dog at I kan rimeliggøre at dette faktisk sker og at hans sexualitet er kendt af familie mv.

Egenligt burde han kunne søge asyl pga human omstændigheder - men asyl reglerne er jeg desværre ikke så godt inde i. Men det kræver dog han KAN komme til DK først.

Men der skulle intet være til hindre for han får et visum til danmark.
Han har jo overstået sin straf og er derfor jo igen en lovlydig mand.

Håber da han snart får afleveret ansøgningen så der kan komme gang i jeres liv sammen.

Mvh
Djengis

stonie

Indlæg af stonie » 01.03.2009 08:26:22

Djengis, tak for dine meget objektive svar.

Er klar over at jeg ikke kan klage over 1 års karans, men når der er en ankemulighed, som vi har benyttet os af, burde anken være færdigbehandlet i god tid før karensens udløb, da ankemuligheden ellers må siges at være tom luft.

Før udvisningen boede vi sammen i 4 måneder i København (og blev registrerede i København), men vores livs fejltagelse er, at vi troede at hans Schengen-opholdatilladelse i Grækenland også gjaldt i DK. Checkede med US omkring arbejdstilladelsen, og fik at vide at den ikke gjaldt i DK, men talte desværre med en af US sure medarbejdere, der kun svarede med et-stavelses ord på spørgsmålet. Og jeg anede ikke, at jeg også skulle have spurgt om opholdstilladelsen. Er klar over at det påhviler os uanset at overholde reglerne.

Min mand rejste tilbage til Grækenland, hvor jeg besøgte ham 2 gange. Udvisningen fra DK blev bl.a. forkyndt med et stempel i hans pas, så en fornyelse af arbejds-/opholdstilladelse i Grækenland var udelukket og han vendte tilbage til Indien omkring 1. maj 2008.

Vi har en advokat med speciale i udlændinge-omådet og han fik udvirket at FS kunne indgives igen omkring 1. maj 2008, og den har så cirkuleret mellem US og Ministeriet siden. Den er nu tilbage i US, hvor jeg har på deres anmodning endnu en gang har insendt erklæring fra kommunen, at jeg ikke har modtaget kontanthjælp. US skal så tage stilling til OM DE VIL BEHANDLE sagen og i givet fald oplyse sagsbehandler samt forventet ekspedisionstid. Det er nu 1½ måned siden...

Vi overholder alle krav til at få bevilget FS. Men aldersforskellen er mere end 8 år. Og vi har begge tidligere været registrerede...

På Udenrigsministeriets hjemmeside fremgår i rejsevejledningen for Indien at homoseksualitet er forbudt i Indien. Og advokaten har fremsendt yderligere dokumentation også at det er socialt uacceptabelt. Bkl.a. bruges det af det indiske politi til afpresning af penge og seksuelle ydelser!

Undervejs har der været adskillige perioder, hvor vi kunne forvente svar fra US eller Ministeriet og derfor har det været enormt svært at planlægge besøg i Indien. Nu håber vi på, at der snart kommer et brev, hvor US beder mig stille garantien for 7 år. Og da man skal handle rimeligt hurtigt på US breve er jeg nød til at vente..... igen.

Så hvis den nye ændring i udlændingeloven ikke forhindrer det, vil vi selvfølgelig hurtigst muligt indgive en ansøgning om turistvisum.
stonie

stonie

Indlæg af stonie » 01.03.2009 09:20:58

For en god orden skyld skal det nævnes at udvisningen var en ren dansk udvisning, der ikke er registreret i Schengen-systemet, men som sagt stemplet i hans pas.

Iøvrigt Djengis, er jeg meget taknemlig for dit overblik. Det er rart at vide hvor vi står og hvilke muligheder der er.

Er selvfølgelig ikke blind for Sveriges-løsningen, men må ikke fremleje lejligheden, så vi kommer til at leve i et flytte-rod i mange måneder frem plus udsigterne til at min mand først kan starte på danskundervisning osv i en fjern fremtid er ikke tillokkende.
stonie

Djengis

Indlæg af Djengis » 01.03.2009 10:48:45

Hej igen Stonie,

Godt så.

Først og fremmest skal der ikke herske tvivl om at de mere end 8 år i forskel IKKE taler til jeres fordel. Men ved registreret partnerskab virker det ikke til at det tæller så meget som ved "alm" ægteskaber. Hvorfor skal jeg ikke kunne sige :)
Jeg forventer her at du er den ælste.

Du er ikke den eneste som oplever problemer med at se hvad man må eller ikke må med opholds tilladelser, arbejdstilladelser mv.
Vi er meget priviligerede som Danske statsborgere - vi har fri bosættelses ret i Norden samt UK jo. Samt ret til (som EU borger) at flytte over alt i EU i max 6 måneder uden job. (ser bort fra pensionister olign)
Det samme gælder IKKE for ikke EU statsborgere jo. Men det har vi en tildens til at glemme.

Altså når udvisningen er RENT dansk - og IKKE Schengen bestemt er der intet der kan forhindre et besøgs visum til Schengen ud fra reglerne.

Og det vil jeg absolut anbefale I gør med det samme!

Jo mere I arbejder på at være sammen jo mere "presser" I US og jo hurtigere vil man kunen få en afgørelse.
Det er meget almindeligt at man får et turist visum mens ansøgningen om ægtefælle sammenføring behandles og får OT mens man er i DK.

Mht Sveriges løsningen - så ja - den vil du kunne bruge - MEN - og her er et stort MEN - hvorfor?
Det vil medføre en masse ekstra arbejde for dig - og jeg kan ikke se det vil hjælpe i længden.
Sveriges løsningen er primært til de tilfælde hvor US afviser/sikkert vil afvise pga mistanke om proforma/tvangs ægteskab eller hvor man ikke opfylder krav om økonomi/bolig/alder/tilknytning. Samt fætter/kusine ægteskaber.

Fordelen i at få ham op på turist visum er også at du vil kunne søge om processuelt ophold mens US behandler FS ansøgningen. Dvs han vil kunne blive i DK lovligt mens i venter. Husk i den forbindelse at få en god rejseforsikring til ham der dækker i DK.

Og dansk undervisning vil han kunne få hvis du betaler for det imens.
Men han må IKKE arbejde i ventetiden.

Så det er bare at få sendt den besøgs visum ansøgning afsted og pres på US for at de får behandlet ansøgningen. Jeg går ikke ud fra han ejer nok og har tilstrækkeligt med penge til at få et turist visum. Så fra han indgiver ansøgningen til den kommer til US går 1 uge - derefter er det at ringe ind 2 gange om ugen til US for at høre til hvad der sker.
Og klart få din bank til at være klar med de 60.000 i sikkerhed.

Husk at være meget omhyggelig med ansøgning og invitation. Jo bedre I er forberedt og har alle papir med og alt korekt jo hurtigere går det hele.

Både ambasaderne og US kan godt arbejde hurtigt og effektivt.

Min kæreste fik fx sit 1. visum til DK med det samme da han søgte på ambasaden i Bangkok.
Han havde papir på hvad han havde i banken, at han havde kreditkort, ejer bil og lejlighed, at han havde et job at komme tilbage til - og efter 10 min på ambasaden fik han svaret ja - du kan få visum. Fik et dokument der bekræftiger det og beskeden kom med billet og rejseforsikring og vi sætter dit 90 dages visum i dit pas.

Så det kan lade sig gøre.

stonie

Indlæg af stonie » 01.03.2009 17:51:15

Tak for det grundige svar.

Vi vil straks gå i gang med at søge visum til ham. Faktisk har han en lejlighed leaset i hans navn og en sum penge i banken - men intet arbejde. Kan man vente med at vælge hvilken type visum man søger, til man snakker med konsulatet?

Kan man ligefrem håbe på et hurtigt behandlet turistvisum?

Jeg kan jo bl.a. medsende en kopi af brev fra advokaten, der refererer US notat i forbindelse med udvidningen, hvor US er opmærksomme på, at overtrædelsen er gjort af uvidenhed.

Hjemmesiden for konsulatet i Delhi har en god information om, hvad der skal bruges, og jeg kan spørge om de skal bruge yderligere, når jeg bestiller tid hos en dansk medarbejder. Og et andet sted på Forum har jeg læst at ambassaden i Bangkok har en godt "invitationsbrev"

Vi forsøger og håber det bedste.
stonie

Djengis

Indlæg af Djengis » 01.03.2009 18:06:35

stonie skrev:Tak for det grundige svar.
så lidt :)
stonie skrev:Vi vil straks gå i gang med at søge visum til ham. Faktisk har han en lejlighed leaset i hans navn og en sum penge i banken - men intet arbejde. Kan man vente med at vælge hvilken type visum man søger, til man snakker med konsulatet?
Intet job - intet turist visum.
I skal søge om besøgs visum - altså hvor du inviterer ham. Det skal behandles hos US da 1: Han havde overstay i DK og 2: Han har ikke et job i sit hjemland.
Ambasaden vil selv ændre det til en turist ansøgning hvis og såfremt der kan gives et turist visum istedet for et besøgs visum (det er egenligt det samme - men besøgs skal behandles af US - et turist giver ambasaden med det samme)
stonie skrev:Kan man ligefrem håbe på et hurtigt behandlet turistvisum?
Intet job - ingen hurtig behandling.

stonie skrev:Jeg kan jo bl.a. medsende en kopi af brev fra advokaten, der refererer US notat i forbindelse med udvidningen, hvor US er opmærksomme på, at overtrædelsen er gjort af uvidenhed.
God ide - det skal du også henvise til når du render US på dørene efter din mand har søgt visum.
stonie skrev:Hjemmesiden for konsulatet i Delhi har en god information om, hvad der skal bruges, og jeg kan spørge om de skal bruge yderligere, når jeg bestiller tid hos en dansk medarbejder. Og et andet sted på Forum har jeg læst at ambassaden i Bangkok har en godt "invitationsbrev"
Check - check - check og 5X check at ALT er korekt udfyldt og ALLE papir er som de skal være. Den mindste fejl og behandlingstiden eksploderer.
Så burde det ikke være noget problem.

Mvh
Djengis

stonie

Indlæg af stonie » 01.03.2009 22:45:29

Endnu en gang mange tak for dine grundige svar.

Stonie
stonie

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 02.03.2009 11:03:04

Djengis skrev:Mht Sveriges løsningen - så ja - den vil du kunne bruge - MEN - og her er et stort MEN - hvorfor? Det vil medføre en masse ekstra arbejde for dig - og jeg kan ikke se det vil hjælpe i længden.
Sveriges løsningen er primært til de tilfælde hvor US afviser/sikkert vil afvise pga mistanke om proforma/tvangs ægteskab eller hvor man ikke opfylder krav om økonomi/bolig/alder/tilknytning. Samt fætter/kusine ægteskaber.
Dette er jeg ikke helt enig med Djengis i. Det er nemlig sådan, at EU-borgere på næsten alle punkter er bedre stillet m.h.t. familiesammenføring end danske statsborgere er i Danmark.

De vigtigste fordele ved at komme under EU-reglerne er:

* Myndighederne i det land, hvor man bor (f.eks. Sverige) skal udstede et gratis visum til ægtefællen eller partneren "uden unødigt ophold". Man slipper dermed for at vente de cirka 4 måneder, som synes at være den øjeblikkelige sagsbehandlingstid for at få et visum til Danmark jævnfør andre indlæg.

* Når ægtefællen eller partneren er ankommet, så må han begynde at arbejde med det samme i det land, hvor man bor, f.eks. i Sverige.

Ved senere flytning til Danmark (efter 10 uger eller mere) gælder desuden følgende fordele:

* Der stilles ingen krav til alder, udover at begge skal være myndige.

* Der stilles intet tilknytningskrav.

* Der stilles intet boligkrav. Man kan således f.eks. bo i en fremlejet bolig eller hos sine forældre, det kan man ikke efter de danske regler.

* Man skal ikke stille bankgaranti. Dette giver en konkret økonomisk besparelse.

* Man risikerer ikke, at Udlændingeservice "formoder" proforma eller tvang p.g.a. f.eks. aldersforskel, fætter/kusine ægteskab eller andet.

* Man får 5 års opholdstilladelse med det samme i stedet for 2 og slipper dermed for at skulle søge om forlængelse flere gange.

* Man får permanent opholdstilladelse efter 5 år i stedet for 7.

* Ægtefællen eller partneren har bedre muligheder for at blive i Danmark efter dødsfald eller skilsmisse, hvis han er her efter EU-reglerne.

* Man slipper for den indvandringsprøve, som er vedtaget af Folketinget, og som forventes indført i slutningen af 2009.

Der er dog også enkelte ulemper ved at komme under EU-reglerne:

* Ægtefællen eller partneren har ikke ret til starthjælp i Danmark eller til andre former for sociale ydelser før efter 5 år.

* Ægtefællen eller partneren kan kun modtage dansk SU, hvis man selv er aktiv på det danske arbejdsmarkedet.

* Ægtefællen eller partneren kommer ikke ind under integrationsloven og har dermed ikke ret til f.eks. løntilskudsjob m.h.p. udslusning på det danske arbejdsmarked.

Men hvis ulemperne ikke er afgørende, så er der, som det fremgår, så mange fordele ved at komme under EU-reglerne, at det bestemt godt kan være "besværet" værd, også selvom det var muligt i stedet at komme under de danske regler.

Men naturligvis afhænger det også meget af ens konkrete situation. Arbejde man f.eks. i Nordjylland, så er det ikke let at passe dette job fra en bopæl i et andet EU-land.

Men for folk, som bor og arbejder i Hovedstadsområdet, der er det jo omvendt ikke det helt store problem at rykke over på et lejet værelse i Sydsverige i 3 måneder, medens de fremlejer deres danske bolig. Og tilsvarende naturligvis, hvis man arbejder i Sønderjylland eller måske på Fyn.

Der er da noget besvær og nogle udgifter forbundet med dette, javel, men man sparer jo altså også sig selv for en mængde senere besvær samt udgifterne til bankgarantien.

Og råder man ikke i forvejen over en bolig, som opfylder boligkravet, eller har man svært ved at låne penge til at stille bankgarantien, så er det helt oplagt at bruge EU-reglerne i stedet for de danske.

Besvar