Hej.
Jeg håber i kan hjælpe mig.
Min mand og jeg blev gift for lidt over en måned siden på Kap Verde, hvor han er fra. Jeg er her stadig og skal være her en måned endnu.
Vi har været sammen i halvandet år og det er 11. Gang jeg er her. Vores plan var at søge et besøgs visum til ham når han har fået nyt pas osv med sit nye navn - vi har nemlig taget hinandens efternavne. Man kan ikke søge til Danmark fra Kap Verde, så han/vi skal et smut til Ghana og søge.
Nu er vi så i den lykkelige situation at jeg er blevet gravid. Derfor søger jeg lidt råd og vejledning til hvad der så er smartest herfra.
Umiddelbart tænker jeg at vi skulle søge et visum fra start December, så han kan være i Danmark til fødslen osv - som vil være i februar. Men er det fornuftigt at skrive i sin visum ansøgning? Egentlig havde vi i forvejen tænkt os at skrive/sige at vi planlægger at bosætte os sammen i Kap Verde (hvilket ikke er tilfældet, men for at prøve at undgå et afslag)
Det ville vi nok stadig sige, men jeg er lidt bekymret for om de vil være så umenneskelige at give et afslag fordi de er bange for vi søger familiesammenføring i forbindelse med fødslen?
Kap Verde er et gruppe 1 land, så egentlig ville der vel skulle en rigtig god grund til et afslag? Men i og med at han meget gerne vil være med til fødslen, og at desuden er en ret dyr omgang at skulle til Ghana for at søge - så vil vi gerne sikre os bedst muligt og mindske risikoen for afslag.
Jeg håber i har nogle gode råd til et nygift og vordende forældre par