Visum og vielse: DK, Sverige, Tyrkiet?

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
sara dunja
Indlæg: 32
Tilmeldt: 30.12.2020 13:36:07

Visum og vielse: DK, Sverige, Tyrkiet?

Indlæg af sara dunja » 30.12.2020 16:31:49

Jeg er dansk statsborger bosat i Danmark. Min kæreste er Tyrkisk statsborger bosat i Tyrkiet. Vi vil gerne giftes og bo sammen i Sverige. Vi forsøger at finde ud af den hurtigste og glatteste vej til at dette kan lykkes. Jeg er færdig med min uddannelse til sommer og påtænker så at flytte til Sverige. Indtil da vil vi gerne at han kan komme her på et visum. I den forbindelse nogle scenarier og spørgsmål til disse.
Oven i alt dette kommer selvsagt corona-restriktionerne. Dem tager jeg ikke i betragtning i mine spørgsmål da de løbende forandrer sig. Men hvis nogen kender til nogle konkrete facts vedr. visum til DK eller Sverige eller øvrige Schengen ifm. corona, så er jeres input også kærkomne!

Scenarie 1) Han kommer til DK på et visum, vi bliver gift i DK, og derefter flytter jeg til Sverige hvor vi starter processen med at søge opholdstilladelse.
- Egentlig tror jeg ikke dette kan lade sig gøre pga de høje krav Danmark stiller til turistvisum, og de skrækscenarier jeg i den forbindelse har læst om at han skal have en sum penge på sin konto som han slet ikke har. Kan det lade sig gøre for mig at invitere ham til Schengen via et andet land end Danmark når det er her jeg bor...?

Scenarie 2) Vi bliver gift i Tyrkiet. Så kommer han til DK på et visum. Og herefter til Sverige og søge opholdstilladelse.
- Er der nogle udfodringer i at få vores ægteskab registreret og anerkendt i DK og i Sverige hvis vi bliver gift i Tyrkiet?
- Er det lettere for ham at få visum til DK når vi er gift, eller stilles der stadig de samme krav?

Scenarie 3) Vi bliver gift i Tyrkiet. Glem visum til DK, det er for svært. Jeg tager til Tyrkiet mens jeg skriver min Bachelor. Først når jeg er flyttet til Sverige, kan han komme herop.
- På visum eller med midlertidig opholdstilladelse da vi allerede er gift?

Øvrige spørgsmål til ovenstående scenarier:
- Er det smartest at blive gift før han kommer her første gang? Eller er det smartest at han kommer her på et visum for at vi kan blive gift? Bør vi i så fald pointere at formålet med hans besøg er at vi vil giftes, eller bør vi undlade at nævne det?
- Kan det overhovedet lade sig gøre for ham at få visum til Sverige når han ikke har de midler til rådighed der kræves? Er det i Sverige tilstrækkeligt at jeg har midler og skriver under på at jeg står for hans udgifter under opholdet? Gør det nogen forskel at vi er gift?
- Hvordan kan det bedst lade sig gøre at vi kan være sammen og bo sammen i Sverige i de 2 år vi skal det, før vi kan søge om familiesammenføring og permanent ophold? På svensk midlertidig opholdstilladelse? EU-opholdskort? Visum?
- Andre behjælpelige kommentarer??

Mange tak :)

sara dunja
Indlæg: 32
Tilmeldt: 30.12.2020 13:36:07

Re: Visum og vielse: DK, Sverige, Tyrkiet?

Indlæg af sara dunja » 30.12.2020 19:38:16

Jeg har et supplerende spørgsmål til visum:

På nyidanmark.dk står der at en ægtefælle til en EU-borger som benytter eller har benyttet sin ret til fri bevægelighed, lettere og hurtigere kan få visum. Hvis min kæreste og jeg bliver gift mens jeg er i Tyrkiet, kan vi benytte os heraf. Han skal i så fald i sin visumansøgning dokumentere at jeg har benyttet eller planlægger at benytte min ret til fri bevægelighed i forbindelse med indrejse og ophold i Danmark. Jeg er dansk statsborger, så den regel gælder ikke i Danmark. Men gælder den for mig i Sverige? Har vi de bedste chancer for et Schengen-visum hvis vi 1) er gift, og 2) jeg flytter til Sverige og han så søger visum efter EU-reglerne?

Hvad indbefatter at jeg benytter, har benyttet, eller planlægger at benytte min ret til fri bevægelighed? At jeg bor i Sverige? At jeg arbejder i Sverige? At jeg planlægger enten det ene eller det andet? Hvad er tilstrækkeligt som dokumentation herfor?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Visum og vielse: DK, Sverige, Tyrkiet?

Indlæg af skaanebo » 31.12.2020 15:31:45

Ja, det er lettere at få visum, hvis I er gift, og hvis du bor i et andet EU-land. Så har man nemlig en hel generel ret til at få visum, og det kan kun nægtes, hvis man udgør en fare for den offentlige sikkerhed og orden.

sara dunja
Indlæg: 32
Tilmeldt: 30.12.2020 13:36:07

Re: Visum og vielse: DK, Sverige, Tyrkiet?

Indlæg af sara dunja » 25.01.2021 17:30:20

Tak for svar.

Jeg har et andet spørgsmål:
Når min mand og jeg er blevet gift i Tyrkiet og jeg er flyttet til Sverige, er det så bedst at
1) Søge besøgsvisum til min mand uden at sige at vi planlægger at søge om familiesammenføring, og derpå søge familiesammenføring efter EU-regler når han er kommet til Sverige på sit visum;
2) Søge besøgsvisum til min mand og oplyse at vi planlægger at søge om familiesammenføring, og derpå søge familiesammenføring efter EU-regler når han er kommet til Sverige på sit visum;
3) Søge direkte om familiesammenføring efter EU-regler mens min mand stadig er i Tyrkiet ?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Visum og vielse: DK, Sverige, Tyrkiet?

Indlæg af skaanebo » 25.01.2021 19:50:59

1 eller 3. Det er svært at sige pga. coronasituationen. Udstedes der besøgsvisum, så der er det selvfølgelig det hurtigste. Men situationen kan også være sådan, at man ikke udsteder visum overhovedet. Og så kan det være hurtigere at søge om opholdskort med det samme.

Besvar