Visum for min afdøde søns kæreste til DK

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Krebsen
Indlæg: 2
Tilmeldt: 23.04.2021 16:45:19

Visum for min afdøde søns kæreste til DK

Indlæg af Krebsen » 23.04.2021 17:03:29

Min søn (48 år gl) døde 7/1-2021 og efterlader sin søn på 3 og sin kæreste, alle med bopæl i Kenya. Den 3-årige er dansk statsborger. Jeg har søgt visum til min svigerdatter 3 gange og fået afslag alle 3 gange. Begrundelsen er, at det forventes, at hun ikke vil rejse tilbage til Kenya, selvom hjemrejsen er bestilt og reserveret. Er der nogen, der ved, hvordan skal man bære sig ad med at opnå et visum?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Visum for min afdøde søns kæreste til DK

Indlæg af skaanebo » 23.04.2021 18:27:58

Kenya er i hovedgruppe 3. På nyidanmark.dk kan man læse det følgende:


Hovedgruppe 3 omfatter lande, hvis statsborgere som udgangspunkt vurderes at udgøre en væsentlig risiko for ulovlig indvandring i Danmark eller andre Schengenlande.

Følgende lande er for tiden placeret i hovedgruppe 3:

Armenien, Aserbajdsjan, Burma (Myanmar), Burundi, Cameroun, Egypten, Elfenbenskysten, Filippinerne, Georgienvii, Ghana, Hviderusland (Belarus), Indien, Jordan, Kenya, Kuwait, Marokko, Rusland, Rwanda, Sierra Leone, Sri Lanka, Tyrkiet, Uganda, Ukrainevii, Vietnam.

vii Indehavere af biometriske pas udstedt af Georgien og Ukraine er fritaget for krav om visum ved indrejse i Danmark.

Hvis du er statsborger fra et land i hovedgruppe 3, skal du som udgangspunkt have en vis tilknytning til din vært i Danmark for at få visum.

Der gives som udgangspunkt visum til:

Ægtefæller

Faste samlevere eller kærester

Børn uanset alder og deres medfølgende ægtefæller

Forældre og deres medfølgende ægtefæller

Søskende og deres medfølgende ægtefæller.

Herudover gives der visum til:

Niecer, nevøer og børnebørn under 18 år, der ønsker at rejse til Danmark med henblik på ferieophold uden ledsagelse

Nære bekendte af tidligere udstationerede danskere

Mindreårige sponsorbørn

Ansøgere, der skal ledsage et ældre svagt familiemedlem.

Der kan desuden gives visum til ægtefæller, faste samlevere og kærester til samt mindreårige børn af danske statsborgere, som er fast etablerede i udlandet (udlandsdanskere).

For at der kan gives visum til kærester, skal det dokumenteres, at parret har haft et sædvanligt forudgående personligt kendskab til hinanden i kraft af et fast kæresteforhold. Det er i den forbindelse en forudsætning, at parret kender hinanden og har mødt hinanden personligt. Det er ikke tilstrækkeligt, at parret har haft telefonisk og/eller skriftlig kontakt, fx via internettet. Hvis parret fx kun kender hinanden gennem telefonisk, skriftlig eller kontakt via internettet gives der afslag på visum.

Der gives heller ikke visum med henblik på kærestebesøg, hvis du som visumansøger og/eller din vært er registreret som gift med en anden person, da kæresteforholdet mellem dig og værten i den situation ikke kan anses for dokumenteret. Dog kan du få visum, hvis det dokumenteres, at ægteskabet er ophørt ved endelig skilsmisse.

For alle andre end ægtefæller, faste samlevere, mindreårige børn og forældre, giver udlændingemyndighederne afslag på visum, hvis vi vurderer, at tilknytningen til hjemlandet ikke er af en sådan styrke, at det med tilstrækkelig sikkerhed er sandsynliggjort, at du rejser hjem igen efter visumopholdet. I denne vurdering bliver der bl.a. lagt vægt på, hvilken form for opholdstilladelse du vil kunne søge om.

Hvis den form for opholdstilladelse, som du vil kunne søge om, er undtaget fra karensreglerne (fx ægtefællesammenføring) kan vi give visum, selv om vi vurderer, at der er en risiko for, at du benytter dit visum til at søge om længerevarende ophold i Danmark.

Udlændingemyndighederne giver afslag på visum, uanset hvilken relation du har til værten, hvis vi vurderer, at der er en høj risiko for, at du vil tage fast eller længerevarende ophold i Danmark eller i de øvrige Schengenlande.

Dette kan fx være tilfældet, hvis du giver udtryk for, at du ikke vil udrejse igen, når dit visum udløber, eller hvis du tidligere har udvist en adfærd, der indikerer, at du ikke kun ønsker et kortvarigt ophold. Det kan også være tilfældet, hvis der er konkrete indikationer på, at din vært i Danmark tidligere har inviteret personer, der har misbrugt deres visum.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Visum for min afdøde søns kæreste til DK

Indlæg af skaanebo » 23.04.2021 18:29:12

Du skriver intet om, hvad hendes tilknytning til Kenya er. Har du fast arbejde? Det er den slags, man vurderer på baggrund af.

Saranatalie
Indlæg: 124
Tilmeldt: 03.03.2021 05:04:58

Re: Visum for min afdøde søns kæreste til DK

Indlæg af Saranatalie » 30.04.2021 23:44:03

Hvad er mindre aarige sponsorboern

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Visum for min afdøde søns kæreste til DK

Indlæg af mh1 » 01.05.2021 13:47:28

Et barn som en person i DK er sponsor for via fx PlanBørnefonden, dvs. et bestemt mindreårigt barn som personen i DK regelmæssigt sender penge til, som tilskud til barnets forsørgelse og uddannelse. Barnet er normalt ikke forældreløst, og har dermed en tilbagevendelsesforudsætning, nemlig mindst én forælder i hjemlandet.
mh
Rådgiver for ÆUG

Coper
Indlæg: 35
Tilmeldt: 16.11.2009 18:20:56

Re: Visum for min afdøde søns kæreste til DK

Indlæg af Coper » 01.07.2021 23:12:44

Ville det være muligt at søge familie sammenføring via EU regler for ens barnebarn samt enke?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Visum for min afdøde søns kæreste til DK

Indlæg af skaanebo » 02.07.2021 12:35:37

I og med at der ikke er etableret et fælles samliv i EU mellem barnebarn, barnets mor og jer, så er svaret umiddelbart nej.

Hvis jeg har forstået det rigtigt, så nåede jeres søn og barnets mor heller ikke at gifte sig?

Umiddelbart er det bedste råd at sørge for, at barnets mor får sig en fast stilling og noget at vende tilbage til i Kenya, således at hun ikke kan mistænkes for at ville tage varigt ophold i Danmark under et visumbesøg.

Besvar