Ny lov vedr. besøgsvisum

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

TCDK
Indlæg: 15
Tilmeldt: 10.11.2019 10:11:58

Ny lov vedr. besøgsvisum

Indlæg af TCDK » 11.11.2019 10:17:46

Vi bøvler pt. gevaldigt med min forlovedes besøgsvisum til Danmark, og har fået oplyst at der er en ny lov omkring krav til forsørgelse.
• Personal bank certificate – should show that you have 350 DKK per day of your intended stay in Denmark

o The Commission Implementing Decision of 14.5.2019 amending Commission Decision No C (2010) 1620 final of 19 March 2010 establishing the Handbook for the processing of visa applications and the modification of issued visas.

ANNEX 18 - Denmark
Under the Danish Aliens Law, an alien entering Danish territory must have means adequate for his subsistence and for the return journey.
In each case it is for the border control services at the point of entry to determine whether this is the case by conducting a specific appraisal of the economic situation of the alien, taking account of information on his or her possibilities with regard to accommodation and the return journey.
For the purpose of determining whether an alien has adequate means, for private visit, the administration has set a figure for adequate means of subsistence of, in principle, of DKK 350 per 24 hours. This is the sum which the alien must have at his disposal
In addition, the alien must be able to prove that he or she has adequate means for the return journey, for example in the form of a return ticket.
Da jeg som inviterende vært og fuld forsørger af min forlovede i perioden har indsendt mine kontoudskrift m.m. troede jeg at alt var som det plejer. Det har aldrig været et problem før. Jeg har 26.300,- på min konto samt 5000,- i kassekredit. Dvs. 31.300,- i totalt.
Hendes besøg er 90 dage (90x350=31.500,-) altså 200,- mindre end kravet.
Da vi får oplyst konstant at de skal have dokumentation for at HUN har pengene, ringer jeg til Udlændingestyrelsen, og taler men en sindsyg ubehøvlet medarbejder som ender med at smække røret på, da jeg beder om dokumentation for flg. påstand. (samt hendes navn)
Hun påstår at min forlovede skal have pengene på HENDES konto, selvom jeg er vært. Det er ikke nok at JEG har pengene.

Dette er nogle regler, i tilfælde af at vi går fra hinanden under besøgsperioden!?!?!
Det er fuldstændigt vanvittig at de kalkulerer i dette! Hun har jo en returbillet ved ankomst!

Omkring beløbet på 350,- pr. døgn.

Finansstyrelsen anbefaler samlevende par i Danmark, et rådighedsbeløb på 140-200,- pr. døgn. Dette dækker Kost, tøj, fornøjelser, transport m.m.
Fakta er, at hun under hendes sidste besøg "kostede" mig 100,- om dagen.

Så hvordan h. UM og US er kommet frem til 350,- pr. døgn som krav, er mig en gåde.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Ny lov vedr. besøgsvisum

Indlæg af mh1 » 11.11.2019 13:39:39

Nyidanmark skriver 'evt. et mindre beløb' ved privat indkvartering, men det er desværre frit at ignorere det eventuelle. Jeg er enig i at beløbet er temmelig højt sat. Det udgør endnu en chikane for reelle dansk-udenlandske par, ingen tvivl om det, men du kan næppe forvente at få det ændret, medmindre det kommer ud i pressen.
mh
Rådgiver for ÆUG

TCDK
Indlæg: 15
Tilmeldt: 10.11.2019 10:11:58

Re: Ny lov vedr. besøgsvisum

Indlæg af TCDK » 11.11.2019 14:15:51

Det er nu et krav om 350 DKK om dagen ved privat indkvartering jf. den lovtekst jeg har skrevet.

Det beløb kan jeg uden problemer dække med den indkomst og opsparing jeg har.

Hvad er helt galt her, at at UM og US pludseligt kræver at pengene står på HENDES konto før ansøgning. Og den del af loven er ikke på noget tidspunkt blevet ændret, men har været til ret fri fortolkning. Dette er 3. gang jeg inviterer og det har aldrig været et problem før.

Jeg har jo også underskrevet en tro og love erklæring ved indsendelse af invitation, at jeg hæfter for udgifter til den danske stat via hendes besøg i Danmark.

Jeg mistænker at det er en visa officer der ikke har læst min invitation og dokumenter ordenligt igennem og så har lavet en beslutning derefter (at hun ingen penge har) og derefter så stemmer alle andre hos UM og US i og støtter den beslutning.

TCDK
Indlæg: 15
Tilmeldt: 10.11.2019 10:11:58

Re: Ny lov vedr. besøgsvisum

Indlæg af TCDK » 13.11.2019 11:30:01

Jeg har nu forsøgt i flere dage. UM og Ambassaden i Manila er ikke til at hugge eller stikke i - Pengene skal stå på ANSØGERS konto.

Så hele idéen om at være sponsor, vært og invitere falder helt til jorden, da det ikke giver nogen mening at kunne vælge det.


Jeg kender ikke til trafikken på dette forum, men må sige at jeg er overrasket over at kun én har kommenteret.
Den nye lovgivning umuliggør jo turistvisum i stortset alle tilfælde.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Ny lov vedr. besøgsvisum

Indlæg af skaanebo » 13.11.2019 12:04:35

Det "umuliggør" da ikke at få udstedt visum, og hvis I er et par, kan det vel være hip som hap, om pengene står på din konto eller din partners konto.

gambler
Indlæg: 422
Tilmeldt: 16.01.2017 09:50:07

Re: Ny lov vedr. besøgsvisum

Indlæg af gambler » 13.11.2019 12:13:36

det har altid været ANSØGER,s konto - forskel er blot at beløb krav er blevet højere

og svært at svare dig når du ikke vil/kan acceptere, og det er absolut ingen herinde, der kan ændre det

TCDK
Indlæg: 15
Tilmeldt: 10.11.2019 10:11:58

Re: Ny lov vedr. besøgsvisum

Indlæg af TCDK » 13.11.2019 13:29:08

skaanebo skrev:
13.11.2019 12:04:35
Det "umuliggør" da ikke at få udstedt visum, og hvis I er et par, kan det vel være hip som hap, om pengene står på din konto eller din partners konto.
Nej det kan det ikke. Jf. Udenrigsministeriet skal pengene stå på hendes konto.

Det er noget der fornyligt er begyndt at håndhæve og det fjerner 100% muligheden for at være sponsor.

TCDK
Indlæg: 15
Tilmeldt: 10.11.2019 10:11:58

Re: Ny lov vedr. besøgsvisum

Indlæg af TCDK » 13.11.2019 13:32:08

gambler skrev:
13.11.2019 12:13:36
det har altid været ANSØGER,s konto - forskel er blot at beløb krav er blevet højere

og svært at svare dig når du ikke vil/kan acceptere, og det er absolut ingen herinde, der kan ændre det
Det var da en sjov holding at have, at jeg ikke vil acceptere at ingen herinde kan ændre det. Det er jeg nu en gang udemærket godt klart over - Men dette er et forum omkring cross-border forhold og ægteskab, så derfor er det vel på sin plads at have en dialog om emnet, da det vil påvirke mange.


Dette er ikke min første gang jeg søger visum og pengene har ALDRIG skulle være på ansøgers konto, når den inviterende vært også er sponsor!
Alle ansøgninger jeg har været indblandet i, er altid gået igennem i første hug selvom pengene står min MIN konto.
Dette er også i strid med Schengen-aftalen.

TCDK
Indlæg: 15
Tilmeldt: 10.11.2019 10:11:58

Re: Ny lov vedr. besøgsvisum

Indlæg af TCDK » 13.11.2019 13:34:09

gambler skrev:
13.11.2019 12:13:36
det har altid været ANSØGER,s konto - forskel er blot at beløb krav er blevet højere

og svært at svare dig når du ikke vil/kan acceptere, og det er absolut ingen herinde, der kan ændre det
Og hvis du mener at det er fordi jeg ikke stoler på hende, så er det ikke sagen.
Fakta er at det jf. hvidvaskningslovgivning som udgangspunkt ikke er lovligt at overføre et beløb af den størrelse til en udenlandsk konto, SAMT der er stor risiko for at hun bliver beskattet af beløbet i sit hjemland!
Et hjemland hvor det desuden er svært at få et internationalt kreditkort, så hun vil have svært ved overhovedet at få pengene ud i Danmark!

Linnegaard
Indlæg: 79
Tilmeldt: 26.06.2019 18:26:48

Re: Ny lov vedr. besøgsvisum

Indlæg af Linnegaard » 13.11.2019 17:32:22

Fuldstændig enig i at det ikke giver mening at der skal stå 350 kr. på ansøgers konto pr dag, når vært samtidigt garanterer at tage sig af alle udgifter ved opholdet, så selvfølgelig er det på værts konto det ville give mest mening at der var et passende beløb, også i betragtning af at hjemrejse billetten er købt og betalt..... Også jeg har hørt om besværlighederne om at få et internationalt hævekort... Hmm....

TCDK
Indlæg: 15
Tilmeldt: 10.11.2019 10:11:58

Re: Ny lov vedr. besøgsvisum

Indlæg af TCDK » 15.11.2019 12:29:22

Jeg ringede til US for ca. 2½ år siden ved en anden ansøgning, og spurgte om præcis dette, og fik at vide at selvfølgelig skulle beløbet ikke stå på ansøgers konto når jeg var vært og sponsor.

Jeg har det også på skrift fra den franske ambassade i Kampala Uganda, da min tidligere partner boede der og hun skulle have visum til Grækenland via den franske ambassade. De oplyste samtiddigt risikoen ved at overføre et større pengebeløb, pga. pengene ofte forsvinder fra bankkontoer dernede.

Min forlovedes bedste veninde arbejder ved BDO bank på Filippinerne, og selv hun siger at det er risikabelt og at det kræver godkendelse fra deres hovedekontor at hun kan hæve pengene i Danmark. Hun kan ikke engang overføre dem tilbage til min konto når hun ankommer til Danmark, da det krævers min forlovedes tilstedeværelse ved et beløb af den størrelse.


Jeg har i denne sag utallige gange spurgt om skriftlig dokumentation for at pengene skal stå på ansøgers konto - Og får hver gang at vide "Det findes ikke" .. Det vil sige det er en intern eller mundligt REGEL hos UM og ikke en lov!

I lyset af at der nu bliver ændret på intergrationslovgivningen, så har jeg en positiv indstilling på at lovgivningen omkring visum kan ændres - I det mindste så det følger Schengen-aftalen.
Det kræver bare et fælleskab der kan ligge press på regeringen - Og jeg er i gang alene!

Ptersen
Indlæg: 6
Tilmeldt: 22.10.2019 08:38:00

Re: Ny lov vedr. besøgsvisum

Indlæg af Ptersen » 20.11.2019 15:53:04

Noget nyt i din sag?

Jeg sidder pt. I samme situation, og er i gang med egen korrespondance med UM omkring dette krav, vi frygter også selv for så store beløbs sikkerhed hvis de skulle overføres til min kærestes bankkonto i filippinerne.

Linnegaard
Indlæg: 79
Tilmeldt: 26.06.2019 18:26:48

Re: Ny lov vedr. besøgsvisum

Indlæg af Linnegaard » 20.11.2019 16:22:42

Også jeg er i samme båd, men som jeg læser og forstår er der ikke så meget at tage fejl af, 350 kr. til rådighed om dagen på ansøgers konto, evt. mindre ved ophold og forplejning hos vært...... Hmm... At det ikke er de samme regler i resten af Schengen kan vi umildbart ikke bruge til så meget her i Dk..

Ptersen
Indlæg: 6
Tilmeldt: 22.10.2019 08:38:00

Re: Ny lov vedr. besøgsvisum

Indlæg af Ptersen » 20.11.2019 16:31:06

Linnegaard skrev:
20.11.2019 16:22:42
Også jeg er i samme båd, men som jeg læser og forstår er der ikke så meget at tage fejl af, 350 kr. til rådighed om dagen på ansøgers konto, evt. mindre ved ophold og forplejning hos vært...... Hmm... At det ikke er de samme regler i resten af Schengen kan vi umildbart ikke bruge til så meget her i Dk..
Det er jo så lige hvad "evt et mindre beløb" betyder, hvis de i det mindste kunne lokkes til at udpensle det lidt bedre, ville det blive væsentligt lettere allerede der.

Linnegaard
Indlæg: 79
Tilmeldt: 26.06.2019 18:26:48

Re: Ny lov vedr. besøgsvisum

Indlæg af Linnegaard » 20.11.2019 17:27:09

Ptersen skrev:
20.11.2019 16:31:06
Linnegaard skrev:
20.11.2019 16:22:42
Også jeg er i samme båd, men som jeg læser og forstår er der ikke så meget at tage fejl af, 350 kr. til rådighed om dagen på ansøgers konto, evt. mindre ved ophold og forplejning hos vært...... Hmm... At det ikke er de samme regler i resten af Schengen kan vi umildbart ikke bruge til så meget her i Dk..
Det er jo så lige hvad "evt et mindre beløb" betyder, hvis de i det mindste kunne lokkes til at udpensle det lidt bedre, ville det blive væsentligt lettere allerede der.
Helt enig :-) Men jeg tænker om det er 300 eller 350.... Hmm..

Besvar