Afslag på Visum ansøgning (Fillipinerne)

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Riisiko941
Indlæg: 2
Tilmeldt: 15.08.2023 16:35:34

Afslag på Visum ansøgning (Fillipinerne)

Indlæg af Riisiko941 » 29.10.2023 10:33:12

Jeg skriver for at høre om der er andre Par som står/har stået i lignende situation som min kæreste og jeg.

Min kæreste og jeg mødte hinanden på tinder tilbage i Februar 2022. Vi skrev sammen og talte dagligt sammen over whatsapp, og besluttede hurtigt at jeg skulle besøge hende i min ferie i September 2022.
Jeg brugte 14 dage på Filippinerne hvor vi faldte virkelig godt i spænd sammen og alt gik ligeså godt som vi havde håbet og troet på. Vi brugte også tid sammen med hendes familie og jeg følte mig virkelig glad i deres selskab. Vi fik taget en masse billeder sammen og set en del på filippinerne, alt i alt en fantastisk tur.

Da jeg kommer hjem, besluttede jeg mig for at begynde at spare en del penge sammen for at kunne gå i gang med søge om turist visum til hende, for at hun kunne prøve at komme til Danmark, opleve vores kultur, møde min familie og venner.

Min kæreste arbejder som sekretær på en skole, og havde i den forbindelse fået papir/dokumentation på at hun havde fri/orlov de 57 dage vi havde ansøgt om, også så der ikke skulle være nogen tvivl om hvorvidt hun ville rejse hjem igen, efter visums udløb.

Vi beslutter os for at bruge et Visum bureau på Filippinerne, for at sikre os at vi får ALLE dokumenter fremskaffet, underskrift på alt osv., også fordi vi i forvejen synes det kunne virke lidt kompliceret at søge om visum og vi var bange for at få afslag fordi vi havde overset et dokument eller manglede en oplysninger eller noget andet.

Vi sender ansøgningen 30 september i år (og søger om 57 dage fra midt december til start februar 2024)

Vores ansøgning ender med at fylde 512 A4 ark med dokumenter, beviser på vores forhold, screenshot af whatsapp chat og video chat, bevis på mit arbejde og hendes arbejde og papir på hendes ferie/orlov, og naturligvis også min fuldmagt på at jeg vil stå for alle hendes udgifter under hendes ophold

Men her 17 oktober får vi afslag!

Afslaget bliver sendt i en engelsk version og i en dansk version.

Den danske version er kort og melder bare ud at vi har fået afslag pga punkt 13 "DER ER RIMELIG TVIVL OM, HVORVIDT DU HAR TIL HENSIGT AT FORLADE MEDLEMSSTATERNES OMRÅDE INDEN VISUMMETS UDLØB"

Den engelske version melder også ud omkring punkt 13 (ovenstående) , men derudover står der også anført at vi ikke har set hinanden i et år, og at de 14 dage vi har tilbragt sammen på Filippinerne, ikke kan anses for være fyldstgørende for at kunne være kærester.
De har derfor vurderet, at hun ikke er omfattet af den gruppe af personer fra Filippinerne, som generelt kan få visum.
ud fra deres vurdering finder de derfor, at hendes bånd til hjemlandet er svage og usikre.

Vi er begge 2 RYSTEDE! ... vi er dybt dybt frustreret, ked af det, modløse og aner ikke vores levende råd.

Mit spørgsmål er så nu kære medlemmer :

hvad kan vi gøre ?
hjælper det at klage over afgørelsen ?
Er der andre som har oplevet lignende og hvad gjorde i derfra ?

Håber inderligt på et lille hint om hvordan vi kan komme videre herfra ... håber på at der er en som enten har prøvet det samme eller en som ved mere om tingene end vi gør.

gambler
Indlæg: 423
Tilmeldt: 16.01.2017 09:50:07

Re: Afslag på Visum ansøgning (Fillipinerne)

Indlæg af gambler » 29.10.2023 12:22:47

ja man kan klage, tager lang tid med at få svar - og tror ikke man skal forvente en ændring :

ja 14 dage er meget lidt for at blive vurderet som at være kærester - det er jo nok mere en ferieflirt,
og efterflg. kontakt om det tlf / chat osv, desværre er helt uden betydning, der vægtes kun ''direkte'' kontakt

så uanset hvor urimeligt du/i synes det er, så er afslag nok efter ''bogen'' fordi Fillipinerne er gruppe 3 land,
og du kan jo selv læse vilkår på nyidanmark, specifikt under betingelser for gruppe 3

derudover er der lidt flere afslag fra Fillipinerne pga visum misbrug (overstay) fra ''andre'' det kan jo nu engang ikke
nedfældes i nogen § eller regler, men det er som det er

min egen mening er at 512 sider, er lidt vel rigeligt, og næsten spam, af unødig information, som viser at man absolut ikke
har læst nogen regler vilkår, de ligeglade med internet kommunikation, dit arbejde

derimod er de intresseret i ansøgers andre ting der godtgør hjemrejse, som familie, evt. børn, ejendom og lign
men det er de så ikke ''nået til, fordi de allerede afviser pga kort tids kærsteforhold

i må desværre mødes noget mere, og så evt. søge igen - desværre er det så også at når der først er givet afslag,
så kan det være endnu sværere at få visum

JAND
Indlæg: 13
Tilmeldt: 04.04.2023 16:02:07

Re: Afslag på Visum ansøgning (Fillipinerne)

Indlæg af JAND » 01.11.2023 19:54:11

Min kæreste som også er fra Filippinerne og jeg har været hele møllen igennem. Vi søgte schengenvisum til Sverige 2 gange, og fik afslag begge gange.
Vi søgte efter EU reglerne selvom vi ikke var gift. Vi havde også kun mødt hinanden kort tid, men kendt hinanden længere tid.

Afslaget via EU reglerne var begrundet med at vi kun havde mødt hinanden kort tid, og derfor mente de ikke vi havde et reelt forhold. Ligesom vi heller ikke var gift. Afslag efter normal visumpraksis blev begrundet med at der var tvivl om hvorvidt min kæreste ville rejse hjem igen. Begge afslag er efter bogen. Havde vi været gift kunnet få visum efter EU reglerne alene på den baggrund.

Vi klagede over begge afslag, men retten fastholdte ambassadens beslutning.

Da jeg bor i Sverige har vi søgt om opholdstilladelse efter Svenske regler. Vi søgte online fra Filippinerne 25 august 2023, og skal til interview i Bangkok på den svenske ambassade 18 december 2023 - Dog er aftalen rykket til marts 2024 da økonomien skal hænge sammen. Når vi har været til interview, skal vi vente på den endelige beslutning. Vores ansøgning er komplet og har ikke skulle indsende yderlig dokumenter.

Min anbefaling er at mødes nogle flere gange, og lære hinanden at kende rigtig godt. Jeg har erfaret at det er vigtigt.
jeg vil understrege at man ikke behøver anvende agenter til visumansøgning - Det er ret simpel, og der står på checklisten hvilke dokumenter man skal vedlægge. Hverken mere eller mindre.

Held og lykke

PS.
Ja det er frustrende

Besvar