Hej
Jeg mødte tilfældigvis en sød pige i Filippinerne da jeg var i landet af andre årsager sidste år, og da jeg besøgte hende igen i April valgte vi at blive forlovet. Vi har endda købt vielsesringe.
Nu vil vi gerne finde den letteste måde at få hende lovligt til Danmark, så vi kan giftes her (det synes lettere end at blive gift i Filippinerne og få det accepteret her, men det er også i høj grad for at hun kan se landet og møde mine forældre inden vi giftes.)
Desværre har hun ikke en overflod af dokumentation for tilknytning til Filippinerne - ingen ejendom, børn, kæledyr, eller job som tillader ferie.
Jeg tænker at vi derfor skal nøjes med at søge om 10-15 dage, som det foreslås her på ÆUG.
Jeg håber egenligt bare at få feedback fra andre, der har skullet søge kort ophold for deres kæreste fra Hovedgruppe 3-lande. Har nogen fået afslag/godkendelse i lignende situationer?
Bør jeg i min VU2-formular skrive, at jeg står for rejseomkostninger/ophold, og skal jeg "indestå økonomisk for ansøgeren?"
Hvor besværligt er det at bevise, at vi er i et reelt forhold? Jeg har været sammen med hende på to forskellige rejser nu, og boet med hende i 2½ uge i alt... Kan naturligvis vedhæfte billeder sammen. Men må vi ikke sige, at vi er forlovede? Eller bare ikke sige, at vi håber at blive gift mens hun er her? Hvad bør/kan jeg bruge for at vise, vi er i et nært forhold? (jeg er klar over, at de er ligeglade med hvor mange online-samtaler vi har haft)
Er der nogen der kan foreslå alternative EU-lande, som ville tage imod en filipinsk turist uden videre? Jeg har slet ikke noget imod at tage til et andet EU-land med hende og så bare smutte forbi Danmark for at blive gift, så hvis der er nogen der ved hvor en filipinsk turist har lettilgængelig mulighed for at søge visum i EU, så ville det også hjælpe meget som en backup, hvis de danske myndigheder skulle afvise os.
Jeg vil gerne takke for enhver vejledning eller sågar bare opmuntring. Hvis nogen bare kunne fortælle mig, om jeg skal bekymre mig i første omgang, ville det i sig selv hjælpe. Måske har vi en rigtig god chance, måske ikke, og jeg aner det ikke...
Sidst - Hvis vi var gift, ville det "garantere" at vi kunne få turistvisum, eller er det lige så usikkert efter ægteskab?
Edit: Og --- hvor lang tid tager det egentligt VFS at give svar på en ansøgning? Jeg vil helst ikke miste en flybillet fordi de pludselig tog 2 måneder...
Visum til min forlovede fra Filippinerne
Re: Visum til min forlovede fra Filippinerne
Hej Sorenzo44, hvad endte du med? jeg står i lidt samme situation og vil gerne høre om noget erfaring