Visum afvist til ægtefællebesøg :(

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
nepden

Visum afvist til ægtefællebesøg :(

Indlæg af nepden » 06.04.2017 08:05:34

Hej! Min hustru har lige fået afslag på schengenvisum til Danmark. Ambassaden i Nepal, Kathmandu, som behandlede sagen, har givet afslag uden at sende sagen videre til US. Deres begrundelse er at de ser risiko for at min hustru ikke rejser hjem igen.

Her er vores vilkår
1) min hustru har været i Danmark i 2 år som au pair. Hun overholdte her frist for hjemrejse uden problemer, hvilket var 17. december 2016.

2) vi blev gift i Århus kommune d. 9. december 2016. Vielsesattest var vedhæftet invitationsbrevet.

3) jeg er i Nepal med min hustru på nuværende tidspunkt for at møde hendes familie.

4) hun er ikke indberettet som uønsket i schengen og hun har ingen form for karens periode.

5) jeg mødte min hustru for lidt over et år siden og vi har mødtes MANGE gange i Danmark samt 4 måneders samliv i Nepal.

Jeg kan forstå på det indledende kapitel i notatet om visumpraksis fra 2013, at hvis ambassaden har mistanke om risiko for at min hustru ikke tager hjem, så sendes sagen normalt til US.

yderligere kan jeg forstå fra side 44, sidste tekstparagraf, at US i så tilfælde ikke må give afslag hvis risikoen for længere ophold falder under de opholdstilladelser som er fritaget karensperiode - fx familiesammenføring.

Har ambassaden ret til at afvise en ansøgning uden at sende den til US? Og hvordan kan vi få sagen behandlet hos US, skal vi klage?

Håber der er hjælp at hente

Besvar