annullering af visum / tilbagekaldelse af invitationen

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Tp42
Indlæg: 27
Tilmeldt: 21.05.2019 12:57:36
Geografisk sted: Kjellerup

annullering af visum / tilbagekaldelse af invitationen

Indlæg af Tp42 » 27.10.2019 13:48:53

Hej

Ny dag, nyt problem.... måske der er nogle som kan fortælle hvordan vi nemmest klare dette :-)

Historien kort:
Min forlovede har to kusiner i Danmark, og hun skulle så komme til Danmark om små 3 uger på en invitation fra den enes kusines mand. Nu er kusinen og manden så ved at blive skilt, og manden har vist sig fra en meget lidt sympatisk side. Bla. ønsker han at trække invitationen tilbage, til min forlovede. iht.
https://www.nyidanmark.dk/NR/rdonlyres/ ... mark.pdf
15.2. Inddragelse af et visum Et visum kan inddrages, hvis betingelserne for udstedelsen var opfyldt på udstedelsestidspunktet, men ikke længere er opfyldt, jf. visumkodeksens artikel 34, stk. 2, og visumbekendtgørelsens § 25. Der kan f.eks. være grundlag for at inddrage et visum, hvis værten for besøget tilkendegiver, at den pågældende ikke længere ønsker at modtage besøg af ansøgeren.

Problemet er selvfølgeligt hvis visumet bliver indraget, så er der nogen måde til at skifte invitation letter på et allerede givet visum? Hendes kusiner (og Jeg) ønsker selvfølgeligt stadigt at se hende, eller skal vi til at starte forfra (Min forlovede tvivler på at hun kan nå det på under 3 uger, og så er flybillet etc. spildt :-( )?
Eller er der andre forslag/hvor man kan søge information/ etc.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: annullering af visum / tilbagekaldelse af invitationen

Indlæg af mh1 » 27.10.2019 20:23:13

Man kan ikke ændre på invitationen bagudrettet, kun håbe på at den, som skal behandle en anmodning om at inddrage visum vil mene, at begrundelsen ikke holder vand.

Som jeg (jurist) læser lovteksten, er det IKKE en grund til at inddrage visum, at der er en skilsmisse under opsejling. Det er jo ingen betingelse for visummet, at manden er gift med kusinen (omend det var grunden til at han overhovedet inviterede, hvilket nok var en fejl; du eller kusinen skulle have inviteret):

"Kapitel 9
Annullering og inddragelse af et meddelt visum
§ 23. Et visum kan annulleres eller inddrages efter reglerne i visumkodeksen, hvis det efter visumudstedelsen bliver åbenlyst, at der foreligger omstændigheder, der kunne have begrundet afslag på visumansøgningen, jf. § 8, stk. 2.
Stk. 2. Et visum kan desuden ophæves efter anmodning fra udlændingen.
§ 24. Et visum kan annulleres, hvis betingelserne for udstedelsen ikke var opfyldt på udstedelsestidspunktet, navnlig hvis der er alvorlig grund til at tro, at visummet er udstedt på svigagtigt grundlag.
§ 25. Et udstedt visum kan inddrages, hvis betingelserne for udstedelsen ikke længere er opfyldt."
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar