Visum til Schengen eller højskoleophold

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Alex2500
Indlæg: 11
Tilmeldt: 30.06.2021 01:59:33

Visum til Schengen eller højskoleophold

Indlæg af Alex2500 » 07.07.2021 01:50:59

Hej venner

Jeg er gift med en pakistansk pige (hovedgruppe 5) og dermed er det stort set umuligt med ægtefælle der kan opnå besøgs-visum til DK.

Jeg kan først flytte til Sverige om 6 måneder (arbejdsmæssige årsager). Jeg vil i mellem tiden gerne finde en anden løsning.

Er der nogen muligheder hvor det er muligt at opnå Schengen visum i et andet Schengen-land? Altså hvor det er relativt lige til?

Er højskoleophold muligt for personer fra hovedgruppe 5?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Visum til Schengen eller højskoleophold

Indlæg af mh1 » 08.07.2021 13:03:05

Reglerne er stort set ens for gruppe 5-borgere, og som hovedregel får man kun visum på grundlag af invitation, og da kun fra en person, som bor i det land man ønsker visum til. Corona-situationen gør ikke sagen lettere. Pakistan anses for højrisikoområde, og det vil være svært til umuligt at få visum.

En ansøgning fra en dansk gift pakistansk statsborger om visum til højskoleophold vil højst sandsynligt vække mistanke; læs fx afgørelsen her:

https://www.udln.dk/da/Praksis/Studie/F ... RH_2018_90

Hastværk er lastværk, når det gælder familiesammenføring. Seks måneder er lang tid når man sidder og tænker på dem, men de forsvinder hurtigere end man forventer. Sidste år sad jeg fast godt 5 måneder i Tyskland og kunne kun kommunikere med min mand på WhatsApp og mail. I de første år af vores ægteskab måtte vi bo i hvert vores land, og sås kun 7-14 dage 3 gange årligt. Det gik altsammen.
mh
Rådgiver for ÆUG

Alex2500
Indlæg: 11
Tilmeldt: 30.06.2021 01:59:33

Re: Visum til Schengen eller højskoleophold

Indlæg af Alex2500 » 12.07.2021 01:32:59

Hej mh. Jeg er enig. Det er ikke så lang tid med ca. 6 måneder og kan faktisk også selv tage på et efterårsferie besøg. Det var bare for se at om der dog alligevel var en åbning et besøg. Men vi lægger så energi i det kommende ophold i Sverige i stedet :)

Besvar