Forlængelse/fornyelse af multi-entry visum

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Navigatøren
Indlæg: 5
Tilmeldt: 05.11.2016 04:39:54

Forlængelse/fornyelse af multi-entry visum

Indlæg af Navigatøren » 06.04.2022 09:35:54

God dag.

Da min ægtefælle er blevet meget alvorlig syg, rejste min svigermor selvfølgelig hertil så hurtigt som det kunne lade sig gøre fra Belarus. Hun har et multi-entry flerårs visum, men desværre udløber det om knap en måned. Jeg var inde på nyidanmark.dk for at se om mulighed for forlængelse af gyldighedsperioden og/eller ansøgning om et nyt visum uden først at skulle rejse tilbage til Belarus. Er der nigen som ved hvordan man gør, hvis det overhovedet er muligt?

Min kone skal helt sikkert være indlagt i en længere periode, her taler vi måneder.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Forlængelse/fornyelse af multi-entry visum

Indlæg af mh1 » 07.04.2022 09:25:14

Måske:
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2022/419
"Forlængelse af et meddelt visum
§ 22. Et visum forlænges under en udlændings ophold her i landet af Udlændingestyrelsen til i alt 90 dages ophold, når der foreligger force majeure eller humanitære hensyn, der forhindrer udlændingen i at udrejse før udløbet af gyldighedsperioden eller varigheden af det ophold, hvortil der er udstedt visum.
Stk. 2. Et visum kan under en udlændings ophold her i landet endvidere forlænges af Udlændingestyrelsen til i alt 90 dages ophold, hvis visumindehaveren fremlægger dokumentation for alvorlige personlige årsager, som kan begrunde en forlængelse af gyldighedsperioden eller varigheden af opholdet.
Stk. 3. Ansøgning om forlængelse indgives inden udløbet af det gældende visum til Udlændingestyrelsen."
mh
Rådgiver for ÆUG

Navigatøren
Indlæg: 5
Tilmeldt: 05.11.2016 04:39:54

Re: Forlængelse/fornyelse af multi-entry visum

Indlæg af Navigatøren » 08.04.2022 08:16:53

Tak for svaret.

På nyidanmark.dk er der 2 formularer Den første er hvis man vil forlænge antal dage på til en 90 dage, for folk som kun har visum for et mindre antal dage. Jeg formoder den ikke kan bruges, da det er gyldighedsperioden der ønskes forlænget og ikke antal dage, da hendes visum er for 90 dage. Desværre udløber visa'et efter ca. 30 dages ophold.

Den anden formular er, hvis man ønsker ar forlænge udover ud over de 90 dage, hvor man då kan få et nationalt visum. Det er heller ikke det som ønskes, så den kan vel heller ikke bruges?

Ved du, eller andre, om der findes en formular, eller om man "bare" skal sende et brev med dokumentation fra hospitalet, når det drejer sig om gyldihedsperioden?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Forlængelse/fornyelse af multi-entry visum

Indlæg af mh1 » 09.04.2022 11:33:01

Jeg vil tro, at det er forlængelse udover 90 dage, som kommer nærmest det, som ønskes, så brug den og vedlæg dokumentation fra hospitalet, samt en begrundet ansøgning. Der er næppe noget sted, du kan finde en formular der passer til netop denne situation.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar