visum til DK for thailandsk borger.

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Beraru
Indlæg: 73
Tilmeldt: 29.06.2016 12:26:51

visum til DK for thailandsk borger.

Indlæg af Beraru » 05.12.2022 19:58:42

Hej

Jeg er EU borger med fast ophold i DK.Konen er thailandsk borger og hun har også fast ophold.
Hendes søn, som er ovre 21 år gammel, vil gerne på besøg.

Hvilket visum skal vi ansøge om?

Visit friend, fiancé, partner?
Visit relatives?
Family members of EU National?

Jeg tænker det sidste, da jeg er vært?
Og er det stadigvæk klogest at gøre det via nyidanmark, dvs lave en invitation til ham, hvorefter han skal booke en tid på VFS i Bangkok?
Hvordan beviser han, at han er min familiemedlem?Skal jeg vedhæfte hans dåbsattest og vielsesattesten, når jeg laver invitationen online?

Eller skal det være konen, der laver en invitation til ham?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: visum til DK for thailandsk borger.

Indlæg af skaanebo » 05.12.2022 20:11:18

Du er "EU national", hvis du bor i DK, ikke er dansk statsborger, men statsborger i et andet EU-land, og der søges visum til DK.

Beraru
Indlæg: 73
Tilmeldt: 29.06.2016 12:26:51

Re: visum til DK for thailandsk borger.

Indlæg af Beraru » 05.12.2022 20:27:33

skaanebo skrev:
05.12.2022 20:11:18
Du er "EU national", hvis du bor i DK, ikke er dansk statsborger, men statsborger i et andet EU-land, og der søges visum til DK.
Jamen, jeg er EU borger og bor&arbejder i Danmark.Har fast ophold.

Kan/skal stedsønnen søge efter EU reglerne eller efter de sædvanlige regler, dvs besøge familie eller almindelig turistvisum?

Vedr visum efter EU reglerne.Man kan søge, hvis man er over 21 år gammel og dependent af EU ægtefælle, man hvordan beviser vi, at han er økonomisk afhængig af os?

Beraru
Indlæg: 73
Tilmeldt: 29.06.2016 12:26:51

Re: visum til DK for thailandsk borger.

Indlæg af Beraru » 05.12.2022 23:11:39

Jeg tror umiddelbart, det er mere sikkert at søge som besøgende familiemedlem, altså ikke efter EU regler.

Dvs lave en invitation online...I så fald skal hans mor være værten eller er det bedre det er mig?

Hvis han søger efter EU reglerne, kan jeg frygte afslag, da jeg ikke ved hvordan vi kan bevise han er afhængig af os.

Nogen der har gode inputs?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: visum til DK for thailandsk borger.

Indlæg af skaanebo » 06.12.2022 11:04:13

Visacentret og ambassade/konsulat har vejledningspligt. Tag kontakt og find ud af, hvordan de tolker reglerne, og hvad der i givet fald vil være mest hensigtsmæssigt for jer.

Ved ansøgning efter EU-regler er visum gratis, mens der skal betales gebyr af andre.

Beraru
Indlæg: 73
Tilmeldt: 29.06.2016 12:26:51

Re: visum til DK for thailandsk borger.

Indlæg af Beraru » 06.12.2022 12:12:16

Har allerede kontaktet den Danske Ambassade i Thailand og bedt dem om lidt vejledning herom.
Jeg håbede bare det var nogen herinde som har stået i den samme situation.

Beraru
Indlæg: 73
Tilmeldt: 29.06.2016 12:26:51

Re: visum til DK for thailandsk borger.

Indlæg af Beraru » 07.12.2022 02:36:38

Jeg roder nu rundt i Visa Handbook og, efter at have læst kapitlet om visum omfattet af EU reglerne, er ikke så pesimistisk i hvad angår ansøgning efter EU reglerne.

Det centrale er, i min optik, at han skal bevise, at han er økonomisk afhængig af mig/min kone.Som jeg læser det, er der intet specifik krav om, at han måske kan forsøge sig selv, via lønnet arbejde og der er heller ikke krav om længden af denne afhængighedsforhold eller det beløb, han er hjulpet med af enten mig/konen.

Er det rigtigt forstået?Skal vi forsøge via EU reglerne?

''According to the case-law14 of the Court, the status of ‘dependent’ family member is the
result of a factual situation characterised by the fact that material support15 for that family
member is provided by the EU citizen or by his spouse/partner. The status of dependent
family members does not presuppose a right to maintenance. There is no need to examine
whether the family members concerned would in theory be able to support themselves, for
example by taking up paid employment.
In order to determine whether family members are dependent, it must be assessed in the
individual case whether, having regard to their financial and social conditions, they need
material support to meet their essential needs in their country of origin or the country from
which they came at the time when they applied to join the EU citizen (i.e. not in the host
Member State where the EU citizen resides). In its judgments on the concept of dependency,
the Court did not refer to any level of standard of living for determining the need for financial
support by the EU citizen16.
The Directive does not lay down any requirement as to the minimum duration of the
dependency or the amount of material support provided, as long as the dependency is genuine
and structural in character.''

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: visum til DK for thailandsk borger.

Indlæg af skaanebo » 07.12.2022 10:11:22

Jeg ville afvente svar fra ambassaden. Det er et tolkningsspørgsmål.

Beraru
Indlæg: 73
Tilmeldt: 29.06.2016 12:26:51

Re: visum til DK for thailandsk borger.

Indlæg af Beraru » 07.12.2022 14:35:11

Med al respekt for Ambassaden, men medarbejdernen, som svarede på min henvendelse, vidste ikke, at direkte efterkommere over 21 år, som forsøges af enten EU hovedpersonen eller dennes ægtefælle, er betragtet som familiemedlemmer ifølge EU retten.
Derudover, i hvad angår hvordan dette afhængighedsforhold kunne bevises, var vedkommende heller ikke bekendt med punkterne i Visakodekset.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: visum til DK for thailandsk borger.

Indlæg af skaanebo » 07.12.2022 19:09:39

Er det en sagsbehandler, du har talt med, eller er det bare en tilfældig receptionist, som ikke kender de nærmere detaljer i sagsbehandlingen?

Beraru
Indlæg: 73
Tilmeldt: 29.06.2016 12:26:51

Re: visum til DK for thailandsk borger.

Indlæg af Beraru » 07.12.2022 20:08:43

Tror ikke det var en sagsbehandler, nærmere en Public Officer...Det skete via email.

Jeg har virkelig brug for den mindste form for guide eller hjælp ift hvilken vej vi skal gå.
Ansøgning efter EU regler eller efter nationale regler.

Ved ikke hvad er sværere at bevise, at han er forsørget af os, for at blive betragtet som familiemedlem og søge efter EU reglerne eller at han har en grund til at returnere til Thailand(ung, uden fast arbejde i Thailand), hvis vi søger efter nationale regler.

Kunne det være en idé om at søge efter de nationale regler og, ved afslag, bede dem om at behandle ansøgningen på ny, men efter EU reglerne?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: visum til DK for thailandsk borger.

Indlæg af skaanebo » 07.12.2022 21:39:11

Altså hvad lever han af? Er han reelt afhængig af at få penge fra jer?

Beraru
Indlæg: 73
Tilmeldt: 29.06.2016 12:26:51

Re: visum til DK for thailandsk borger.

Indlæg af Beraru » 07.12.2022 22:13:12

Arbejder på hotel, reception, men intet fast, det vi kalder vikararbejde i Danmark.
Tjener cirka 100 kr pr vagt, 500 THB

Bor sammen med sin mormor i en lejet lejlighed i Bangkok.
Alle udgifter er dækket af os.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: visum til DK for thailandsk borger.

Indlæg af skaanebo » 07.12.2022 22:52:02

Jeg ville søge efter EU-regler i første omgang i så fald. Vedlægge dokumentation for, at I dækker de faste udgifter. Fx gennem bankoverførsler, eller at I betaler huslejen.

Gives der afslag efter EU-regler, er det jo ikke verdens undergang, men at få et visum efter de andre regler er umiddelbart sværere, når hans indkomst er, som den er.

Beraru
Indlæg: 73
Tilmeldt: 29.06.2016 12:26:51

Re: visum til DK for thailandsk borger.

Indlæg af Beraru » 10.03.2023 20:29:33

Opdatering

Da drengen indgav ansøgningen på VFS Global i Bangkok begyndte de straks med at forlænge det ene og det andet, alt fra rejseforsikring og penge på kontoen, indtil jeg bad ham om at give telefonen, så jeg kunne tale med dem og fortælle lidt om reglerne for visum til familiemedlemmer af EU borgere i Danmark.Der er nemlig ikke de samme krav som der er for "almindelig" turistvisum.
Ret skal være ret, jeg tror heller ikke, der er mange thaiere som søger visum efter EU reglerne.

Derefter, lidt snak frem og tilbage med personalet på Ambassaden om hvorvidt han er forsørget af os.Her henviste jeg igen til Visa Kodekset osv.

Endelig blev der givet visum, nu har vi sendt ansøgningen afsted for EU ophold.
Nu må vi se hvad der sker, men jeg tror de er lidt mere strikse i SIRI.
Hvis han får afslag på opholdskortet, vil dette påvirke eventuelle kommende visum ansøgninger til Danmark?

Besvar