Krav om 12 måneder.

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
nynneliv
Indlæg: 20
Tilmeldt: 07.01.2017 15:50:03

Krav om 12 måneder.

Indlæg af nynneliv » 10.02.2022 12:40:03

Hejsa.

Når man ansøger om Visa, Hvor det er en vært der inviterer, er der et krav om at man skal have set hinanden fysisk indenfor de sidste 12 måneder. Er der nogen der ved om dette krav også gælder for ægtefæller?

Mvh.

nynneliv
Indlæg: 20
Tilmeldt: 07.01.2017 15:50:03

Re: Krav om 12 måneder.

Indlæg af nynneliv » 03.03.2022 11:11:40

Er der slet ikke nogen som ved lidt om dette her?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Krav om 12 måneder.

Indlæg af skaanebo » 03.03.2022 13:37:23

Jeg kender ikke svaret. Spørgsmålet er også, om det krav overhovedet stadig gælder, når man tager situationen med corona og rejserestriktioner i betragtning? Man kan i hvert fald mene, at myndighederne burde tage det hensyn.

Men du kan jo spørge hos SIRI: https://siri.dk/

nynneliv
Indlæg: 20
Tilmeldt: 07.01.2017 15:50:03

Re: Krav om 12 måneder.

Indlæg af nynneliv » 07.03.2022 11:39:04

Jeg spørger også fordi at jeg ikke kan finde dette krav stå nogen steder, faktisk har jeg kun set det stå på ægteskabudengrænsers hjemmeside?
Men, en bekendt har for nylig fået afslag på dette grundlag, og derfor må det vel være et krav.

Nå men tak for svar - og tippet med SIRI.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Krav om 12 måneder.

Indlæg af mh1 » 09.03.2022 12:17:10

Kravet er, at man skal have et normalt kæresteforhold:
“For at der kan gives visum til kærester, skal det dokumenteres, at parret har haft et sædvanligt forudgående personligt kendskab til hinanden i kraft af et fast kæresteforhold. Det er i den forbindelse en forudsætning, at parret kender hinanden og har mødt hinanden personligt. Det er ikke tilstrækkeligt, at parret har haft telefonisk og/eller skriftlig kontakt, fx via internettet. Hvis parret fx kun kender hinanden gennem telefonisk, skriftlig eller kontakt via internettet gives der afslag på visum.”

Det tolkes erfaringsmæssigt som at man ikke har dette normale forhold, hvis man ikke har haft fysisk kontakt de seneste 12 mdr.

Det kan så forekomme urimeligt at kravet fastholdes under en pandemi med tilhørende lukning af grænser og stop for flyforbindelser, men ikke mere urimeligt end at pensionister, som ville være rejst tilbage til DK fra et ikke-EU-land før de havde været der mere end 6 mdr., har mistet deres pensionstillæg, fordi de var for længe ude.

Visumproblemet kan løses ved at den i Danmark bosiddende rejser den anden vej, og parret dermed har mødtes fysisk indenfor 12 mdr.

I og med at kravet om ‘normalt kæresteforhold’ og de 12 mdr. kun er oplyst som gældende for ikke-gifte, vil jeg mene at der IKKE stilles sådant krav, når man har en vielsesattest.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar