Visum efter EU regler (Corona rest.) til Sverige

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
kbh2020
Indlæg: 9
Tilmeldt: 31.12.2020 12:07:27

Visum efter EU regler (Corona rest.) til Sverige

Indlæg af kbh2020 » 31.12.2020 12:16:32

Hej alle

Jeg står i en situation hvor jeg har giftet mig med en pige, som er pakistansk statsborger. Jeg arbejder i DK og har en god stilling. Jeg overvejer at flytte til Sverige og derefter invitere hende via EU ordning. Jeg har læst mig fremtil at visum (alle typer) bliver ikke udstedt pga. Corona.

Hvad er mine muligheder for at invitere hende ?

På forhånd tak.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Visum efter EU regler (Corona rest.) til Sverige

Indlæg af mh1 » 01.01.2021 13:31:23

Der er som udgangspunkt pga. coronasmitten forbud mod indrejse for bl.a. pakistanske statsborgere, og der udstedes generelt ikke visum til pakistanske statsborgere MEN en ægtefælle til en EU-borger bosat i Sverige må godt indrejse hvis de har gyldigt visum, så din ægtefælle kan godt søge og formodentlig få visum, når du sender hende en invitation.

"3 § /Träder i kraft I:2020-12-22/ En utlänning som reser till Sverige från en annan stat än en EES-stat eller Schweiz ska nekas inresa i landet och avvisas.

Första stycket gäller :!: inte :!: för en utlänning som
5. har en sådan familjeanknytning som anges i 3 a kap. 2 § första stycket, 5 kap. 3 § första stycket 1-4 eller 3 a § utlänningslagen (2005:716) till en person som omfattas av någon av punkterna 1-4 eller till en svensk medborgare," (dvs. bl.a. ægtefælle til en EU-borger).
mh
Rådgiver for ÆUG

kbh2020
Indlæg: 9
Tilmeldt: 31.12.2020 12:07:27

Re: Visum efter EU regler (Corona rest.) til Sverige

Indlæg af kbh2020 » 01.01.2021 16:43:36

Hej mh

Tak for dit svar, mening er også at jeg skal flyt til Sverige. Problemet er bare når ambassaden har skrevet på deres hjemmesiden at visum ansøgninger til Sverige vil ikke blive processeret så hvordan kan hun søge om et visum fra Islamabad.

https://www.swedenabroad.se/en/embassie ... -covid-19/

Jeg har allerede fundet et lejlighed i Malmø via boplats Syd.

Tak på forhånd

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Visum efter EU regler (Corona rest.) til Sverige

Indlæg af mh1 » 03.01.2021 11:45:11

Som udgangspunkt trumfer EU-reglerne de nationale regler, og Sverige skal derfor give visum og dermed behandle en ansøgning fra ægtefæller til EU-borgere. Det kan jeg se at de pt ikke agter at gøre, men de behandler ansøgninger om opholdstilladelse.

Hun kan derfor søge om familiesammenføring, dvs. om opholdstilladelse, som ægtefælle til EU-borger og forvente at den bliver behandlet. Det vil så tage længere tid end de max 14 dage det må tage for en visumansøgning. Når hun får opholdstilladelsen følger der så visum med.

https://www.migrationsverket.se/Privatp ... sambo.html

https://www.migrationsverket.se/Privatp ... erige.html
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar