Tyrkisk militærtjeneste og visum

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
row

Tyrkisk militærtjeneste og visum

Indlæg af row » 27.11.2008 14:33:13

(har også postet under "Øvrigt")

Hej, jeg er ny herinde, men har et meget presserende spørgsmål, som jeg håber I kan hjælpe med.

Sagen er, at min kæreste d. 20. november fik visum på 90 dage her til Danmark, men han blev i denne uge indkaldt til militærtjeneste. Derfor er han bange for at blive taget af lufthavnspolitiet og nægtet udrejse/indrejse og i stedet blive sendt i militæret.

Ved nogen om det er muligt at søge udsættelse af militærtjeneste og hvor man kan gøre det? Jeg har søgt herinde men har ikke rigtig fundet svar på dette - ved I hvor jeg kan søge oplysninger?

PÅ forhånd tak for hjælpen - jeg håber virkelig nogen har svar

jerry
Geografisk sted: Tyrkiet/Sverige

Hejsa

Indlæg af jerry » 27.11.2008 19:55:22

Hejsa.
Jeg ved at man kan faa udsat sin militærtjeneste i forbindelse med b.la uddannelse. Kender en del som startede paa universitet og dermed fik udsat militærtjenesten. Men ogsaa man kan paa andre grundlag, men ved det desværre ikk med sikkerhed. Vil godt pröve at spörge min mand som selv er tyrker og har været i mili. Maaske han ved noget. Men ellers skal din kæreste maaske henvende sig paa ambassaden og höre dem hvordan han skal forholde sig. Hvornaar er han indkaldt til militæret? For som regel saa anholder de kun folk der bevidst er udeblevet fra militæret, men saa faar de som regel heller ikk visum. Men jeg vender tilbage enten i aften eller imorgen.

row

Indlæg af row » 27.11.2008 20:09:53

Hej, tak for dit svar!

Jeg vil blive rigtig glad, hvis du vil spørge din mand. Jeg har søgt lidt på nettet om mili i tyrkiet nemlig, men der står ikke meget, så lidt insider-viden vil være dejligt!

Han er ikke studerende, så den mulighed er nok udelukket :(

Han modtog indkaldelsen til militæret en uge efter visum var blevet givet - jeg ved derfor ikke om ambassaden er klar over at han er blevet indkaldt.. Jeg er ikke klar over, hvornår han skal ind, blot at han har fået besked på at melde sig hos militæret (det er første henvendelse fra militæret). Ved du hvor lang tid der går fra man modtager papirer og til man skal aftjene værnepligten?

Jeg siger til ham, at han skal henvende sig til ambassaden og høre hvordan de forholder sig til det.

Tak igen!

azade
Geografisk sted: Danmark - indtil videre

Indlæg af azade » 28.11.2008 13:20:19

Hvis han går ind på den lokale karakol er jeg sikker på at han kan få det udsat. Da min mand fik den første henvendelse gik der omkring et halvt år før han skulle begynde, så jeg tror ikke han bliver tvunget til at begynde med dags varsel.

row

Indlæg af row » 28.11.2008 13:25:26

Hvor er jeg glad for at læse dit svar!
Jeg siger til ham med det samme, at han skal tjekke hans papirer, hvornår indkaldelsen egetnlig er og så få ham afsted til den lokale karakol, hvis det er nødvendigt at få det udsat!

azade
Geografisk sted: Danmark - indtil videre

Indlæg af azade » 28.11.2008 14:24:55

God idé. Jeg kender i hvert fald mange, der har fået deres tjeneste udsat. Men han skal nok ikke sige, at det er fordi han vil rejse til udlandet.

row

Indlæg af row » 28.11.2008 17:09:55

Du ved vel ikke hvilken begrundelse de har givet til militæret for deres udsættelse?
For min kæreste studerer ikke og han har ikke rigtig anden grund end at han skal besøge mig. Du tror ikke de vil give udsættelse selvom han står med hjemrejsebillet der viser han kommer tilbage?
Vil arbejde eller fx sygdom i familien være grund til udsættelse?

Mrs.Uysal

Indlæg af Mrs.Uysal » 14.01.2009 23:50:38

Min mand har fået sin militærtjeneste udsat flere gange. Og han skrev at det var pga. universitetet... Så de tjekker åbenbart ikke efter om det passer eller ej :) Og han sidder her i Sverige hos mig nu, så for os har det ikke været noget problem.

Besvar