Visum til tyskland i bangkok

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Keld H
Indlæg: 4
Tilmeldt: 09.04.2022 10:42:25

Visum til tyskland i bangkok

Indlæg af Keld H » 09.04.2022 10:49:46

Hej vi er blevet bedt om at forlade schengen, og vi har ellers taget bopæl i Tyskland, så nu har vi bestilt tur til Bangkok d. 20.4.22
Vi har en aftale om at afhente min kones pas på indvandrer kontoret i Schleswig d. 19.4. og der vil vi også få udleveret en invitation til at min kone kan komme retur hertil.
Vi har aftalt møde på VSF kontoret i bangkok d. 22.4. og er derfor i et rimeligt tidspres hvis der er noget vi skal have med eller udfylde hjemmefra.

Til mødet i Schleswig skal vi medbringe Original vielses attest, meldebestätigung, bevis for min opsparing, samt flybilletter.

Er der andre ting vi skal have med til Bangkok?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Visum til tyskland i bangkok

Indlæg af mh1 » 09.04.2022 11:28:12

'Vi' skriver du? Du er vel næppe blevet bedt om at forlade Schengen, og hvis I har taget bopæl i Tyskland (jeg går ud fra at du er dansk sb) og du er behørigt registreret, opfylder betingelserne for at være 'vandrende arbejdstager/pensionist/selvforsørgende' og I har søgt opholdskort til din ægtefælle, må det være en fejl.

I stedet for at haste til Bangkok, kan I klage.
mh
Rådgiver for ÆUG

Keld H
Indlæg: 4
Tilmeldt: 09.04.2022 10:42:25

Re: Visum til tyskland i bangkok

Indlæg af Keld H » 09.04.2022 11:45:04

Ja min kone er blevet bedt om at rejse ud.

Aner ikke hvor jeg skulle klage, har sendt det til Solvit og intet hørt fra dem, så rejsen er bestilt til Thailand.

Har forelagt MRAK sagen til kontoret i Schleswig men de fastholder at den sag drejer sig om et par der allerede var gift inden indrejse i Schengen. Og at min kone kom på et turist visum og det derfor var/er ulovligt.

Hvis Solvit giver os ret vil jeg søge erstatning.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Visum til tyskland i bangkok

Indlæg af skaanebo » 09.04.2022 12:39:24

Har I søgt op ophold for dine kone efter EU-regler eller efter tyske regler?

Lyder som om, I kun har søgt efter tysk lov.

Keld H
Indlæg: 4
Tilmeldt: 09.04.2022 10:42:25

Re: Visum til tyskland i bangkok

Indlæg af Keld H » 09.04.2022 14:32:38

Vi har sagt det er efter eu lov vi søger, så hvordan skal jeg kunne se om det er efter tysk lov?

vi har fået et dokument EU L 243/35 med annulering af schengen visa

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Visum til tyskland i bangkok

Indlæg af skaanebo » 09.04.2022 15:25:02

I må jo bedst selv vide, om I har udfyldt en ansøgning om opholdskort efter EU-lovgivning (specielt ansøgningsskema til brug for EU-borgere og deres medbragte familie fra tredjelande), eller om I har søgt efter den lovgivning, der gælder generelt i Tyskland.

Et eller andet siger mig, at der er gået noget helt galt i jeres kommunikation til myndighederne. Og det kunne meget vel være, at I har udfyldt et forkert ansøgningsskema.

Der er således ingen regler i EU's lovgivning, der siger, at det er forbudt for en tredjelandsborger at gifte sig under et besøg i Schengenområdet og dernæst søge om opholdskort efter EU's regler om den frie bevægelighed for EU-borgere og deres medbragte familie.

Jeg synes, I bør ringe til hotlinen for SOLVIT hurtigst muligt, så den sag kan blive løst. Forlad jer ikke på e-mails, det går for langsomt.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Visum til tyskland i bangkok

Indlæg af mh1 » 10.04.2022 09:18:40

Udfyld hurtigst muligt den rette ansøgning, den SKAL myndighederne i øvrigt modtage uanset om visum er udløbet:

https://service.berlin.de/dienstleistung/324282/
(du kan vælge at se den på engelsk, hvis det er nemmere)
Nede på siden går du på

Formulare
Angaben zur Ausstellung einer Aufenthaltskarte

hhv, hvis du vælger den engelske side:
Forms
Angaben zur Ausstellung einer Aufenthaltskarte (Information on the issue of a residency permit card)

hvor du finder den rigtige ansøgningsformular. Den er på tysk, engelsk, fransk og italiensk, og den samme formular bruges både for dig og for din ægtefælle.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar